Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lösningen på Sonys dåliga batterikapacitet i E-mounthus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Efter tips från Mats Lillnor så skaffade jag ett JUPIO PowerVault till Sony E-mount. Jag håller på med en del reprofoto nu av gamla bilder, så jag tänkte det skulle vara bra att slippa tänka på batterier överhuvudtaget när kameran behöver vara på mest hela tiden.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=JPV0530

PowerVault består alltså av ett batteripack med drygt 3,8 ggr den kapacitet de vanliga batterierna har (28 Wh mot 7,3 Wh). Officiellt ska en A6300 med det vanliga standardbatteriet orka med 350 bilder med EVF och 400 utan. Det borde ge 1330 bilder med EVF och 1520 utan EVF med JUPIO. Priset är 699:- Vad sägs om det? Det är ju ungefär vad ett orginalbatteri brukar kosta annars ute i handeln.

Batteripacket har tre portar, en in 5V som laddas med kamerans vanliga 5V laddare. En USB 2.1 ut och en 8,4 volt ut som man ska ansluta medföljande batteriplugg till innan denna pluggas in i kamarean.

Vill man så kan man mata batteriet kontinuerligt med nätström via den vanliga batteriladdaren samtidigt som pluggen sitter i kameran eller så kan man koppla loss batteriet som då kan bäras i ett litet välgjort bältesfäste. Som andra alternativ matning av kameran så kan man använda medföljande USB-kabel för att mata den via kamerans egen USB-port.

JUPIO-batteriet har måtten 7 x 11 cm, så det är hyfsat smidigt. Tjockleken är exakt den samma som 4 st orginalbatterier och bredden lika som två orginalbatterier samt längden är marginellt längre än två batterier på längden. Allt ser förtroendegivande robust och välgjort ut.

Det här kanske är något för studiofotografer också som tar många bilder per dag med exv. A7r II:eek:r eller de som filmar med A7s eller A7s II i längre sekvenser och vill slippa bry sig om batterier.

Den positiva överraskingen är väl inte bara priset utan att lösningen är så pass smidig och flexibel som den är.

Bra och smidig lösning!

Efter tips från Mats Lillnor så skaffade jag ett JUPIO PowerVault till Sony E-mount. Jag håller på med en del reprofoto nu av gamla bilder, så jag tänkte det skulle vara bra att slippa tänka på batterier överhuvudtaget när kameran behöver vara på mest hela tiden.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=JPV0530

Det här kanske är något för studiofotografer också som tar många bilder per dag med exv. A7r II:eek:r eller de som filmar med A7s eller A7s II i längre sekvenser och vill slippa bry sig om batterier.

Den positiva överraskingen är väl inte bara priset utan att lösningen är så pass smidig och flexibel som den är.

Jag kör exakt den här lösningen till min Sony A7s (mkI). När jag matar ut 4k HDMI-signalen från kameran till min Atomos så drar kameran om möjligt ännu mer bränsle dessutom. Samma sak händer med timelapse och då är JUPIO PowerVault riktigt bra. Priset är rimligt, vikten ok och det finns t.o.m än ögla till den lilla väskan som jag brukar hänga i stativet. Visst, det hade ju varit optimalt om Sonys kameror drog lika lite bränsle som Canon och Nikon men spegellöst kostar. Detta är priset.

Det finns också en adapter för att ansluta kamerans batterifack till 230V via en nätadapter. Då har du obegränsad användningstid.

Det har du ju här med för du kan ju ansluta batteripacket som du anslutit via batterifacket till din vanliga laddare. På så sätt har du obegränsad tid men sitter fast i nätutttaget eller så ansluter man bara batteripacket och har motsvarande 4 batteriers batteritid men större rörelsefrihet och flexibilitet, vilket bör räcka för de flesta användningsområden under en hel dag.

Det går dessutom lika bra att använda telefonladdaren till min Samsung som ju också ger 5V laddström.

Den ger nog snarare 5V laddspänning. :)

Frågan är då hur mycket laddström den ger, dvs om den orkar driva Jupiopaketet och ladda det medan det samtidigt strömförsörjer en kamera, eller om Jupiopaketet kommer att sakta urladdas.

Den ger nog snarare 5V laddspänning. :)

Frågan är då hur mycket laddström den ger, dvs om den orkar driva Jupiopaketet och ladda det medan det samtidigt strömförsörjer en kamera, eller om Jupiopaketet kommer att sakta urladdas.

Mitt fel. En telefonladdare tror jag blir är perfekt faktiskt. 5V / 2 Ampere står det i specen för PowerVaults inport och då tar det 4,5 till 5 timmar att ladda. Min Samsungladdare till min telefon ger just 5V / 2 Ampere den med. Man kan väl behöva en längre sladd dock eller en USB-skarvsladd också så funkar det nog fint om man vill vara nätansluten via batteriet hela tiden. Så jag har tänkt på det och jag har ju redan laddat den med just telefonladdaren, så det funkar bra IRL också. Inga problem alls.

Ska testa med Sonyladdaren också vid nästa laddning. Kameraladdaren ger 5V / 0,5 A så den kommer väl ta längre tid på sig att fylla batteriet antar jag men den kommer förmodligen att funka fint som nätanslutning till systemet om man vill ha den till det. Men ladda batteriet gör man nog bättre med telefonladdaren.

Mitt fel. En telefonladdare tror jag blir är perfekt faktiskt. 5V / 2 Ampere står det i specen för PowerVaults inport och då tar det 4,5 till 5 timmar att ladda. Min Samsungladdare till min telefon ger just 5V / 2 Ampere den med. Man kan väl behöva en längre sladd dock eller en USB-skarvsladd också så funkar det nog fint om man vill vara nätansluten via batteriet hela tiden. Så jag har tänkt på det och jag har ju redan laddat den med just telefonladdaren, så det funkar bra IRL också. Inga problem alls.

Ska testa med Sonyladdaren också vid nästa laddning. Kameraladdaren ger 5V / 0,5 A så den kommer väl ta längre tid på sig att fylla batteriet antar jag men den kommer förmodligen att funka fint som nätanslutning till systemet om man vill ha den till det. Men ladda batteriet gör man nog bättre med telefonladdaren.

Kan man ladda powervaulten samtidigt som man använder den?

Det kan inte min. Jag har inte varianten med batteriplugg, utan bara USB ut. Den laddas också från en vanlig mobilladdare, men det är en skjutlucka som täcker över antingen ladduttaget eller USB (ut)-porten. Luckan går dock att ta bort helt (råkade göra det innan jag fattade att det var en skjutlucka), men jag tänkte att eftersom den är konstruerad på det viset så är det inte meningen.

Det är ju bättre att ha powervault-batteriet emellan än att koppla pluggen direkt till en adapter. Då kan man alltid flytta med kameran igång och behöver inte oroa sig för ev kortare strömspikar (händer iofs i princip aldrig i Sverige, men i andra länder inte alls ovanligt med brownouts) eller att sladden åker ur.

Fick SMS idag att Kjell & Co. har PowerVault-FW50 hemma nu, så imorgon ska jag hämta upp min.

(Har förresten fått hem objektivet nu och har dessutom köpt en annan adapter förutom Sigman :), en Aputure DEC. Har dock masa annat att stå i så jag hinner inte titta på grejerna förränt i helgen, men det blir en diskussion i den andra tråden.)

/Mats

Nä, det finns ingen skjutlucka.

Nu har jag dessutom kollat hur det funkar IRL och det är så att det går inte att köra kameran samtidigt som det ligger laddström på PowerVault.

PowerVault är alltså designat för att INTE vara anslutet till laddström när kameran är ansluten till PowerVault. Om man ansluter laddaren och har kameran ansluten så stängs kameramatningen av och man får "Batteri exhausted" när kameran upptäcker att strömmen försvinner.

Det går heller inte att köra Sonys laddare via kamerans USB och ladda batteriet samtidigt som kameran körs och det är enligt folk på nätet också "by design". Men det visste ni nog redan. Undrar om de löst detta i A6500?

Men det finns ju andra lösningar som precis som PowerVault går att ansluta med batteridummyplugg i kameran och den vägen mata kameran med rätt spänning. Så de som vill ha kontinuerlig uppkoppling av kameran mot elnätet bör skaffa en sådan lösning istället.

JUPIOS:s PowerVault ger 4ggr bättre batteritid via externt batteri vare sig det ansluts via USB eller via batteridummypluggen.

Jag tycker nog trots allt att det är väldigt bra med batteripacket som det är, för det är ju den lösningen som är mest flexibel. Man får mycket bättre batteritid och behöver inte tillgång till elnätet hela tiden även om en sådan lösning säkert kan vara mer attraktiv och ändamålsenlig för andra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar