Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långzoom eller systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Funderar på att när så kassan tillåter att uppgradera min kamera. Min första tanke var till en modernare långzoomare. Min andra tanke var en systemkamera. Jag är dock bekväm av mig och vet att jag inte tillräckligt ofta kommer att bära med mi en kameraväska med x antal objektiv. Det jag oftast använder är just Zoom. Finns det systenmkameror med objektiv som klar ganska normalt familjefoto samt en gansk hyfsad Zooom? Det är bra om jag inte behöver bära så mycket. Kan vara ok att kameran är lite större men men..behöver jag bära mång objektiv är risk att den blir hemma.

Vad jag vill är att kunna ha med mig kameran lite överallt. Fota hyfsat nära och långt bort (typiskt turistfoto egentligen). Idag kan jag inte lyfta min teknik vid särskilda fototillfällen (blixt, bländare mm mm )vilket skulle kunna vara kul ibland.

Men som sagt bekvämligeht mot resurser jag vet inte riktigt var jag står..

Har någon någon idé för lösning av dett dilemma vore jag tacksam

18-135 på en modern liten systemkamera (Nikon D40/Canon 400D-klass) borde kunna göra jobbet. Det som talar emot långzoomen är bruset. Det som talar för är storlek och pris.

Per.

Är du ute efter bättre bilder men är lat så köp en systemare, varför inte en begagnad, canon 350 får du billigt nu eler en nikon och så köper du en 18-200 mm långzoom, ex Sigma så har du fått emtt system du kan växa med och som ärmycket bättre än en långzoomare.
Hittat Canon 350 beg på fotosdab för under 3500 och en Sigma 18-200mm för 2300 med lite prut får du det för 5000, inte mycket mer än en ny långzoomare och med MYCKET mer potential till bättre bilder.

Ingela, det är nog bara du som kan besvara frågan. Du verkar ha en ganska korrekt bild av vad det är det handlar om, bekvämlighet kontra maximal bildkvalité.

Jag skall ändå försöka mig på ett par råd. Jag gick från Caonn S2 IS (långzoom) till en DSLR. Jag älskade min S2 och har den fortfarande kvar men systemkameran ger trots allt så mycket mer.

Storleken ser jag inte som något problem. Redan en långzoom är för stor för att gå ner i fickan så om den väger några hekto till och tar lite mer plats är inte så avgörande. I början känns den stor, men efter ett tag undrar man varför man brydde sig.

Alla DSLR går att utrusta med ett zoom-objektiv som täcker de flesta vardagssituationer. Det finns en uppsjö av olika varianter. Jag tycker dock inte du skall vara "rädd" för att skaffa åtminstone något extra objektiv. Det förhöjer nöjet och man behöver inte ha med sig det för jämnan. T ex ett makro-objektiv är jätteskoj att montera på och ta en sväng ut i trädgården och se vilka små kryp och växter man hittar. När man är klar byter man enkelt tillbaka till sin normal zoom. Nåväl, extra objektiv kan komma med tiden, någon form av zoom är helt klart det bästa att börja med.

Det går dock inte att komma ifrån att det blir dyrare med systemkamera om man skall utnyttja dess fördelar fullt ut och där har långzoomen sitt berättigande. Man får enormt mycket kamera för vettiga pengar.

För att fylla din nuvarande behov, dvs att kunna ta lite kort och ha kul, ja då är säkert långzoomen det bästa alternativet.

Om du däremot vill ha foto som en stor hobby då skall du definitivt välja en DSLR.

För egen del var det så att jag tidigare bara tog med mig kameran när det var någon händelse, typ en fest, djurparksbesök, semesterresa eller liknande.

Idag med systemkameran händer det ganska ofta att jag helt enkelt tar kameran och går ut och fotar bara för att det är så kul. Det trodde jag aldrig skulle hända innan jag köpte den! :)

Lycka till!

Mvh
Anders

Anders! Detta är trams!

Om du "bara" fotade fest o djurpark med din kompakt, betyder det ju inte att Ingela är lika dum?
Dagens långzoomare med en fotograf; med billedsyn; kann skapa fotografier som antagligen varken du eller jag kan matcha.
Här tror jag det snakkas om goda fotografier; inte teknik.
/Erik J

Tack

För era svar. Nu har jag ett lite bättre beslutsunderlag. Får nog låta detta beslut växa fram. Men vinner jag på Lotto så får det bli en ny systemkamera. Fram till dess så tror jag som läget är idag att jag testar en nyare långzoomare. Min har ju några år på nacken och det har ju skett en del utveckling sedan dess.

Re: Anders! Detta är trams!

fujicanon skrev:
Om du "bara" fotade fest o djurpark med din kompakt, betyder det ju inte att Ingela är lika dum?
Dagens långzoomare med en fotograf; med billedsyn; kann skapa fotografier som antagligen varken du eller jag kan matcha.
Här tror jag det snakkas om goda fotografier; inte teknik.
/Erik J

Erik, nu tar du väl i!?

Varför skulle det var "dumt" att "bara" fota fest och djurparker? Det är väl så en majoritet av alla kameraägare gör - dvs fotar för att dokumentera händelser som de själva deltar. Inget fel i detta.

Dessutom tror jag du har missförstått mig, kanske jag uttryckte mig otydligt?

Jag är en stor vän av långzoom-kameror. Jag tycker de är fantastiskt prisvärda och levererar mycket bra bilder. Min S2 IS ger fina bilder och är kul att fota med. Faktum är att den under rätt förhållande levererar nästa lika bra bildkvalité som min systemkamera.

Min beskriving av mitt eget fotande var endast för att beskriva hur MITT fotograferande har utvecklats. Tidigare gick jag aldrig på "foto-tur", idag gör jag det. För MIN del tror jag att systemkameran är en bidragande orsak till att mitt fotointresse ökat. Jag tycker helt enkelt om känslan att titta genom en stor fin sökare, höra slutarljudet, låta en bildserie rassla iväg, kunna ställa zoomen exakt och allt annat som är så mycket enklare och roligare på en systemkamera.

Därmed inte sagt att man inte skulle kunna använda en långzoom eller kompakt till seriöst fotande.

Mvh
Anders

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto