Annons

Laddare som kan förstöra datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en ny Samsung tablet/Pad med en laddare som ger 12 V och 3.33 A
Har sedan tidigare en ASUS-laddare som ger 19 V och 2.1 A.
Eftersom kontakten är identisk och effekten blir exakt lika så är det givetvis frestande att fundera på den gamla ASUS-laddaren som reserv.
Är det möjligt eller skadar man datorn/batteriet?

Om jag inte minns helt galet så måste du ju ha ganska exakt samma volt ju, o minst den amperen som står på prylen. Så njä det lär väl inte funka.

Jag hade inte testat om volten var olika. Om ampären inte stämmer så är det inte lika illa. Är den mindre så funkar det inte alls eller laddar långsammare, är det mer så skall prylen vara riktigt dåligt konstruerad för att ta skada.
En Thin client brändes på detta viset här på jobbet förra månaden med för mycket volt men faktiskt en lägre effekt.

/Karl

Stort tack, Gustav och Karl.

Då så, jag lägger ner den tanken, ingen ide att riskera något.

mvh Torbjörn

Har nyligen köpt en ny Samsung tablet/Pad med en laddare som ger 12 V och 3.33 A
Har sedan tidigare en ASUS-laddare som ger 19 V och 2.1 A.
Eftersom kontakten är identisk och effekten blir exakt lika så är det givetvis frestande att fundera på den gamla ASUS-laddaren som reserv.
Är det möjligt eller skadar man datorn/batteriet?

Att bara ladda batteriet kanske funkar, alltså med paden avslagen, men att köra paden
med den laddaren lär inte gå. Elektroniken får ju 50% högre spänning.

V=Volt anger spänning. Spänning kan du likna vid tryck!
A= Ampere anger flöde. Märkningen av en laddare anger det högsta flödet laddaren kan avge vid angiven märkspänning. Sjunker motståndet så ökar flödet vilket kan leda till uppvärming över rekommendabla nivåer och motståndet är lägre i en mottagare avsedd för ett lägre Volttal.

Att använda en laddare med högre spänning än det ska vara är att sätta på en högtryckspump på en balong. Till en början kan du räddas av att laddaren inte ger tillräckligt med A (om du har tur) men på slutet av uppladdningen stiger spänningen p.g.a. att batteriet går ner i laddningshastighet och då orkar laddaren med den högre spänningen trycka på mer vilket slutar i katastrof.

Senast ändrad:
Att bara ladda batteriet kanske funkar, alltså med paden avslagen, men att köra paden
med den laddaren lär inte gå. Elektroniken får ju 50% högre spänning.

Att ladda med för hög "volt" (Spänning), eller att över huvud taget koppla in en laddare som ger för hög spänning (volt) är om något riskabelt.

Risken för "brunnen" elektronik är stor.

Just spänningen, som anges i Volt, är det mycket viktigt att den är rätt, framför allt att den inte är för hög.

Strömmen, som anges med A, anger i egentlig mening bara hur hög strömstyrka som laddaren klarar att leverera.
Hur hög strömstyrka som enheten använder beror på den faktiska belastningen, och det kan variera.

(Om någon skulle undra över min kompetens på området så har jag läst elektronik och digitalteknik på gymnasienivå i tre år, så jag sitter inte och gissar en massa i det här ämnet).

Friskt kopplat - hälften brunnet! :)

Jag har testat samma sak för en massa år sedan (tror det var med en portabel CD-spelare). Det testet slutade inte väl ...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto