Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

löpträna+fota

Produkter
(logga in för att koppla)

Martinro

Ny medlem
Hej!
Jag löptränar en hel del och tar alltsomoftast med mig kameran på mina längre turer. Utrustningen jag kör med är min canon 550D med en 50mm 1,8(lätt kombination) i en löparryggsäck. Problemet är att när man fotar vilda djur så hinner man inte få upp kameran pga många spännen och blixtlås. På andra motiv är det ofta för jobbigt att ta av sig ryggsäcken av ovan nämnda skäl.

Finns det någon som löptränar med sin systemkamera som har kommit på en bättre lösning?
Ett alternativ skulle ju kunna vara att sy en påse speciellt för kameran med objektiv som man bara kan hänga på sig på lämpligt sätt- spekulerar bara men det kanske är någon som har erfarenhet av detta

Hälsningar Martin
 
En polare sydde fast spännen på kameraväskan som passade i höftbältet respektive bröstremmen på hans lätta sportryggsäck. Det fungerade kanon för cykel och var bergstabilt, löpning är ju dock en helt annan femma.

Rapid fungerar okej att cykla med men att springa käns inte som någon höjdare.
 
Ska testa varianten med sportryggsäck. kan tänka mig att det skulle funka bra, hör av mig om det funkar :)

//Martin
 
Jag sprang Stockholm Marathon med en analog kompaktkamera, Ricoh GR1s, och några rullar film i vätskebältet, eller mest med remmen virad runt handleden. (http://www.mattiaslundblad.se/index.php?/projects/stockholm-marathon-2010/)

Att springa med systemkamera låter inte som något jag personligen vill syssla med, men magväska låter väl rimligast. Om inte kompaktkamera är aktuellt, för då är det lätt att ha den på höften, och jämna ut vikten med en liten vattenflaska på andra sidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.