Annons

Lös front på Tamron 17-50

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleStahl

Aktiv medlem
Hej, frontdelen på min tammy 17-50 är lös, dvs den sladdrar lite.
Det är den delen som filtret och motljusskyddet sitter på. Den verkar inte vara fäst med skruvar så jag undrar hur får jag fast den igen?

Samma här

Hej, frontdelen på min tammy 17-50 är lös, dvs den sladdrar lite.
Det är den delen som filtret och motljusskyddet sitter på. Den verkar inte vara fäst med skruvar så jag undrar hur får jag fast den igen?

Hej!

Det är likadant på mitt exemplar. Som du skriver så kan man inte se några skruvar eller andra fästanordningar - när man detaljstuderar den här frontringen funderar jag på om den överhuvud taget suttit fast i objektivkroppen under från början? Möjligen kan den varit lite tajtare när objektivet var helt nytt, men jag är osäker. Någon annan som vet? Vad jag kan se skulle några droppar lim av lämplig sort vara en lösning?
Någon med bättre tips...?

Hej!

Det är likadant på mitt exemplar. Som du skriver så kan man inte se några skruvar eller andra fästanordningar - när man detaljstuderar den här frontringen funderar jag på om den överhuvud taget suttit fast i objektivkroppen under från början? Möjligen kan den varit lite tajtare när objektivet var helt nytt, men jag är osäker. Någon annan som vet? Vad jag kan se skulle några droppar lim av lämplig sort vara en lösning?
Någon med bättre tips...?

Jag har haft samma problem. Under plastringen runt frontlinsen så finns det några skruvar som behöver dras åt. Lossa på ringen försiktigt, risk för att plastringen blir ful...
Eftersom jag hade garanti kvar så skickade jag in den.

Asså.. Jag måste säga att kamera och optikbranschen totalt sett verkar sällsynt kassa på kvalitetskontroll samt se till dom dyra grejorna fungerar som det är tänkt med hög precision. För alla kameror samt optik är dyra. Även startseriegrejorna är ju dyra.. Tusentals samt ofta tiotusen eller tiotusentals kr är många pengar för den stora massan..

Spelar tydligen ingen roll om det handlar om ett dyrt kamerahus från Canon eller en billig highendglugg från treddjepartare. Eller en märkesglugg för överpris från Sony som ändå inte levererar ett skit i förhållande till pris...

Min slutledning säger mig att kameraköparna haft för mycke fokus på försvara sina märken/grejor så märkena har inte behövt skärpa sig..

Jag vet nog ingen konsumentprodukt jag sett där kvalitet verkar sämre än inom foto. Skulle väl vara det sunkiga ljudet dagens hifi samt inspelningar bidrar med i så fall.. DVS riktiga lågvattenmärken det...

oerhört underligt i dessa tider där alla kan direkt se dom dåliga bilderna i 100 % i varenda hem..Så släpper man rena skräpet ändå för dyra pengar.. Eller saker som ramlar isär....Det är snudd att jag lessnar på denna hobby pga sådant skit....

Jag har haft samma problem. Under plastringen runt frontlinsen så finns det några skruvar som behöver dras åt. Lossa på ringen försiktigt, risk för att plastringen blir ful...

Och hur lossar man plastringen utan för mycket våld?
Beskrivning mottages gärna.

Hälsar
UH

ööö hur lossar men på plastringen då?

Det finns mycket riktigt 2 små skruvar under den men dom kommer man inte åt utan att först få bort yttre plastringen?

Asså.. Jag måste säga att kamera och optikbranschen totalt sett verkar sällsynt kassa på kvalitetskontroll samt se till dom dyra grejorna fungerar som det är tänkt med hög precision. För alla kameror samt optik är dyra. Även startseriegrejorna är ju dyra.. Tusentals samt ofta tiotusen eller tiotusentals kr är många pengar för den stora massan..

Spelar tydligen ingen roll om det handlar om ett dyrt kamerahus från Canon eller en billig highendglugg från treddjepartare. Eller en märkesglugg för överpris från Sony som ändå inte levererar ett skit i förhållande till pris...

Min slutledning säger mig att kameraköparna haft för mycke fokus på försvara sina märken/grejor så märkena har inte behövt skärpa sig..

Jag vet nog ingen konsumentprodukt jag sett där kvalitet verkar sämre än inom foto. Skulle väl vara det sunkiga ljudet dagens hifi samt inspelningar bidrar med i så fall.. DVS riktiga lågvattenmärken det...

oerhört underligt i dessa tider där alla kan direkt se dom dåliga bilderna i 100 % i varenda hem..Så släpper man rena skräpet ändå för dyra pengar.. Eller saker som ramlar isär....Det är snudd att jag lessnar på denna hobby pga sådant skit....

OJ bitter :)

Min glugg är i vart fall bättre beg och väl dunkad mot bord, höft och barnvagn. Att det börjar lossna lite små saker på en plast sak är att vänta. Inget är sönder bara löst om jag fattar det rätt.

Man läser om än det ena än det andra om kameror och utrustningar där grejorna inte lirar som man kan förvänta sig..

Och om optiker som inte levererar det dom skall.. Trotts priser på 4000 och uppåt...

Då blir man aningen bitter kanske...Men nu eee jaaa glaa igen.. :)

Senast ändrad:
Fixat

Och hur lossar man plastringen utan för mycket våld?
Beskrivning mottages gärna.

Hälsar
UH

Hej igen!

Jag kom på hur man fixade glappet. Frontringen består av två delar- den ena, den som ligger dikt mot linsen, går att få loss genom att skjuta in ett bladmått ( eller liknande tunnt och platt föremål) mellan linsen och plasten ( sitter bara fastsnäppt i plastringen bakom) När man pillat bort ringen så ser man de tre skruvarna som behöver dras åt, se bild.
(Stjärnskruv CRV PH 00) skruvarna ser ut att vara säkrade med låslim - så det är lite märkigt att de skruvat ut sig!
Bilden; Till vänster, den plastring som behöver tas bort. Till höger ser man de tre skruvarna som håller ring nr två.

Bilagor

• Frontlinsjustering_hf_hf.jpg
    Frontlinsjustering_hf_hf.jpg
    16 KB · Visningar: 279
aha! jag har samma problem med min 17-50 sen motljusskyddet tog i en bordskant när jag skulle lägga ner kameran.

ska se om jag kan fixa det med hjälp av infon, tack så mycket!

Det var inte så svårt.

Noteras: det är med tre (3) fästpunkter som ringen sitter fast med. Tre små plastben som ska upp ur sina hål.

Jag petade upp dom med ett kreditkort, petade in och förde den försiktigt runt, två av de tre plupparna åkte lätt upp medan den tredje krävde lite lirkande. Sen var det bara att spänna åt skruvarna för att sen sätta tillbaks ringen.

Lätt som en plätt

Tack alla.

Det verkar vara ett problem med många av dom här objektiven, Jag har en Promaster 17-50 som tillverkas av tamron i deras fabrik men bara säljs i USA. Upptäckte nyligen samma problem med mitt ex, lite nervöst att mixtra med dyra grejor på deh här sättet själv, men kanske får man ge sig på ett försök.

ANNONS