Jag mätte med en multimeter och konstaterade att det sitter en diod i serie med mittstiftet, förmodligen bara som ett enkelt kortslutnings-skydd.
Den relativt stora kontakten hos den del av Canon-kabeln som fästs på kameran huserar förmodligen också ett RFI-skydd, för att inte kamerans elektronik skall plocka upp eller avge externa störningar.
Gamla blixtar kan ju ha triggspänningar på upp emot 300V, vilket få av dagens digitalkameror tål. Jag tror det finns någon standard som nämner 24V, (ISO 10330:2002 Photography). Tillbehör såsom
Wein Hot Shoe to Hot Shoe Safe Sync har därför varit en nödvändighet tillsammans med gamla blixtar. (Canons sladd innehåller varken någon zenerdiod eller triac, så sladden utgör inget skydd för kameran tillsammans med gamla blixtar med hög triggerspänning).
Jag provade att montera en gammal blixt på kabeln, en AGFATRONIC 360 CBS tillhörande en lika gammal OM-1, där spänningen på mittstiftet uppmättes till +60V. Tar man en modernare blixt, FL-36 som introducerades tillsammans med E-300, så mätes triggspänningen till endast 4.5V. Ofta ser man rekommendationen om max triggerspänning på 6V numera.
Beträffande max kabellängd, så likt andra seriella dataöverföringar, så påverkas den av kabelns impedans-karakteristik och fysisk längd. Tvinnad parkabel (Twisted Pair), är ju vanligt förekommande vid dataöverföring, vilken även den medför en viss signaldämpning. Eternet och Gigabit Ethernet (GigE) tar man till vid sträckor när det rör sig uppemot 100m.
Viktigare än signaldämpning är dock kravet på fördröjning, vilket t.ex. sätter den praktiska gränsen för hur lång en USB- (16') resp. firewire-kabel (4.5m) får vara, men de kan ju å andra sidan vara avsedda för väsentligt högre datatakter än vad som råder för en blixt-kamera kommunikation.
Varaktigheten hos en blixturladdning kan visserligen vara så kort som 1/40000s, dvs. 25µs. En blixtkabels fördröjning är nog marginell i detta sammanhang.
Både Michael Bass Designs och ParamountCords säljer moddade kablage baserade på Canons Off-Camera Shoe Cord 2, i längder upp till 25' resp. 40'.
Således ser jag inget problem med att klippa itu den existerande kabeln och skarva i en 10m kabel om så behövs.
Ref: