Annons

Lösning på problemet med upprepade forumtrådar

Produkter
(logga in för att koppla)

bjanha

Aktiv medlem
Nu tycker jag det är dags att på allvar ta tag i problemet med upprepade foruminlägg. Ett seriöst forum som jag hoppas fotosidan strävar efter att vara SKA inte varje dag ha flera nystartade trådar om "Vilket minneskort ska jag köpa?", "Vilket objektiv är bäst?" eller "Vilken kamera ska jag köpa för 2000kr?".
Samtliga andra forum jag besöker/besökt har s k 'stickers' för varje forumtråd - alltså forumtrådar utan svar som fungerar som en FAQ och alltid ligger placerade väl synliga högst upp i listan.

Det kan tilläggas att jag iom detta inlägg noterade texten "Läs detta först" högst upp på sidan. Denna text har tidigare helt gått mig förbi. Den hjälper alltså inte ett dugg.

De här upprepade frågorna, ofta från nybörjare inom området, kommer sig ju av att många medlemmar här på sidan inte tillräckligt enkelt hittar information. Ta tillvara på det. Det finns en enorm kunskapskälla i forumen redan, det är bara börja klippa och klistra. Eller ännu bättre, så blir det kanske gjort på några dagar, lägg ut det på några medlemmar och betala med Guldmedlemskap.

Jag är helt enkelt oerhört trött på att gå igenom listan med nya inlägg när hälften egentligen bara är upprepningar från dagen innan. Och nej, lösningen för mig är inte "men läs inte då". Jag tycker helt enkelt det bör lösas på en proffsigare sätt.
Tack det var allt.

/bjanha

Jag håller med i stort sett.

En sökfunktion som bara söker i lära artiklarna hade nog varit ett plus också. Kanske lägga faq:en där också och så en sticker i forumet som länkar dit?

Sedan på tal om att lägga märke till, vem lägger märke till förstoringsglaset för att söka på hela siten?

Jag håller med dig i princip. Ditt förslag är ett bra förslag. Två praktiska saker måste dock till:

1. att kolla om "Stickers" finns som funktion (tror det, men jag har aldrig använt det)
2. men framförallt ngn som gör detta arbete. Någon frivillig?

elmfeldt skrev:
1. att kolla om "Stickers" finns som funktion (tror det, men jag har aldrig använt det)

Ja, vBulletin har "Stickers" som funktion. Man kan även ha s k "Avatars" som många efterfrågat. Nyaste versionen är Version 2.3.4, och snart kommer en 3.0.0 (som redan körs på vissa ställen).

Jaha, och då säger jag Tack, men nej tack. Jag vet precis vad du menar nu, och vet precis hur det ser ut. Alla kommer att ladda upp massa konstiga animerade bilder som jag inte tror gör forumet mer lättläst.

Jodå, "sticky" inlägg finns och jag har använt det tex i Fritt forum. Avatars har vi valt att inte använda, jag tycker inte det tillför ett jota till ett forum - det blir mest lekstuga när man skall överträffa varandra med roligaste bilden.

Det stora jobbet ligger ju dock på att sammanställa sådana inlägg. Där är ju ni som "hänger" mest i forumen och ser dessa frågor dyka upp om och om igen också mest lämpade att författa dem. Vi kan väl prova - lägg in några sådana trådar och meddela oss sedan via "rapportera"-länken så låser vi den tråden och markerar som lägger "sticky".

Att sammanställa vad som berättats i tidigare inlägg verkar jobbigt, men att slänga in ett antal länkar till relevanta trådar efter en kort beskrivning om vad rubriken för den låsta "osf-tråden" betyder borde vara möjligt.

Sedan tänker jag mig att tråden skulle uppdateras efter hand med mer informativ text och kanske fler länkar till nya relevanta trådar som trots allt kan tänkas dyka upp (eller gamla som grävs fram för den delen).

Frågan blir då hur så många som möjligt kan hjälpa till att göra detta. Att alla kan skapa en ny och rapportera den för att bli låst verkar ok. Om sedan någon annan upptäcker den innan den blivit låst och har något att tillföra är det också bra - då slår den som låser tråden ihop det hela.

Med uppdateringen är det knepigare. Skulle man kunna göra svar på på dessa osf-trådar dolda för andra än den som kan redigera i forumet? Och skulle man kunna dela ut rättighet att redigera dessa ofta ställda frågor-trådar till fler än Christer/David/Erik/forumvärdar?

Tänker jag rätt? Hur fungerar det på andra forum?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar