Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LaCie externa hårddiskar, nån som har erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Har hittills backupat manuellt med ett par externa 1TB Western Digital USB 2 som jag förvarat på skilda ställen.

Biblioteket har nu vuxit ur diskarna så det är dags att ersätta dem med nya större externa diskar och tänkte höra om era erfarenheter.

Är det någon som har erfarenheter av LaCie d2 Quadra V3 3TB, eller framförallt liknande (då jag inte tror att just dessa har kommit ut än)? Är LaCie-diskarna av bra kvalitet, eller betalar man bara extra för designen? Är ganska ointresserad av hur diskarna ser ut.

Jag kör Macbook Pro, så det vore bra med Firewire 800 samtidigt som det kan vara bra att ha USB 3.0 om jag måste byta dator (vet inte hur Apple har tänkt göra med Firewire/USB3.0). Jag kör oftast Lightroom mot en extern hårddisk så det är bra med så snabb överföring som möjligt mellan datorn och de externa.

Intresserad av rekommendationer på bra, snabba externa hårddiskar, helst med både USB3 och Firewire och helst 3TB. När man söker på prisjakt.se så blir det i stort sett endast ovanstående LaCie kvar med dessa kriterier.
 
Jag köpte en docka för att ansluta interna hårddiskar externt med e-sata eller USB 2.0, Dels kan jag köpa de hårddiskar som har bra rykte, dels slipper jag kommande koppysvid-avgift på externa hårddiskar (från den 1 september i år). Kylningen blir också bättre med en naken disk än om den ligger i en plastlåda.
Man vet inte vad tillverkarna av externa hårddiskar stoppar för disk i fodralet . Gissar att de ofta är av enklare sort.
Det borde dyka upp dockor för SATA III eller USB 3,0 om det inte gjort det redan. Alternativ till extern docka är en hotswap-bay, om man har plats i en stationär dator.
 
Min flickvän har haft två sådana Lacie quadra externa hårddiskar som båda gått sönder och den tredje nu sjunger på sista versen. Hårddisken i själva chassiet har förmodligen vibrerat så att någon skruv lossnat så nu vibrerar hårddisken fritt i chassiet och det enda som hjälper är att ställa den i 45 graders lutning så att den inte ska föra för mycket oväsen. Hon har gått över på WD externa hårddiskar och jag använder själv samma (2 st externa USB diskar) samt ett egenbyggt NAS (med WD hårddiskar i). Alla WD diskar funkar perfekt och strular inte det minsta. :)

EDIT: Att tillägga var att de två första diskarna som gick sönder fick hon ersatt med ny likadan extern disk på garanti MEN i garantin ingick inte att rädda den förlorade datan eller ens ett försök till att diagnostisera om det var möjligt att rädda (vilket är möjligt i typ 99 fall av 100). Bilder för 2 år gick tyvärr förlorat (dock kanske inte lacies fel eftersom man borde haft dessa bilder uppbackade på minst 2 av varandra oberoende diskar).
 
Senast ändrad:
Min flickvän har haft två sådana Lacie quadra externa hårddiskar som båda gått sönder och den tredje nu sjunger på sista versen. Hårddisken i själva chassiet har förmodligen vibrerat så att någon skruv lossnat så nu vibrerar hårddisken fritt i chassiet och det enda som hjälper är att ställa den i 45 graders lutning så att den inte ska föra för mycket oväsen. Hon har gått över på WD externa hårddiskar och jag använder själv samma (2 st externa USB diskar) samt ett egenbyggt NAS (med WD hårddiskar i). Alla WD diskar funkar perfekt och strular inte det minsta. :)

EDIT: Att tillägga var att de två första diskarna som gick sönder fick hon ersatt med ny likadan extern disk på garanti MEN i garantin ingick inte att rädda den förlorade datan eller ens ett försök till att diagnostisera om det var möjligt att rädda (vilket är möjligt i typ 99 fall av 100). Bilder för 2 år gick tyvärr förlorat (dock kanske inte lacies fel eftersom man borde haft dessa bilder uppbackade på minst 2 av varandra oberoende diskar).

Tack för era synpunkter! Mina fyra WD har fungerat klanderfritt. Kanske dumt att frångå WD! Svårt hitta nån modell som finns i lager, är tillräckligt stor i minneskapacitet och liten nog att vara portabel (vill helst inte ha flera diskar i samma skal), samt helst ha FW800 och/eller USB3.0. Får leta lite mer kanske.

Ventures, finns det dylika dockor som är portabla?
 
Kan bara instämma i att LaCie verkar vara av sämre kvalitet. Jag hade en 500 GB USB LaCIe som gick sönder. Det var dock "Lådan" och inte själva disken. Så jag plockade ur disken och använde i en annan låda.

Har ett antal Maxtor och WD USB-diskar liksom en Netgear NAS (Seagate diskar) vilka alla fungerar utmärkt.

Jag har också goda erfarenheter av en USB docka:
http://www.webhallen.com/hardvara/68566-deltaco_universal_drive_adapter

Fungerar klockrent men kräver dock starkström dvs klarar ej att drivas av ström från USB porten.
 
Jag har under några år haft flera externa diskar av varierande märken som efter något eller två år slutat fungera, eftersom jag inte velat slänga diskarna med data på så har jag sparat allihop. I vintras köpte jag ett tomt externt kabinett bara för att flytta över diskarna dit och testa om det just var diskarna eller elektroniken i lådan som rasat. Det visade sig att alla diskar fungerade felfritt i den nya lådan ....
 
Jag har haft flera Lacie diskar och alla har fungerat klanderfritt.. Hoppas verkligen inte de går sönder! 8-O
 
Har också haft en lacie extern disk som lade av, även där var det själva usb-disk interfacet som pajade så datan kunde räddas genom att flytta in disken i datorn. Själva disken funkar fortfarande fint flera år senare.

Men det är alltså flera år gammal erfarenhet som inte nödvändigtvis gäller nu.
 
Har själv bränt sönder LaCie i flera repriser, kanske runt 10 diskar av diverse modeller. Enda system för arkivering jag numera använder är g-technologys. har inte haft några problem. har två stycken la cie rugged som backup på resor, dom har fungerat riktigt bra faktiskt.
 
Hade en seagate disk som nu rasat efter ca 2år, en billig iomega som har backuppat den tuggar fortfarande på. Istället för seagaten blev det nu en wd disk på 1,5tb med fw800. Den har funkat bra och är väldigt tyst. Jag skulle nog om jag behövde 3tb ha flera diskar för extra säkerhet istället för att lägga allt på en. Och självklart med backup.
 
Jag har en LaCie som fungerat utan problem. Men mitt bästa råd för backup av bilder är att lägga dem på en RAID1-disk i datorn. Då speglas all data till bägge diskarna direkt. Sen kan man förstås ha en extern backup också. Då har man både hängslen och livrem. För extern backup använder jag Acronis True Image.
 
På jobbet har vi haft ett tiotal lacie i olika varianter. Alla har krånglat ...
 
Tack för era svar!

Det blev en 3TB WD USB3.0 (långsam på min MBP nu, men snabb om det blir en dator m USB3.0 framöver, ska anv för backup så det gör inget om den är slö nu) och en WD 3TB, FW800, USB2 (snabb nu, men ev långsam sen om FW försvinner. Ska anv för kontinuerlig bildbehandling i LR nu). Ev blir det ytterligare en av den förstnämnda.

På det här sättet kan jag välja disk efter vad som gäller för datorn för tillfället, USB3.0 eller FW800. Det svåra var att hitta en tillgänglig WD 3TB med FW800.
 
Lacie hade förr powersupplys till sidna diskar som var av ganska dålig kvalitet. När deras diskar krånglade så var det med 90% chans powersupplyt som strulade. Numera har de börjat använda mer standardiserade powersupplys så det är betydligt mindre strul. Jag skulle nog påstå att det inte är mer klydd än med något annat märke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.