Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långskott med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

adsten

Aktiv medlem
Kära medlemmar!

Har ett litet dilemma . Hittar ingenstans där det står om använda längre brännvidder vid blixt foto. Har nikon f4 hus med en sb-26 och ett 105/2,8 monterad på kameran. För att få rätt dos med ljus, gör jag då bara trad ledtal/avstånd=bländare beräkning? För att sedan ställa in zoomen på blixten manuellt för att styra belysningen lod- och vågrät. Bred ljus kägla 18mm så smal det går 85 mm. Stämmer detta eller har det brunnit i mitt hjärnkontor. Vore väldigt tacksamm för ev. svar.

Bästa hälsningar

Finns det någon speciell anledning till att du vill dosera blixtljuset manuellt? Jag är ingen Nikonexpert, men visst går det väl att TTL-dosera blixtljuset helt automatiskt med dina prylar...?

TTL-blixt innebär (som du säkert vet) att blixtljuset mäts inne i kameran i realtid och att kameran stänger av blixten när rätt ljusmängd har träffat filmen.

Det är inte många som orkar räkna på ledtal nuförtiden...

Senast ändrad:
Jag tror bestämmt att det brunnit på riktigt i mitt hjärnkontor. Så klart att det går att köra TTL-automatik.Kan ju använda blixt ljus komp. om jag vill andra karaktär ljus/mörk bakgrund och få mer eller mindre ljus på objektet. Givetvis också hålla koll på blixten arbetsavstånd.

Hälsningar

Mats

Det bör ju gå bra utan att exercera med ledtalen. Jag har en "Televorsatz" till min Metz CL-4 som jag använder någon gång ibland. Stor som ett extraljus till en bil, fördubblar ledtalet och lyser ut 250 mm brännvidd till Hasselblad. Med pressning av filmen, oftast B/W, Tri-X t.ex till 1200 ASA. går det utmärkt att fotografera på cirka 60 meters håll. TTL tekniken fungerar bra med detta arrangemang.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar