Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsam framkallning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunbar

Aktiv medlem
Jag vet inte om det har varit uppe förut, men vad är det som gör att bilderna "framkallas" långsammare ju längre exponeringstid man använder?
En känsla jag har haft är att framkallningstiden har varit i storleksordningen som exponeringstiden. Ett relativt ovetenskapligt test med 20 s och f9 gav att det tog ca 18-19 s innan bilden dök upp i displayen.
Ingen skillnad mellan RAW och JPEG.
Är det någonting man kan reglera via menyn?
Kameran är en K10D.

Det är väl kanske brusreduceringen som går in och jobbar.
När slutartiden överstiger xx antal sekunder så tar kameran en extra exponering mot stängd slutare med samma tid, för att se vilka pixlar som brusar mest, den informationen används sedan för att fixa till den första bilden.
Inte 100% säker men jag tror det är så det fungerar, därför tar det en stund innan bilden kommer.
Tycker att det borde gå att stänga av eftersom det är ganska irriterande när man håller på med minutlånga nattexponeringar, då måste man vänta lika många minuter innan man kan ta nästabild, brus kan man fixa hemma i datorn.

Stämmer väldigt bra det som föregåeende talare säger, de är brusreduseringen för långa exponeringar som går in och gör sitt jobb

Tycker också det är väldigt störande, upplever samma sak när jag tar seriebildstagning kan ta en bra stund innan man kan kolla på bilderna. Är det bara Pentax som har det här problemet?

Tycker också det är väldigt störande, upplever samma sak när jag tar seriebildstagning kan ta en bra stund innan man kan kolla på bilderna. Är det bara Pentax som har det här problemet?

Vid seriebildstagning kan jag tänka mig att det är minnesbufferten som måste tömmas innan du kan kolla på bilderna. Ett snabbare minneskort skulle kunna förkorta tiden

Det är som redan nämnts, dark frame subtraction eller något sådant. Tekniken används enbart på långa slutartider (var nu den gränsen går). Går alldeles utmärkt att stänga av på K10an, däremot inte på K20 till mångas förtret.

Låter inte omöjligt, köpte ett rätt billigt minneskort så det blir kanske lite bättre med ett snabbare minneskort.

Jag tycker minneskort med 133x är minimum på K10D och K20D.
Har man däremot en K100D eller K200D så räcker det med 66x, dessutom har instegsmodellerna en minnesbuffert med lägre kapacitet än K10D och K20D, vilket gör att minnesbufferten fylls upp snabbare och gör sparning långsammare eftersom den måste ligga och spara sekvensiellt istället för parallelt som de dyrare Pentax-kamerorna klarar eftersom de har större minnesbuffert och kan lagra bilder i den samtidigt som de sparar på kortet.

Det är som redan nämnts, dark frame subtraction eller något sådant. Tekniken används enbart på långa slutartider (var nu den gränsen går). Går alldeles utmärkt att stänga av på K10an, däremot inte på K20 till mångas förtret.
Aha, nu hittade jag det. Brusreducering (på svenska) kallas det kort och gott och hittas under speciella inställningar.

Men det är inte så roligt och klona bort heta pixlar från bilden som man får utan brusreduceringen.

Sandisk UltraII funkar upp till K10D, K20D behöver nog Extrem III om vi pratar Sandisk. Själv har jag använt mest Extrem III till min K10D, men även Ultra II verkar funka och en på Pentax Europe påstod det oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar