Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laddningsbara batterier till Canon 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Har pratat med Canon support och de säger att det inte går att använda laddningsbara batterier till Canon 580EX II, endast alkaline. Jag har även märkt det vilket gjorde att jag kontaktade supporten på Canon.

Den drar ju enormt mycket batterier så det känns ju inte så kul direkt.

Är det någon som använder någon typ av laddningsbara batterier som fungerar till just den blixten?

Tack på förhand!
Bee

Har pratat med Canon support och de säger att det inte går att använda laddningsbara batterier till Canon 580EX II, endast alkaline. Jag har även märkt det vilket gjorde att jag kontaktade supporten på Canon.

Är det någon som använder någon typ av laddningsbara batterier som fungerar till just den blixten?

Tack på förhand!
Bee

Har inte provat på 580II men på 580I och 420 och 430 samt 600EX RT och då har det fungerat alldeles utmärkt.

Har aldrig använt alkalinebatterier på min 580exII på flera år. Funkar bra med alla märken jag testat. Även Ikeas

Tack på förhand!
Bee

JAg använder LR6AA 2400mAh IMEDION till min 580 EXII och det fungerar utmärkt. Fördelen med dessa som heter imedion är de håller laddningen väldigt länge, 85% efter ett år
http://www.chargeit.se/batterier/maha-powerex-imedion-2400mah

Batteriladdaren från samma ställe heter MH-C900. Den är lättanvänd och har många funktioner.
http://www.chargeit.se/batteriladdare/maha-c9000-0000ge

Problemet med laddaren är att den säljs slut så fort den kommer in så man får bevaka.

/Håkan

Jag har själv en 600RT och frågade Canon just om vilka batterier de rekommenderar, specifikt om det skall vara alkaliska, litium eller uppladdningsbara.
Uppladdningsbara ger snabbare uppladdning tack vare kemin i dem, medan litium borde ge långsammare (räcker längre).

Fick till svar att de föredrar alkaliska, men att de andra typerna går lika bra. Gällande uppladdningsbara så bör de vara större än 2700 mAh (hur många är det), det var det svar jag fick.

Själv använder jag eneloops både den vita och XX.

Vilka batterier har du haft problem med?

Själv har jag kört >4 olika fabrikat och av typen NiMH utan problem.

Jag har problem med GP 1800, GP 2500 och GP 2700 (NiMH)

Trots att jag tar dem direkt från laddaren (MH-C401FS (laddar var och en för sig) så tar det någon minut mellan varje gång jag knäpper. Jag tar ett kort och sedan måste jag vänta ca 1 minut innan jag får en röd lampa - förstår dock inte varför inte lampan är grön, men, men ;)

Sätter jag i akaliska engångsbatterier så fungerar det ungefär en halv dag sedan är de slut.
Vilket känns otroligt slösaktigt och miljötaskigt.

Bee

Enligt bruksanvisningen går det bra att använda Ni-Mh- och Lithium-batterier utöver alkaliska.

Står längst ned på sidan 8 i den engelska manualen.
http://gdlp01.c-wss.com/gds/3/0300004013/01/speedlite580exii-en-es-fr.pdf

Size-AA Ni-MH or lithium batteries can also be used.

I en del andra publikationer från Canon har de angivit uppladdningstider för såväl alkaliska som uppladdningsbara batterier.

En del Ni-Mh-batterier dör snabbt. Eller rättare sagt, de börjar krångla snabbt. Det kan bero på endera, eller en kombination av, mindre optimala laddare och/eller batterier.

Helst ska man ha en laddare som kan motionera batterierna. En sådan laddare kan få liv i strejkande batterier. Snabbladdare kan också påverka negativt.

Ni-Mh-batterier av typ 2 håller laddningen betydligt längre än typ 1.

De bästa batterierna i testerna brukar vara Sanyo Eneloop och Varta Ready2Use. Jag tänkte byta ut mina GP-batterier (typ 1) mot Varta Ready2Use (typ 2).

Jag har under cirka 2 år använt hähnel laddningsbara på 2500mAh med tillhörande laddare och detta klanderfritt. De är också av den sorten som kan ligga ett år overksamma och fortfarande ha 85% av kapaciteten kvar. Köpte dem hos Cyberfoto har tyvärr glömt vad för godis jag fick med på köpet :) Har förövrigt en 580EX II.

//R

Jag har problem med GP 1800, GP 2500 och GP 2700 (NiMH)

Trots att jag tar dem direkt från laddaren (MH-C401FS (laddar var och en för sig) så tar det någon minut mellan varje gång jag knäpper. Jag tar ett kort och sedan måste jag vänta ca 1 minut innan jag får en röd lampa - förstår dock inte varför inte lampan är grön, men, men ;)

Sätter jag i akaliska engångsbatterier så fungerar det ungefär en halv dag sedan är de slut.
Vilket känns otroligt slösaktigt och miljötaskigt.

Bee

Det låter som det antingen är fel på batterierna eller blixten. Så fort ska de bara inte ta slut. Jag upplever att blixten laddas upp snabbare med de laddningsbara batterier jag använder jmfrt med vanliga alkaliska.
Efter en uppladdning kan jag ta minst ca 30-40 blixtbilder innan det är dags att ladda upp dem igen

/Håkan

Det låter som det antingen är fel på batterierna eller blixten. Så fort ska de bara inte ta slut. Jag upplever att blixten laddas upp snabbare med de laddningsbara batterier jag använder jmfrt med vanliga alkaliska.
Efter en uppladdning kan jag ta minst ca 30-40 blixtbilder innan det är dags att ladda upp dem igen

/Håkan

Jag ksnske ska lämna in blixten, har ju 3 års gararanti. Den har aldtig fungerat med lafdningsbara batterier. Endast typ 5min sen funkar det inte.

Håller med!!
Eneloop är dom absolut bästa batterierna jag har haft i mina blixtar, tidigare hade jag 580II, nu sitter dom i mina 600 EX-RT & dom funkar klockrent efter drygt 2 år & massor av laddningar!!

Finns här till ett vettigt pris...

http://www.kjell.com/sortiment/el/b...terier/standardbatterier/sanyo-eneloop-p32432

Exakt dem jag menade. Fullt uppladdade tappar de bara 25% laddning på ett år. Fast här på Filippinerna kostar de bara hälften mot vad de gör på Kjell :)

Jag ksnske ska lämna in blixten, har ju 3 års gararanti. Den har aldtig fungerat med lafdningsbara batterier. Endast typ 5min sen funkar det inte.

Jag misstänker att du har problem med laddaren. I åratal har kag använt laddningsbara i mina blixtar. Idag använder jag bara GP ReCyko som är laddningsbara alkaliska batterier.

Jag misstänker att du har problem med laddaren. I åratal har kag använt laddningsbara i mina blixtar. Idag använder jag bara GP ReCyko som är laddningsbara alkaliska batterier.

Jag hade samma problem med de två tidigare laddarna så jag har svårt att tro att alla tre laddare skulle vara fel på.

Så då finns det alltså laddningsbara alkaliska batterier. Jag har fått höra att det inte finns några sådana. Det var intressant.

Jag hade samma problem med de två tidigare laddarna så jag har svårt att tro att alla tre laddare skulle vara fel på.

Så då finns det alltså laddningsbara alkaliska batterier. Jag har fått höra att det inte finns några sådana. Det var intressant.

Det kan knappast vara blixten som felar eftersom den fungerar med vanliga batterier. Är det samma laddningsbara du använt i tre olika laddare?
Var det tre likadana laddare?

Jo, numer finns det laddningsbara alkaliska batterier och dom är underbara. Främst för att de har så låg självurladdning. Vanliga laddningsbara batterier kan i värsta fall tömma sig själva på någon månad.

Som storförbrukare av batterier har jag testat många olika märken och sorter under åren. Först när jag haft ett batteri minst ett år ger jag det ett omdöme.

Nu har jag jobbat med ReCyko mer än två år och samtliga batterier fungerar fortfarande ypperligt.
Jag har också investerat i en Powerex C9000 laddare som sköter mina batterier på ett bra sätt.

Det kan knappast vara blixten som felar eftersom den fungerar med vanliga batterier. Är det samma laddningsbara du använt i tre olika laddare?
Var det tre likadana laddare?

Jo, numer finns det laddningsbara alkaliska batterier och dom är underbara. Främst för att de har så låg självurladdning. Vanliga laddningsbara batterier kan i värsta fall tömma sig själva på någon månad.

Som storförbrukare av batterier har jag testat många olika märken och sorter under åren. Först när jag haft ett batteri minst ett år ger jag det ett omdöme.

Nu har jag jobbat med ReCyko mer än två år och samtliga batterier fungerar fortfarande ypperligt.
Jag har också investerat i en Powerex C9000 laddare som sköter mina batterier på ett bra sätt.

Det är tre olika sorter av batteriladdare, en av dem är GP, den andra kommer jag inte ihåg märket på, den senaste är en MAHA-laddare som laddar ett batteri i taget och som kostade en del.

Jag testar ReCyko och ser om det fungerar.

Tack för hjälpen!

Bee

GP Recyko är samma typ av NiMH-batteri (inte alkaliska , alltså) som Sanyo Eneloop. Senaste generationens NiMH med låg självurladdning. Vilken av Recyko och Eneloop som är bäst beror nog lite på omständigheterna (t.ex. vilken laddare man använder). De tycks ha rätt lika karaktäristik om man får tro testare på nätet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar