Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långzoom vs digiscoping

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag håller som bäst på att hjälpa min far med att välja ny kamera. Han har fastnat för några modeller långzoomar. Hans främsta syfte är att fotografera fåglar. Hittills har han sysslat med digiscoping på fri hand, dvs han har tryckt en kompaktkamera mot tubkikarens okular och tryckt av. Att använda sig av en fastskruvad kamera på tuben har visat sig vara alldeles för krångligt.

Det finns ju många invändningar mot långzoomar, framför allt vad gäller bildkvalitet, men om man endast vill dokumentera de fåglar man ser, och inte strävar efter att få bilder i Brutus Östlings klass, kan långzoomar då tänkas vara ett bra alternativ till digiscoping?

Modellerna i fråga är framför allt Panasonic Lumix DMC-FZ18, Canon Powershot S5IS och Olympus SP-560-UZ.

Finns här någon som har varit ute och försökt fånga fåglar med någon av dessa modeller? Funkar autofokusen vid längsta brännvid en disig vårmorgon vid fågelsjön? Blir hanteringen bättre än vid digiscoping?

Tacksam för svar är
Fredrik Israelsson, Uppsala
 
Är ju ett tag sedan du skrev detta men svarar i alla fall.

Tror en långzoom skulle bli bra. Köpte själv en långzoom när jag gick över till digitalt. Började senare med fågelskådning så jag kör ju med digiscoping också. Digiscoping blir rätt knöligt om man inte kan sätta dit kameran bra på tubkikaren. Själv har jag så jag kan sätta dit och ta bort kameran från kikaren på någon sekund. Trots det blir det ganska segt. Man ska ställa in tuben, koppla dit kameran, fokusera och ta bilden. Dessutom så får man vara glad om 1 bild av 10 blir bra. Passar bäst på inte alltför rörliga fåglar.

Min långzoom finns alltid med vid skådning då det dyker upp snabba tillfällen på inte alltför långa avstånd.

Har inte provat nån av de modeller du skrev men själv har jag en Konica Minolta Z5. Har zoom motsvarande max 420 mm i 35 mm formatet. Mycket enklare och lätthanterligare speciellt om man är rörlig.
 
Tillägg

Fast det är ju bra om farsan är medveten om att längre avstånd än 8-10 m gör att en sparv eller fink framstår som mycket liten på bilden. Vid digiscoping är han kanske van att fota småfåglar på 25 m avstånd. Detta låter sig ju inte göras med en kompaktkamera.
 

Similar threads

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.