Goro skrev:
tack för alla svar!
I nuläget känns det mest attraktivt att starta ett eget litet företag, för att på så sätt "slippa" de sociala avgifterna samt att jag kan kvittera av vinsten mot ny utrustning.
Jag har dock upptäckt ett problem... Då jag inte kommer att driva in allt för mycket pengar till detta företag (troligen iaf), så kommer det ta mig mer än ett år att jobba in t.ex. ett nytt objektiv. Detta leder i sin tur till att jag måste betala vinstskatt på det jag sparar.
För att slippa det hade jag tänkt gå in med egna pengar i företaget och "blanda" dem i ett inköp. Hur funkar det??
Räknas det som att mitt företag går i back, och att jag då slipper betala vinstskatt tills jag fått ut pengarna igen??
Kan jag ta ut pengarna jag la in i företaget utan att betala vinstskatt på det???
(vet att detta inte är vad tråden ursprungligen handlade om, men då jag lyckats locka så många kunniga fortsätter jag här...)
Både enkelt o komplicerat: I princip ska man från år 2007 använda sig av ett s k förenklat årsbokslut.
I korthet skall intäkter o utgifter belasta ett kapitalkonto (inventarier, egna insättningar, egna uttag, reskostnader, förbrukningsinventarier, förbrukningsmaterial, försäljning av bilder, tel.kostnader etc..etc)
Oavsett om man sätter in egna pengar (egen insättning) i firman är vinst alltid vinst och förlust alltid förlust.
Exempel: Du handlar inventarier för 25000:-, drar av momsen på den summan (5.000
via egen insättning.
Under året säljer du bilder för 30.000:- och betalar momsen 6.000:-.
Om detta vore det enda du gjorde under året (kan ju inte räkna upp alla olika intäkter/utgifter i ett exempel) skulle ditt resultat bli så här:
Försäljning: 24.000:- minskas med ett avdrag för inventarier på 25% av 20.000:- (5.000
=19.000:-
vilket utgör ditt resultat.
På 19.000:- ska du i runda slängar betala skatt o soc avg ( beräknas UNGEFÄR så här: avsättning för egenavgifter är 25% av 19.000:- dras, kvar blir 14.250:- som belastas med 66%=9.405:-.)
9.405 ska betalas in av resultatet. 19.000:- minus 9.405:-= 9.595:- kvar efter skatt soc.avg.
I kassan finns innan du betalar in avgiften pengar från försäljningen samt momsen du fick tillbaks minus momsen du betalade=25.000:-. När du betalt skatt soc.avg har du 25.000-9.405=15.595:-. Mig veterligen är det inte förbjudet att lyfta den summan i sin helhet som eget uttag. Du kan i alla fall inte lyfta mer kontant än vad som finns inräknat i kapitalkontot som i det här exemplet är 15.595:- i kontanter samt inventarier efter avskrivning värda 15.000:-. Summa kapitalkonto: 30.595:-
Men du har å andra sidan rätt att yrka avdrag direkt på inventarier som kostar högst 5.000:- exkl moms (kanske ett objektiv). Likaså är minneskort, filter och andra pryttlar förbrukningsinventarier som skrivs av direkt, liksom mjukvara.
Det finns också inventarier över 5.000:- som har mycket kort ekonomisk livslängd som får dras av direkt. Men det åligger dig att motivera riktigheten av den korta ekonomiska livslängden.
I det mycket korta exemplet ville jag bara visa på principen. Du har andra kostnader som får yrkas avdrag för: resor, telefonkostnader, förbrukningsmaterial, pärmar. kontorsmaterial mm och då sjunker givetvis resultatet. Säljer du för mindre än än dina yrkade avdrak och kostnader uppstår en förlust och då betalar du ingen skat/soc avgifter,
Förlusten kan antingen föras med till nästa verksamhetsår och minskar då resultatet med den summan påföljande år. I vissa fall kan förlusten "kvittas" mot skatten på inkomst av tjänst.
Men ett företag ska drivas i vinstsyfte. Det är väl acceptabelt att köra förlust de år man arbetar upp ett företag och investerar mycket i inventarier. Men inte regelbundet utan att påvisa orsaker (ex sjukdom med tappade intäkter som följd). Förutom vinstsyfte är varaktighet och flera uppdragsgivare kriterier som skatteverket anser att ett företag ska uppfylla.
OBS: Allt jag skrivit här stämmer inte till 100%, men principerna gör det.
Skulle du sedan vilja avyttra en inventarie som är nedskriven till ex 4000:- och lyckas sälja den för 4000:- ska moms med 1000:- läggas på=5000:-. Summan dras från kapitalkontot. Inventarien kanske är värd mindre så du bara får 3000 för den och moms 750:-. Då blir det "förlust vid avyttring av inventarie" som drar ned resultatet.
Tar du ut en inventarie för eget bruk är principen densamma som om du säljer den, man du kan inte ta ut den till lägre värde än det nedskrivna. I kontroverisella fall får man göra en dagsvärdering av inventarien av fackman.
DEN BÄSTA INVESTERING DU KAN GÖRA: Skaffa en revisor som du kan konsultera då och då-inte bara till bokslutet. Då får du helt korrekta svar. Och håll ordning på kvitton/fakturor etc.
Men jag har försökt svara så gott jag förmår.