Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lösa in check

Produkter
(logga in för att koppla)

pottish

Medlem
Jag har fått en check som betalning för bilder som jag har sålt till en tidning i USA. Nu är problemet att jag inte lyckas lösa in checken och få ut pengarna. Min bank Skandiabanken tar inte emot utländska checkar över huvud taget. Och på SEB där jag också har ett konto är jag inte en tillräckligt trogen kund för att de ska vilja ta emot den. Jo, de kan faktiskt göra det via inkasso, men då blir det en avgift på 1350 kr. Checken är på 500$. Tidningen som skickade checken påstår att dom inte kan göra elektronisk överföring av pengarna till utlandet.

Jag är tacksam för tips på hur jag ska lösa det här. Det känns ju inget vidare att behöva betala mer än en tredjedel av pengarna i avgift.
 
Att de inte skulle klara överföring låter löjligt. Det är 2010, men å andra sidan är USA hopplöst efter på vissa saker.

Förslag:
Kolla med Western Union. Löser de inte in checken kanske de kan hantera en överföring.

Lycka till.
 
Om det inte är en "certified check" - dvs utfärdad av amerikansk bank så är det dessvärre rätt krångligt. Förmodeligen har du redan fått det bästa budet.
 
De måste kunna göra en wired transfer. Det brukar kosta ca 20-40 dollar, beroende på bankerna. Tyvärr är checksystemet fortfarande väldigt använt i USA. Hur betalar ni annars hyran frågade de oss!
 
Ja visst är det löjligt att dom inte kan göra en överföring! När jag skrev avtal för jobbet så fick jag också fylla i ett formulär för att de skulle kunna göra wire transfer. De skrev att de föredrar transfer och att det blir enklare för alla. Men sen kom det ändå en check i ett brev, och jag har pratat med två olika personer på tidningen som säger att de inte kan överföra till utlandet.

Western Union vill inte ta emot checken, och inte Forex heller.

Vad innebär det att en check är certified? Det står namn och adress till en amerikansk bank tryckt på den, så då är den certified eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.