Annons

lacka ner lister i samma färg

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Som rubriken lyder så undrar jag hur jag gör när jag ska lacka ner lister i photoshop?
tack på förhand

När jag blir lack så innebär det att jag är sur/arg.
När jag lackar något så använder jag en pensel o färg/klarlack ifrån en burk.
Lister är ngt jag har i golv, tak o runt fönstarkarmar o tavlor.
Inget har med Photoshop att göra.
Vad menar du?

"Jag målade klockor tills jag lackade ur..."

Nej, jag tror inte att det är någon som begriper vad fredlund är ute efter om han inte förtydligar sig en smula.

Menar du att "lacka ner" skulle va nåt i stil med att tillföra listerna samma färg som bilen i PS?

lg

Med tanke på att de är ett tekniskt forum de här så mena jag såklart lacka som att måla, ja de va lister på bilen.

Ta in bilden i PS
Markera en listbit med trollspö eller kanske magnetic vad det nu heter o välj ett färglager.
Färglagret borde fått en mask.
Hela masken inverteras med Ctrl i.

Färgen borde gå justera med pipetten.
Markera masken
Markera en till listbit o måla med svart o vit pensel

Det borde funka. Finns kanske bättre sätt men så hade jag gjort.

Ta in bilden i PS
Markera en listbit med trollspö eller kanske magnetic vad det nu heter o välj ett färglager.
Färglagret borde fått en mask.
Hela masken inverteras med Ctrl i.

Färgen borde gå justera med pipetten.
Markera masken
Markera en till listbit o måla med svart o vit pensel

Det borde funka. Finns kanske bättre sätt men så hade jag gjort.

tack ska testa detta

Det allra enklaste som kan funka är att använda den vanliga klonstämpeln men ändra inställningen från "Normal" till "Color".

Sen klonar du färgen från tex dörren.

O var skall han klona Ola? Jag är inte duktig på PS men 2 saker förstår jag.
1 Han behöver stegvis tydlig hjälp.
2 Han skall INTE pilla i originalbilden.

Vitsen med masken är att ta fram alla listdetaljer för att sedan byta färgen precis hur man vill i färglagret.

Vitsen med masken är att ta fram alla listdetaljer för att sedan byta färgen precis hur man vill i färglagret.

De flesta känner till klonstämpeln så hur den funkar tror jag inte behöver förklaras.

Förslaget är att ställa om den till färg och sen klona som vanligt.

Vill man kan man jobba i ett nytt lager (tryck CTRL-J) så kan man lätt gå tillbaka.

Sen när man är klar gör man save as... / spara som... för att inte skriva över orginalet, om det nu var orginalet man öppnade förstås.

De två sista punkterna har inget med kloningen att göra utan bara vanlig "filvård" :)

Ett annat förslag är att skapa ett nytt färglager (CTRL-Shift-N, Mode Color) där man kan kladda på med vilken färg som helst.

Eller ett Hue/Saturationlager ...eller varför inte ett Solid Colordito från toolbaren nere till höger. Finns många metoder.

Men det enklaste är nog color-clone som jag skrev från början, då går det att göra i ett steg. En fördel med färgkloningen är om färgen varierar över dörren får man med samma variation tack vare kloningen. Dessutom slipper man maska som kan vara lite pilligt, "Magic Wand" och dess släktingar missar ofta partier.

Ne klarade av det utan tydlig hjälp, skulle nog ha skrivit med vilket verktyg jag bör använda. Men tack alla för bra hjälp. Ska testa detta med kloningen och färgen va lite utav vilka metoder man kan använda

Jag har aldrig förstått att lägga pengar på att nedlacka lister men i PS så är det ju gratis :) men en kul tråd var/är det!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto