Annons

Lös inredning för DIY kameraväska, var hitta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Som sagt söker efter lös inredning för en väska som ska rymma både kamerautrustning 1 Pentax K-5 med 2-3 objektiv +ringledlampa, en vanlig laptop med kablage samt lite dokument i en mapp.

Tänkte använda en sådan kabinväska på hjul som jag redan har och behöver då få tag på lös inredning för att skapa fack för de olika sakerna och jag vill inte ha skumgummi pga det enligt vissa källor här på FS kan ge utfällningar i form av en oljig film på linserna om grejorna ligger där längre tider.

Så vet någon var man kan köpa sådana fackindelare och mellanväggar som fästs i varandra med kardborre som i tex Lovepro väskor i lösvikt för att montera ihop efter eget behov?
 
Ingen aning var du kan hitta dessa, men hur händig är du med en symaskin?

Har själv gjort sådana avskiljare av ett lite kraftigare nylontyg (inköpt på överskott) och liggunderlag. Faktiskt ganska lätt och dessutom får man det exakt som man vill ha det...
 
Ingen aning var du kan hitta dessa, men hur händig är du med en symaskin?

Har själv gjort sådana avskiljare av ett lite kraftigare nylontyg (inköpt på överskott) och liggunderlag. Faktiskt ganska lätt och dessutom får man det exakt som man vill ha det...

Nja senaste gången jag försökte använda en symaskin så slutade det med ett besök på akuten och en nål genom nageln och fingertoppen så jag avstår gärna nya försök med sysmaskiner ;-(

God tanke annars men jag hoppas hitta färdiga eller om det går att hitta skumgummi som är garanterat fritt från den risken, ser att tex Pelican Case har skum i sina och det är ju kvalitetsgrejor så bör ju inte skada linserna men prislappen för dessa är inte lika trevlig!
 
Skumgummi ska man inte använda, alldeles för sladdrigt. Finns företag som säljer lämpligt material
för ändamålet. Vill man sedan lyxa till det kan man klä det med polyestersilke.

Färdiga inredningsmoduler i olika storlekar avsedda för F-stop's fotoryggsäckar kan man köpa på nätet.
Bra kvalitet = ganska dyrt.

Jag har en superlätt Samsonite kabinväska som jag modifierat för att hysa Mk3 och 500/4.
Har använt ganska stadigt liggunderlagmaterial + polyestersilke och gjort skyddskåger som förankrats i kabinväskans `ryggrad´ (metall).


/Stephan
 
liggunderlag + rakblad + smältlim : funkade fint när jag inredde en väska med hårt skal.

Blev det snyggt? Funderat i dom banorna innan.
Har nu köpt 2 st attacheväskor med skuminredning. Stinker som f#n (luktar nypplast/gummi), Ska tvätta inredningen så det försvinner och sen torktumla det.

/stefan
 
Det beror förstås på hur noga man är när man skär till bitarna och hur mycket man slabbar när man limmar. Jag var hyffsat noggrann och resultatet blev ganska bra. Jag har använt väskan i ett par år nu och alla fogar håller fortfarande. Fördelen med liggunderlag, jämfört med exv skummgummi, är att väggarna blir kompakta och ändå dämpar stötar bra, dessutom är det lätt att hålla rent och torka av i väskan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.