Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda upp bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

bishop68

Ny medlem
Kanske en korkad fråga, men jag behöver dock svar på den. Någon som kan tipsa mig hur jag ska spara mina bilder så att de blir på max 250kb så jag kan ladda upp dem i mitt album?
 
Man kan göra det på två sätt i photoshop:

1) Spara som...
Då får man med Exif.

Ge ett filnamn och välj JPEG som format. Man kan även bocka i Som en kopia som säkerhet. Välj mapp att spara i. Klicka sedan på Spara.

I rutan JPEG-alternativ kan man välja kvalitet på bilden. Om man lägger muspekaren på pilen på linjen mellan liten fil och stor fil, vänsterklickar och drar så att kvaliteten ändras och sedan släpper musknappen, så kan man se under Storlek ungefär hur stor filen blir (siffrorna till vänster om snedstrecket).
 

Bilagor

  • namnlös400.jpg
    namnlös400.jpg
    49 KB · Visningar: 442
2) Spara för webben

Klicka på pilen vid Förinställning.
I rullmenyerna har jag valt JPEG resp. Maximum.
Progressiv och ICC-profil ska vara urbockade.
Markera "Optimera till filstorlek..." och klicka.
Ny ruta där man kan skriva i Önskad filstorlek. Välj t ex 245. Klicka sedan på Spara.
 

Bilagor

  • namnlös400.jpg
    namnlös400.jpg
    54.4 KB · Visningar: 434
Spara manga filer automatiskt????

Om man har ett större antal filer som man vill spara ner till max XXX pixlar pa längsta sidan och max 250 kB hur gör man det smidigast i PS da??? (Jag har försökt med actions och att automatisera processen, men filstorleken i "spara för webb" hänger inte med i processen - det blir samma JPEG-kvalitet pa alla bilder som pa första bilden ...)
Hjälp mig!!!!!!
/Tomas

Red. Jag vill alltsa att PS skall göra hela jobbet at mig...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.