ANNONS
Annons

Låsa fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Noraaa

Aktiv medlem
vet inte om jag lagt inlägget i rätt tråd :).. men
ska fota spelning snart, och vill veta hur man låser fokus, har försökt läsa men de går inge bra :p

har en d300s,
ska man hålla in af-l hela tiden medans man fotar ? verkar krångligt
vill alltså att fokus ska följa objektet jag fotar även om han/hon far omkring när jag fokuseratg
tacksam för svar :)))

Vill du alltså följa artisten med följande AF, AF-C?

Eller menar du något helt annat? När du först skriver låsa fokus och sen att du vill att fokus ska följa motivet är det inte lätt att veta :)

För att använda AF-C ställer du det lilla vredet (M/S/C) på sidan av objektivet på C (Continuous focusing), sen fokuserar kameran hela tiden så länge avtryckaren är halvt nedtryckt. AF-ON eller AE-L/AF-L behöver du inte använda om du inte ställt in det.

Sedan har du det lilla vredet mellan info- och LV-knapparna på baksidan av kameran, det bestämmer vilka fokuspunkter man vill använda. Det översta läget, med en vit fyrkant där alla fokuspunkter är aktiva, skulle jag nog inte använda, utan något av de två andra. Det understa, med bara en liten fyrkant, betyder att du bara använder en enda fokuspunkt som man måste hålla på motivet hela tiden. Det kan vara bra i många fall, men inte nu tror jag.

Det mittre, Dynamisk AF, går att ställa in på lite olika sätt, mitt tips skulle vara att gå till Autofokus i anpassningsmenyerna (pennan) och ställa om a3 Dynamiskt AF-område till 51 punkter 3D-följning. Då får du en punkt som du kan sätta på motivet och trycka ner avtryckaren halvvägs så följer punkten motivet när det rör sig, det skulle jag testa. Men jag är inte säker på hur det funkar i dåligt ljus och speciellt inte om färgerna på ljuset skiftar fort, går inte det något vidare tycker jag du ska använda det undre läget med bara en fokuspunkt eller det övre där alla är aktiverade.

Tack så mycket :) förlåt om jag beskrev krångligt, menade det sista du skrev!
alltså att fokus ska följa person/objekt :)
hör av mig om ngt krånglar
/ nora:)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.