Annons

ladda över bilder till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Måste säga att jag är grymt besviken på Nikons medföljande mjukvaror. Jag har en D70. Ska det inte finnas något sätta att överför bilder tagna med kameran där bilderna hamnar i mappar som skapas efter det datum bilden är tagen. Jag kan bara få den att skapa en mapp per överföringstillfälle hur lätt blir det att hitta en bild då? Här gör min Canon A70 jobbet betydligt bättre. Finns det verkligen ingen möjlighet? Någon som vet?

mvh
Stefan
 
Jag har använt Nikon View 6 med Nikon Transfer för detta ändamål - det funkar utmärkt. När Transfer har startat upp kan du göra inställningar för hur kataloger ska namnges (bl.a. med automatiskt datum). Vad jag vet ska det funka på samma sätt även med nyare varianter på mjukvaran.

//Lasse
 
Som sagt, Nikonview bör klara det du vill. Det är gratis och går att ladda hem från Nikons hemsida. Det är synd att de skickar med Picture Project till kamerorna numera.
 
OK. Picture project suger. Nikon View verkar bättre men problemet kvarstår. Alla mina bilder hamnar i en mapp som skapas vid överföringen. Jag hittar att man kan döpa mappen tll "Shooting date", till och med "Shooting date and time" men är är precis som den inte läser bildernas datum utan använder datorns tid. När jag överför bilderna kan jag klicka på bilderna och se all data om dom, t.ex bländare, brännvidd, ISO osv.
Sen kunde jag inte välja vilka bilder (tumbnails) jag vill överför med nikon view, det gick med Picture project.

Som tur är verkar det gå att överföra bilderna med Canons Zoom Browser EX programvara för min A70 om jag tar minneskortet och stoppar det i läsaren. Då följer datumet och mappen ihop.

Edit: Fast nu ser jag att övrigt info inte hänger med, brännvidd, iso, m.m *suck*

Ska prata med Nikons telefonsupport och höra vad dom har att säga i morgon.
 
Det är möjligt att den kanske inte läser datumet från filerna...
Jag får lov att erkänna att jag inte utforskat det så jättenoga. Jag för över mina bilder med utforskaren och har sällan bilder från mer än en eller två dagar på ett minneskort, så jag saknar inte direkt denna funktion i zoombrowser, även om det inte have varit någon nackdel att ha den heller iofs.
 
Tack för tipset.
Jag googlade tidigare idag och hittade ett program som heter Cam2PC och det verkar lösa mina problem. Såg det programmet i den länkade tråden också. Jag ska testa DCIMImport också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.