Annons

Låst iso på canon 50d

Produkter
(logga in för att koppla)

picturina

Aktiv medlem
Jag har problem med att ISO låser sig på 1600 när jag fotar de automatiska lägena..inte alltid men ibland,då även i fullt dagsljus.Nu har den dessutombörjat hänga sig i autofocus funktionen..tex när jag ställt in punkten i mitten så focuserar den ändå bredvid samt att den inte visar i sökaren vilken autofokus som är vald..den har varit inlämnad två..2..ggr men då har den fungerat galant..Finns det nn som stött på samma typ av problem ?mvh E-K
 
Ang. ISO - är kameran ställd på auto ISO och ljuset är "sisådär" så finns en övre begränsning som kameran ofta hamnar på. På 7D är det 3200, medan det möjligen kan vara 1600 på 50D. Sätt den manuellt om du vill ha en specifik ISO, tyvärr kan man inte låsa automatiken - ens i M-läge - till ett visst högsta ISO på Canonkameror. Man får köra helt manuell ISO. Såväl i Av som Tv och dessutom M.

Ang. fokuspunkt. Kolla i DPP (tror det är Ctrl-L som visar vilken punkt kameran satt fokus på). Om det ändå är så att fokus konsekvent sitter på annan punkt än den som rödmarkeras (i mitten ska det vara för dig) så kan du ha ett problem med kameran.
 
Jag har ingen aning om vilken vana vid kameran som finns här, men vore det en nybörjare skulle jag tro på dessa förklaringar:

1. Har exempelvis valt Av och f/16 eller Tv och 1/4000. Då blir det höga ISO.
2. Har ställt in Servo AF eller AI Focus AF, som skiftar över till servo för att det rör på sig. Är man inte med på detta ger det ungefär de fenomenen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.