Annons

Lönt att byta batteri i äldre Macbook Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Vad tänker ni om batteribyte i äldre Macbook Pro? när går "brytpunkten" för när det inte längre in är "lönt" att lägga pengar på ett batteribyte?

Mitt scenario:
Jag har idag en Macbook Pro 2017 15" retina (I7, 3,1Ghz, 16GB ram, 1TB SSD) som jag kör senaste Mac OS Sequoia (med OCLP). Redigerar 45mp bildfiler i Lightroom. Detta funkar ändå hyffsat bra även om datorfläkten tenderar att gå på högvarv när man kör LR.
Batteriet har gjort runt 720 cykler och service/byte rekommenderas.

Ett batteribyte kostar runt 2000kr för 3:e part och 3000kr för originalbatteri. Är det bättre att istället spara de pengarna och på sikt köpa exempelvis en begagnad Macbook Air/Pro M1/M2 ?
 
Senast ändrad:
Säkert billigast att byta batteri.
Men du frågar efter bättre..... bättre än vad?

Batteribyte är absolut billigast men jag tänker att det kanske finns andra delar/komponenter i en dator som slits med åren som kan vara kostsamma att byta om de havererar. Byter jag batteri så vill jag ju iaf kunna använda datorn minst 2-3 år till.
 
Vad tänker ni om batteribyte i äldre Macbook Pro? när går "brytpunkten" för när det inte längre in är "lönt" att lägga pengar på ett batteribyte?

Mitt scenario:
Jag har idag en Macbook Pro 2017 15" retina (I7, 3,1Ghz, 16GB ram, 1TB SSD) som jag kör senaste Mac OS Sequoia (med OCL). Redigerar 45mp bildfiler i Lightroom. Detta funkar ändå hyffsat bra även om datorfläkten tenderar att gå på högvarv när man kör LR.
Batteriet har gjort runt 720 cykler och service/byte rekommenderas.

Ett batteribyte kostar runt 2000kr för 3:e part och 3000kr för originalbatteri. Är det bättre att istället spara de pengarna och på sikt köpa exempelvis en begagnad Macbook Air/Pro M1/M2 ?
Jag är ungefär i samma situation - min laptop är en MBP 2015, och den befarar jag snart är tämligen värdelös (se t ex inbytesvärde!) och motvarande ny laptop går nog på närmare 40 tkr. Någon tipsade mig på att en MacBookAir M3 kan köpas för ca 18-22 tkr…vars prestanda kanske är tillräckligt.

För någon tid sedan (ett halvår?) så kunde jag inte längre använda Photoshop och Camera Raw - grafikkortet i den duger (orkar) inte för senaste uppdateringarna av programvaran från Adobe (jag har årsprenumeration på Adobes Creative Cloud) och använder dagligen Photoshop, Bridge, Lightroom molnversionen etc. så jag måste snart investera en bra slant i något vettigt alternativ.
 
Prestandaskillnaden mellan äldre Macbooks med Intel CPU och Apples M2/M3 är stor vill jag säga.
Jag gick först från en Macbook Pro 2015 till första Macbook Pro M1 och nu har jag en M3 Pro. Steget mellan MBP 2015 till M1 var helt galet och det är nästan så att skillnaden mellan M1 och M3 Pro var minst lika stor.

Så jag är övertygad om att du kommer bli mycket positivt överraskad om du tar steget upp till en M2.

Här är en länk där du kan se CPU benchmarks för respektive maskin, redan en M1 springer åttor runt din nuvarande maskin.
 
Jag bytte batteri själv på min gamla MBP 2015, så är man någorlunda händig med pilliga saker så var det inte speciellt svårt. Nytt batteri kostade 800:- (ej original) har jag för mig och funkar fint. Jag bytte för att jag behöver ha kvar en dator med Firewire för gamla scanners etc. Jämför man prestanda mot en M2 Pro som jag sitter och jobbar med är det ljusårs skillnad mellan de gamla intelprocessorerna och M1/M2. Har aldrig hört fläkten på min MBP med M2, och sitter mycket med tunga filer i PS/C1 och Davinchi Resolve, så det är värt att gå från intel till M processor alla dagar i veckan...
 
Prestandaskillnaden mellan äldre Macbooks med Intel CPU och Apples M2/M3 är stor vill jag säga.
Jag gick först från en Macbook Pro 2015 till första Macbook Pro M1 och nu har jag en M3 Pro. Steget mellan MBP 2015 till M1 var helt galet och det är nästan så att skillnaden mellan M1 och M3 Pro var minst lika stor.

Så jag är övertygad om att du kommer bli mycket positivt överraskad om du tar steget upp till en M2.

Här är en länk där du kan se CPU benchmarks för respektive maskin, redan en M1 springer åttor runt din nuvarande maskin.
Tack för upplysningen. Jag visste att skillnaden kunde vara stor men inte så stor 🤯.

Det talar mycket för att jag avstår ett batteribyte och istället lägger till pengar för en nyare maskin.
 
Jag bytte batteri själv på min gamla MBP 2015, så är man någorlunda händig med pilliga saker så var det inte speciellt svårt. Nytt batteri kostade 800:- (ej original) har jag för mig och funkar fint. Jag bytte för att jag behöver ha kvar en dator med Firewire för gamla scanners etc. Jämför man prestanda mot en M2 Pro som jag sitter och jobbar med är det ljusårs skillnad mellan de gamla intelprocessorerna och M1/M2. Har aldrig hört fläkten på min MBP med M2, och sitter mycket med tunga filer i PS/C1 och Davinchi Resolve, så det är värt att gå från intel till M processor alla dagar i veckan...
Jag har kikat lite tutorials på youtube där de gjort batteribyte. Vet i fasen om jag hade gett mig in på det faktiskt 😅. Hade det varit min sekundära dator så hade jag kanske testat.
 
Innan man börjar med sådant skall man se till att ha bra verktyg, även med bra verktyg får man oftast räkna med ett par extra gråa hårstrån efteråt. Med dåliga verktyg är det lika bra att raka av håret redan innan man börjar.
 
Varje gång Apple släpper nya maccar är det några som måste ha det senaste. Mina tre senaste har varit 12-18 månader gamla när jag köpt dem. Ungefär halva priset.
 
Kan också intyga att hoppet från Intel till Apples Silicon (M-chippen) var enormt. Både prestandamässigt och värme-/fläktmässigt.

Är du nöjd med din dator och kan byta batteriet billigt för att förlänga ett år eller två, så gör det. Men tveka inte att slanta upp pengar på att köpa en M2- eller M3-version av MBP (M4:an sägs släppas före årets slut) om du har möjlighet och vill få en rejäl uppgradering.


/ Kiwi
 
När batteriet börjar bli dåligt så brukar det oftast vara på tiden att byta datorn. Den gamla kan man behöva ha kvar för vissa kompabilitetssaker, men det brukar oftast räcka att att ha den kvar hemma och köra den inkopplad då det behövs.

Att ha en gammal dator som sin arbetshäst är i vilket fall risky business då risken att den kastar in handduken helt ökar för varje år.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.