Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Löda batteriackar själv

Produkter
(logga in för att koppla)

utström

Aktiv medlem
Hej!

Fotosidan har gång på gång överraskat mig med att innehålla människor med stora kunskaper om andra ämnen än fotografering. Därför ber jag er om hjälp.

Jag har köpt en portabel blixt, men tyvärr är batteriackarna helt slutkörda. I enlighet med fotosidans DIY-tradition, har jag fått för mig att försöka göra ett par nya själv.

De är alltså ackar bestående av 10st seriekopplade Panasonic Nicad P-170SCR-celler på 1700mah 1.2v

Fastlött seriellt sitter vad som ser ut som en temperaturresistor (som skyddar mot för hög ladd-urladd-temperatur, tror jag)

Det jag vill göra är alltså att återanvända höljena, och temperaturkretsen, och byta ut de gamla cellerna.

Så mina frågor är:
Vad bör jag tänka på?
Går det att köra med andra celler, t.ex. NiMh?
Vart kan man köpa nya celler?
Vad kan cellerna kosta?

Jag har någorlunda baskunskaper i att elektronik och i att löda, så det borde gå att få ihop detta.

RC-fantaster är nog de som främst har koll på batteripackbyggen.

Mycket tacksam för svar!

MVh Erik

nedan. bifogar jag ett par bilder.

Hej! tror att avkännaren även kan vara till för
laddningen, här kan du få hjälp och tips med ackar,
och även proffslödda paket efter egen spec:
http://www.airel.nu/
ditt paket ser ut att vara lött pol mot pol, så kallad "gåsa rad" även det klarar Airel av.
Mvh

Senast ändrad:
Om du vill ha kvar samma uppaddningstid så fortsätt med NiCd. Vill du ha fler blixtar men med längre uppladninstid kan NiNH vara en variant. Dock så måste du invester i en ny laddare om du byter typ av cell. NiMH kräver en mer sofistikerad laddare.
Om du skickar dina bilder till [email protected] så tror jag johan kan löda ihopp ett nytt paket. Ca priser finner då på: www.mft.se

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto