Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låsta diskusioner :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Är det bara jag som tycker att toleransnivån sjunkit i forumen? Nu kan vi till och med få dem låsta på begäran uppenbarligen.

Har man gett sig in i en diskusion så får man nog tåla utvecklingen i viss mån. Om det sedan finns medlemmar som tydligt går över gränsen för vad som är lämpligt i ett forum kan vi väl stänga av vederbörande istället under en begränsad tid. Så sköter de flesta värdar av IRC det och det brukar fungera bra.

Jag har sett fler låsta forum de senaste månaderna än vad jag gjort under hela min tidigare medlemmstid. Diskusioner måste tillåtas vara hetsiga. Nu börjar det kännas som man droppa ett mail till admin såfort man har slut på argument och säga att man känner sig påhoppad. Som jag sa tidigare, stäng av de som missköter sig och låt övriga fortsätta diskusionen.

Mvh
Maverick

Så vi var fler som reagerade på det där "på begäran". Tycker att just den diskussionen började bli tröttsam efter alla påhopp men men... att låsa just den var nog lite synd. Det finns faktiskt en hel del förslag på åtgärder och förbättringar i den tråden. Att ämnet dyker upp så himla ofta borde ju tyda på att det kanske t o m behöver till vissa förändringar.
/Lotta

PS. Kanske de som retar sig på vissa bilder kan begära att de raderas också? I så fall skulle ju inte såna diskussioner uppstå.. DS.

Senast ändrad:
I det aktuella fallet så var det trådstartaren som tyckte att inget nytt framkom och bad mig stänga tråden. Alltså ett önskemål från en medlem och inte ett egenmäktigt förfarande från min sida.

Men om någon tycker att de inte fått försvara sig eller sin ståndpunkt och har mer att säga så är jag naturligtvis villig att dra igång tråden igen.

Fredrik: Att stänga av en medlem är inget som fungerar i ett forum, möjligen på IRC, men inte här.

Lotta: Ja, om tillräckligt många retar sig på en bild och den strider mot fotosidans regler så tas den bort.

Mvh

Jeppe

För min del behöver den inte öppnas igen. Tycker nog det är lite fegt att avsluta en diskussion med beskyllningar i ett inlägg och sen begära att den stängs fast jag har ingen lust att diskutera vidare. Däremot hoppas jag verkligen att det blir förbättringar i framtiden angående det som diskuterades. Personligen tycker jag ju att det har varit lite för mycket av vissa saker sista tiden (dock inte det nakna). Vissa av de saker som diskuterades är anledningen till att jag tappat sugen vad gäller att kommentera bilder och sånt och jag tror inte jag är helt ensam om det heller.
/Lotta

Att stänga diskussioner skall naturligtvis göras med försiktighet. Jag har fullt förtroende för forumvärdarna när det gäller detta.

Vad jag tycker är synd att man skall lufta saker såsom "jag har tröttnat och likaså säkert en mämgd andra..". Jag ser ingen som helst mening med att lufta just den åsikten. Det är inte kreativ utan bara negativ. Kom med konstruktiva förslag istället!

Några av de förslagen som finns i den tråden:

Om man tvingar (varför skulle man inte?) alla att berätta mycket om bilden innan dom laddar upp den, då skulle det nog bli "bättre" bilder här.

En guide (Wizzard) med ett antal frågor som man var tvungen att svara på, typ checklista) innan bilderna gick att ladda upp.

En idé som varit på tapeten förut är att man skulle kräva att en medlem måste lämna x antal kommentarer på andras bilder innan han/hon får ladda upp en ny bild. Jag tror att det vore en väg. Visst, det ökar risken för nonsenskommentarer, men den risken kan vara värd att ta.

Varför helt enkelt inte köra en "fotosidan frågar" om huruvida medlemmarna tycker att vi ska ladda upp vad som helst eller om vi behöver rannsaka oss själv en aning innan uppladdning?

Låta bli att kommentera andras kommentarer (oavsett hur idiotiska de är)

Enklast är väl bara för folk att bita i det sura äpplet och bli lite mer medmännskliga?

Att rannsaka sig själv, välja bilder med omsorg för uppladdning och vara beredd att ta både positiv och negativ kritik.

Kalas. Varför skrev du inte det direkt istället, i det tidigare inlägget lät du faktiskt bara gnällig.

Jag vill också påpeka att syftet med fotosidan är att vara en Kunskapsbank, snarare än ett debattforum.

Ibland tycker jag att det debatteras mer än förmedlas kunskap.

Gränsen mellan kunskapsforum och debattforum är svårdefinierad. Jag tycker att seriösa debatter bör vara tillåtna i forumet, så länge ämnet är foto och varje nytt inlägg för frågan framåt.

Men ibland övergår debatterna tyvärr i munhuggning eller allmänt chattande mellan två medlemmar. Sån privat kommunikation sköter man bättre via e-mail, tycker jag. I forumet ska det vara kvalité.

Hej

Tycker ändå att fotosidan fungerar extremt bra. Jämför jag med de tre utländska jag följer dagligen finns två markanta skillnader:

1. Fotosidan har betydligt få (intill obefintligt) borttagna inlägg och låsta träd

2. Moderatorena på de siter jag följer deltar inte aktivt med inlägg. De deltar enbart för att stoppa en skenade tråd och då stängs den. Där är en klar skillnad, och då gäller det att denne har distans till att bevaka sitt eget intresse (i aktuell fråga) respektive bevara sin ”makt” som moderator/ägare och därmed sitt förtroende i stort. Detta slipper vi andra galningar som kan härja fritt (mer eller mindre)

Fotosidan har ju växt enormt sedan jag stödde på gänget i Jönköping och började härja här. Få siter kan växa så fort som fotosidan utan att få tekniska och kvalitativa problem, dessa har i stort sett uteblivit här.

Däremot tycker jag att om en moderator går in och ger anvisningar skall man följa dessa utan att kommentera dessa anvisningar, tex som det blev då jag och Kim W diskuterade 7i i ett forum och det blev hett, moderatorn tyckte att det gick runt för mycket och då lämnade vi det där det därhän utan ytterliga kommentarer.

Roine

Jag är en av de som deltar i "munhugget" ibland. Jag kan hålla med om att trådarna ska ha kvalite och att kvaliten förmodligen skulle höjas utan munhuggandet, men utsätts man för orättvisa beskyllningar eller om någon skriver en ren motsats till sanningen/fakta så är det svårt att inte svara. Kanske det är fel i de flesta fall fast några undantag bör det nog finnas även i det fallet. Exempelvis tycker jag tråden om modellreleaser är ett sånt fall med tanke på hur viktigt ämnet är. Jag ska i fortsättningen låta bli att diskutera med de personer som jag vet skriver inlägg bara för att provocera eftersom ni uppenbart har rätt.
/Lotta

lotelo skrev:
utsätts man för orättvisa beskyllningar eller om någon skriver en ren motsats till sanningen/fakta så är det svårt att inte svara.
Det är svårt, helt klart. Men om de flesta kunde räkna till hundra och bita ihop istället för att ge sig in i svaromål så tror jag att nivån på fotosidan skulle höjas rejält.

Och det skulle med största säkerhet möjliggöra mycket tyngre diskussioner och till och med ordentlig debatt emellanåt.

Trådar stängs ju inte av på grund av ämnet som diskuteras utan för att personerna som diskuterar ryker ihop och upphör att driva diskussionerna framåt.

Jo ni har rätt och jag har stått för att jag bidragit en hel del. Däremot brukar jag inte börja och har inte för vana att skriva "mothuggande" inlägg bara för att säga emot någon jag stött mig med tidigare.

Med risk att utvisa mig själv så vill jag ändå erkänna att jag tror lite på Mavericks förslag, inte att stänga av en medlem direkt fast kanske att köra fotbollsregler med gult kort typ, efter flera kort åker man ut.. För inte ska väl folk behöva tåla att bli orättvist behandlade gång på gång utan att ens få försvara sig?
/Lotta

Hej Lotta

Är inte poängen lite som David och Jimh säger:

Att om diskussionen ger det du skriver (obs att jag inte ifrågasätter det du skriver), då har den spårat ut. DVS så fort någon "blir påhoppad" så har tråden "by definition" spårat ur och bör "modererars" av en moderator, där det kan sluta med stängning av tråden eller ett distinkt tips till någon att lugna ner sig.

DVS det har inte med dig, mig eller nån annan att göra utan snarare vändningen på tråden från att vara drivande framåt, helst i ursprungsämnet, men framförallt drivande framåt som David skrev.

DVS motivet att "försvara sig" passar inte in, det är bara att bitra ihop och lämna tråden, den är redan "förstörd" och blir inte bättre av ett försvar.

Köper du mitt sätt att tänka?

OBS med försvara "sig" menar jag dig som person, inte ämnet, ämnet kan man försvara.

Roine

PS
Ses vi i Örebro på studiofotokursen på lördag?
DS

lotelo skrev:
kanske att köra fotbollsregler med gult kort typ, efter flera kort åker man ut..
Det systemet har David förmodligen tillämpat sen fotosidan startades, men minst sen Jeppe och jag blev engagerade som forumvärdar i alla fall. Men det sker naturligtvis i tysthet.

Om man tycker att en medlem skall ha ett gult kort är det naturligtvis inte i forumet man anmäler det.

Roine.
Jag förstår hur du tänker och håller med. Det jag menade är att eftersom det ofta är jag och några till som hamnar i detta käbblandet så vore det väl inte mer än rätt med varningar och utvisning om man inte tar åt sig av varningen. Kanske det skulle göra att ingen blev påhoppad så ofta?

Tyvärr, är utan barnvakt och överröst med arbete, hoppas ni får det bra.

Jim.
Jag tycker att några borde fått massvis av varningar vid detta laget. Kanske bara fattas anmälningar på rätt plats alltså?
/Lotta

Senast ändrad:
Det fungerar mycket väl att låsa ut folk från ett forum, det är bara en programmeringsteknisk fråga att lösa. I mängden av alla andra :)

Nu har jag ju glömmt bort vad jag skulle svara i tråden så jag kan väl återkomma. Jag vart lite paff när jag läste sista inlägget att det var låst på begäran. Även om vederbörande tycker att det inte ger något så kan det ju finnas andra som finner tråden givande. Bara för att man startat en tråd kan man ju inte stänga den igen bara för att det inte passar längre. Tappar man intresset så låter man tråden vara, det har fungerat fint i de flesta fall tidigare. Men det är klart att det uppstår ju problem för de som alltid ska ha rätt och dessutom sista ordet. Vad händer när någon annan medlem surfar runt bland trådarna och kommer på att han/hon har något att säga i ett ämne? Ska han då droppa ett mail för att få tråden upplåst för att sedan kunna svara? Tror de flesta avstår och därmed har vi tystat en åsikt som kanske är väldigt bra.

Även om David & Co ser forumet som en kunskapsbank, så betraktar jag de flesta trådar som kunskap. Kunskapen gäller ju inte enbart bländarval och slutartider. För oss som anser sig ha koll på detta kan det ju vara betydligt mer utvecklande att diskutera mjuka aspekter på fotografi. Vad är porr, ska man fotografera olyckor och utsatta människor etc. Den kunskapen är mer svårdefinierad och för många betydligt intressantare.

Är det okej att jag ber att alla mina startade trådar stängs då jag inte finner dem givande längre? *Skoja bara* :))

Mvh
Maverick

Hej Lotta

Faslig fart det blev.

Jag försöker läsa alla inlägg, i stort sett, och jag har inte fått den känslan du beskriver.

Vi är ju olika som personer, både du och jag har åsikter i många träd, och då ökar också antalet som har andra åsikter och möjligheten att vi förivrar oss och svarar ogenomtänkt ökar ju också pga att man inte, som jimh skriver, hinner tänka efter alla gånger..
Vi rör ju oss dessutom i ämnen där det ofta inte finns absoluta sanningar utan både färgskalor och gråtoner, så det som är klockrent sant för mig, kan vara helt främmande för dig och vi kan ha rätt båda två, vi kan ha fel båda två, eller en av oss har rätt utan att vi egentligen förstår hur förrän flera andra lagt sin syn på ämnet.

Så känns det i alla fall.

Roine

PS
Vore det inte kul med ett 100 tal bilder på den lille. Går det inte att ta med homnom (om jag minns rätt)
DS

Maverick skrev:Även om David & Co ser forumet som en kunskapsbank, så betraktar jag de flesta trådar som kunskap. Kunskapen gäller ju inte enbart bländarval och slutartider. För oss som anser sig ha koll på detta kan det ju vara betydligt mer utvecklande att diskutera mjuka aspekter på fotografi. Vad är porr, ska man fotografera olyckor och utsatta människor etc. Den kunskapen är mer svårdefinierad och för många betydligt intressantare.Mvh
Maverick [/B]

Jag håller helt med. Säkerligen 99,9% av alla trådar är kunskap, men det är de som ballar ur som får tenderar till att få mest uppmärksamhet och det är synd.

roinek skrev:
Hej Lotta

Faslig fart det blev.

Jag försöker läsa alla inlägg, i stort sett, och jag har inte fått den känslan du beskriver.

PS
Vore det inte kul med ett 100 tal bilder på den lille. Går det inte att ta med homnom (om jag minns rätt)
DS

Jag skulle kunna ge hur många exempel som helst men väljer ett. Det rör sig alltså inte främst om den avstängda tråden i detta fallet. Att det uteslutande är samma personer som återkommer med det jag kallar påhopp står jag fast vid och likaså att det kryllar av inlägg som börjar med ..Lotta från dessa personer. Jag står också fast vid att jag inte startar käbblandet men att jag svarar på inlägg och att jag därmed varit med och orsakat dessa fall av munhuggande. Jag lovar också att undvika att svara dessa återkommande inlägg i fortsättningen.

Ex. Modellreleaser på Svenska. Där var det felaktigt fakta det rörde sig om och skillnaden på att ifrågasätta sanningen i den tråden mot att ifrågasätta sanningen i trådar om teknik förstår jag inte riktigt. B l a sista sidan i den tråden är ett av många exempel på vad jag kallar påhopp.

Jag har lovat att skärpa mig eftersom jag inser att diskussionerna i många fall skulle bli drägligare att följa för många andra. Fast vissa undantag tycker jag som sagt borde få vara rimliga.

Jag tror att mer måste till för att få rätsida på detta och tycker därför att utvisning efter några varningar skulle vara helt rätt. Möjligtvis borde man kanske oftare ta reda på fakta från experter innan trådarna springer iväg till 100 inlägg också. Ofta finns det ju tillverkare/tekniker/konsumentrådgivare/blf m f l att inhämta fakta från. En knappfunktion för att anmäla bilder var det tal om någon gång. Kanske detta vore något som kunde tillämpas även vad gäller foruminlägg/kommentarer? Alltså inte på det viset att en hel tråd stängs utan att de som inte sköter sig får en varning/utvisning så tråden kan fortsätta utan munhuggande..

Jag upplever alltså situationen som något som behöver förändras.
/Lotta

PS. Det vore kul, men han är för teknisk för att vistas där det finns dyr utrustning..DS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar