ANNONS
Annons

Ladda upp bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Jag ger upp....Jag ser uppladdade bilder på forumet som är hur bra som helst..skarpa och stora. Men...hur får jag till det? Jag har testat "save for web" i Photoshop..jag har hämtat nån trött gratisprgvara ImageRezise..men bilderna blir små och korniga...Om jag tex ställer in 400x400 i IR så blir det en bild på kanske 20 k... Jag vill ju utnyttja hela den tillåtna storleken på bilden!! Finns det inget sätt att bestämma att "nu skall f_n bilden bli 50 k och 400x400..Basta!!"

Såå tåkigt att se sina fina bilder se ut som dom är tagna med en engångskamera från Krakow..

Tacksam för glada tillrop...

Helgesson skrev:
Jag ger upp....Jag ser uppladdade bilder på forumet som är hur bra som helst..skarpa och stora. Men...hur får jag till det? Jag har testat "save for web" i Photoshop..jag har hämtat nån trött gratisprgvara ImageRezise..men bilderna blir små och korniga...Om jag tex ställer in 400x400 i IR så blir det en bild på kanske 20 k... Jag vill ju utnyttja hela den tillåtna storleken på bilden!! Finns det inget sätt att bestämma att "nu skall f_n bilden bli 50 k och 400x400..Basta!!"

Såå tåkigt att se sina fina bilder se ut som dom är tagna med en engångskamera från Krakow..

Tacksam för glada tillrop...

Kör save as...jpg istället. Och se till att på andra dialogrutan där man ställer in kvaliten, kryssa i "preview" så räknar den ut bildstorleken på ett ungefär åt dig.

Och vad det gäller storleken, gör Image/Image Size till 400x400.

Ett annat tips för att få ner storleken utan att förlora skärpa, kör lite unsharp mask istället för att låta photoshop göra oskärpningen i samband med komprimeringen. På det sättet får du bättre kontrol på slutresultatet. En hårt komprimerad skarp bild visar ofta fula kanteffekter, det är klart bättre att sudda ut lite detaljer och kanter med unsharp mask.

Hej. Jag har börjat använda det hederliga Paint när jag ska minska storlek.
Ta fram bilden, tryck CTRL + W ( i det engelska Windows) annars under "bild" och ändra där storleken i procent.
Ofta är det enkla smidigast

Jag hade samma problem tills jag började använda "save for web". Numera minskar jag storleken på bilden med Image-Image size till 400 px på höjd eller bredd. Sedan Unsharp Mask med threshold 0, redius max på 0,5 på en så liten bild och amount tills det blir bra, dock inte för mycket.Sedan save for web och det blir bra som det ska.

mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar