Annons

Ladda upp bilder på hemsidan på ett bekvämt sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Någon här som har ett bra tips hur jag ska göra med min hemsida för att jag ska kunna ladda upp bilder på bekvämt sätt men vill behålla nuvarande design på hemsidan. Nuförtiden laddar jag upp bilderna manuellt och det tar självklart tid. Jag skulle vilja ha en sida jag loggar in med användnamn och lösenord så kan jag bläddra en eller fler filer för att ladda upp på hemsidan. Sen ska man kunna sätta kategorier + rubrik och varje bild får automatiskt en små text som står bild 1, bild 2, bild 3, vidare..

Ta en titt på min hemsida: www.msun.se - så förstår ni hur jag vill ha.

Vad du behöver göra är att göra sidan databasdriven med ett aktivt språk som t.ex. PHP eller ASP, och sedan dynamiskt generera dels kategorisidorna och dels gallerisidorna.

Själva uppladdningsscriptet kommer då att uppdatera databasen med informationen om den nyuppladdade bilden, och då dyker den (om man har kodat rätt såklart) automatiskt upp nästa gång rätt kategorisida laddas i webbläsaren.

Att behålla befintlig design är inga problem eftersom den verkar vara CSS-styrd. Att flytta ut CSS-koden till fristående filer är dock ett tips.

Personligen så hade jag gått den vägen att jag hade laddat ner en färsk kopia av phpBB som jag hade strippat på i princip allt utom sessionshanteringen och templatemotorn. Sedan hade designen fått ligga i template-filer, och koden i php-filer. Det går visserligen alldeles utmärkt att varva mellan php och html i en php-fil, men jag tycker det är ett oerhört krångligt sett att jobba. Det är smidigare när design och funktion är åtskilda, anser jag. Givetvis hade jag lagt till phpBB's credit-text som krävs enligt den licens som phpBB släpps under.

Fina bilder du har tagit :) Jag skulle tipsa dig om att skaffa en fotoblogg som du kan designa precis hur du vill. Personligen föredrar jag WordPress med YAPB plugin, några andra val är Pixelpost och Zenphoto. Gallery2 finns också men det är rätt så komplicerat och är inte riktigt anpassat för hemsidor utan mer åt community hållet.

Vad du behöver göra är att göra sidan databasdriven med ett aktivt språk som t.ex. PHP eller ASP, och sedan dynamiskt generera dels kategorisidorna och dels gallerisidorna.

Själva uppladdningsscriptet kommer då att uppdatera databasen med informationen om den nyuppladdade bilden, och då dyker den (om man har kodat rätt såklart) automatiskt upp nästa gång rätt kategorisida laddas i webbläsaren.

Att behålla befintlig design är inga problem eftersom den verkar vara CSS-styrd. Att flytta ut CSS-koden till fristående filer är dock ett tips.

Personligen så hade jag gått den vägen att jag hade laddat ner en färsk kopia av phpBB som jag hade strippat på i princip allt utom sessionshanteringen och templatemotorn. Sedan hade designen fått ligga i template-filer, och koden i php-filer. Det går visserligen alldeles utmärkt att varva mellan php och html i en php-fil, men jag tycker det är ett oerhört krångligt sett att jobba. Det är smidigare när design och funktion är åtskilda, anser jag. Givetvis hade jag lagt till phpBB's credit-text som krävs enligt den licens som phpBB släpps under.

Det där låter overkill för mig som inte kan PHP. Men jag kan tänka mig att det är en perfekt lösning då har man fullkontroll. Då jag vill ha exakt samma som min hemsida har nu fast bekvämt att ladda upp bilder.
Vill även ha bilderna sådär och man får scrolla ner eller upp för att bläddra runt bilderna. Det går väldigt fort då att bläddra runt bilderna. Själv har jag svårt för flash bildspel då det känns segt.

Fina bilder du har tagit :) Jag skulle tipsa dig om att skaffa en fotoblogg som du kan designa precis hur du vill. Personligen föredrar jag WordPress med YAPB plugin, några andra val är Pixelpost och Zenphoto. Gallery2 finns också men det är rätt så komplicerat och är inte riktigt anpassat för hemsidor utan mer åt community hållet.

Tack kul att du gillar bilderna! Jag har redan WordPress men det känns inte riktigt bra då jag vill ha exakt samma som min hemsida har nu fast bekvämt sätt att ladda upp bilderna. Pixelpost och Zenphoto ska jag ta en närmare titt. Jalbum kan vara något också men jag vill helst ha exakt samma design som jag har nu så det är svårt om man inte behärskar programmeringsspråk.

Om du vill kunna ladda upp flera bilder på en gång så finns egentligen bara ett alternativ tycker jag: FTP. Då kan du tanka upp massor med bilder på en gång, säkert flera tusen och det kräver bara några sekunders arbete med musen från din sida.

Nackdelen är ju då vad som skall hända med bilderna när de väl hamnat på servern. Att bara tanka upp dem med FTP gör dem inte åtkomliga via din hemsida på ett vettigt sätt. Alltså måste du ha någon automatik på servern som kan hantera bildfilerna på det sätt du vill. Och då blir det komplicerat...

Till viss del tycker jag allt som har med datorer att göra är kompromisser mellan den mängd kunskap man (berättigat) kan avrkäva användaren och vad ett system skall kuna åstadkomma. Gör man ett system (program, om du vill) som kan göra många olika saker måste man kräva mer kunskap av användaren. Om man å andra sidan inte kan kräva att användaren skall kunna mycket måste man skala av mycket funktionalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar