Annons

Ladda dosan i mörkrumssäck

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Jag framkallar en del 120-film hemma och har tröttnat på att mörklägga toan eller masa mig in i en garderob varje gång jag ska få in en film i dosan. Köpte en mörkrumssäck som jag tänkte skulle vara smidigare. Jag testade med en provfilm och upptäckte snabbt hur varmt det blir i säcken. Det blir helt enkelt lite svettigt där inne, frågan är då om jag borde avstå från att hantera filmen så. Hur känslig är filmen i detta läget?

Det beror väl lite på, jag märkte av på mina allra första rullar att man kladdade lite väl mycket på filmen och en förtvätt blir då i princip obligatorisk tyckte jag. Du får väl ställa dig på en kyligare plats annars? :)

Jag laddar alltid i mörkrumssäck och har aldrig haft något problem med något sådant. Ibland om jag ahr laddat ett helt gäng filmer brukar jag försöka greppa på mitten av filmen när jag ska dra in den i spiralen för att inte få någon fukt(lite lite handsvett) på filmen där den ska löpa i spiralen.

Hur stora säckar har ni? Jag köpte en mindre variant som jag trodde skulle räcka 43X40cm, fanns även en som var 69x76cm, kanske hade vart ett bättre val.

Jag har samma mått som du.

För lilla patersondosan är den klockren men jag kör den även till min multireel5. Det är lite tight men det går. iallafall till 3 mellanformatfilmer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar