Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda upp bilder till hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

pastorbjorn

Aktiv medlem
Hej! Jag har precis lagt upp min första hemsida. Surftown heter företaget som står för hotellet. Om jag vill ladda upp en bild på sidan som en tumnagel (det ska synas vad det är på bilden men inte så mycket mer) som när man klickar på den blir den stor (typ 800 pixlar)... Hur gör jag då? Jag arbetar i PS CS2.
Tacksam för snabb hjälp..!

MVH/Björn

hms..om jag fattat det rätt: Du vill få en liten "tumnagel" bild att bli "normal" stor om man klickar på tumnageln?

Det du får göra är:

1: skapa 2 olika bilder i Photoshop. En bild som är så stor som din tumnagel skall vara och en bild som är så stor som din normala bild skall vara.

Bildstorleken fixar du genom att klicka på menyn "Bild" och sedan välja "bildstorlek" i photoshop.

2. När du har dessa två olika bilder så får du i ditt HTML program göra så att klickar man på den lilla bilden så länkas man till den större bilden. Detta är det enklaste sättet, inte enda, men enklaste.

Alt är om du använder något färdigskriven application som själv förminskar bilden när du lägger upp orginalbilden, finns massa färdigskrivna saker som du kan tanka hem gratis, då behöver du bara klicka på en bild så läggs den upp i ett fint album och den förminskar allt själv och länkar till större bild osv osv

Lycka till

tum nagel

Arkiv --> Automatisera --> Web Fotogalleri ställ in hur du vill ha bilderna du får en färdig sida som du kan lägga upp ! Annrs finns det flera prg för att lägga upp en sida.

Trögbjörn...

Jag har testat allt nu... uatn att lyckas... så fel har jag väl gjort.
Jag har ett webgalleri med två bilder och två tumnaglar. Men på websidan hittar jag endast en knapp för att ladda upp en bild.När jag gör det kommer bilden i fullformat. Vad gör jag för fel. Websidan som jag arbetar med är en "färdig" sida där man "klipper och klistrar".
Pust..

Tror helt enkelt att problemet ligger i det "färdiga" html paletten du använder om jag förstått det rätt. Fråga runt lite i din närhet finns alltid någon unge i släkten som är född med datorn i knät som nog kan hjälpa dig.

Till slut...

Ja, till slut fick jag till det. Felet låg i den mall som jag bygger i. Eller rättare sagt i min hjärna som inte fattade hur det fungerade. Tack alla för hjälp!
/Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar