Annons

Långsam bilduppdatering i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Deblenh

Aktiv medlem
Letade men hittade inget kring detta bland inläggen..

Jag har LR5 och en MacBook Pro i7 16GB från 2011.
När jag i Lightroom bläddrar mellan bilder i katalog-läget, tar det någon sekund innan bilden uppdateras till den justerade (framkallade) versionen. Ingen lång tid, kan tyckas, men väldigt irriterande. Speciellt eftersom jag gärna använder detta läge i helskärm (F) för att visa bilder. Det egentliga bildvisningsläget gillar jag inte.
Visst kan man exportera alla till jpeg, men känns omständligt.

Någon som har tips? Långsam dator eller går det att ställa in något i LR?

Tack för den länken. Den kommer att läsas!!

Har använt LR 3, 4 och nu 5. Är självlärd genom att letat bland menyerna men säker på att kunna få ut mer av LR genom att läsa lite mer.
Någon som har fler länkar (på svenska) om LR 5?? Kanske på tiden att läsa och kunna utnyttja LR bättre.
Vet att Moderskeppet har bra kurser men vill hellre läsa än se en video.
håhå

Jag använder inte Lightroom själv, men kanske blir systemet snabbare om du testar det här:

http://veracity.se/blog/2013/02/tre-saker-du-maste-kunna-om-lightroom/

Jag tror inte informationen i den länken är helt korrekt.

Jag håller med om att man skall öka på värdet för Camera Raw Cachen - det kan hjälpa prestanda.

Men det är väl inte denna som används när man bläddrar mellan bilderna i katalog (library) modulen? Då används väl de cachad bilder som ligger i mappstrukturen under lrcat-filen?

Eller är jag fel ute?

EDIT: Läste inte hela första inlägget i tråden. Eftersom det är helskärmsbilden (tryck F) som används så kan det nog vara så att det faktiskt är denna Cache som används.

Jag använder som sagt inte Lightroom själv och kan inte gå i god för att informationen jag länkade till kommer att hjälpa trådstartaren och andra som har samma "problem" i programmet. Men jag har snappat upp att det här med Cachen är av avgörande betydelse för hastighetsupplevelsen i Lightroom, så att ändra på den om man inte gjort det tidigare bör man göra i vilket fall som helst. Ni får väl se om det ger effekt på ert problem helt enkelt. Återkom gärna med feedback här i tråden om det fungerade eller ej! :)

Jag fick det rådet för länge sedan när LR laggade rejält, det löste problemet direkt. Jag har vidarebefordrat det till andra, som upplevt samma effekt. Så nog är det värt ett försök ;-)

Nu har jag testat men det hjälper inte alls. Jag drog t o m upp till 80GB. Men vid bläddring i F-läge dyker "Laddar.." upp. Ibland 3-5 sek. Kan ju som sagt vara processorn som inte räcker till. Den ska ju göra all bildbearbetning "live".
Jag ska testa mer med bildspelsmodulen, alternativt exportera före bildvisning.
Tack igen :)

När du importerar bilder så kan du ju välja att skapa förhandsvisningar i 1:1. Då tar det en jäkla tid att importera bilderna men när det väl är gjort så kan du kolla på bilderna i 100% utan fördröjning.

Hmm men då borde det ta större plats på disken också... Jag förstår dock inte hur det funkar. Vitsen är ju att RAW-filen ligger kvar orörd och att det när man framkallar varje gång skapas en tillfällig kopia i cachen. Så jag förstår inte hur importen kan påverka??
Värt att testa :)

Hmm men då borde det ta större plats på disken också... Jag förstår dock inte hur det funkar. Vitsen är ju att RAW-filen ligger kvar orörd och att det när man framkallar varje gång skapas en tillfällig kopia i cachen. Så jag förstår inte hur importen kan påverka??
Värt att testa :)

Så här har jag fattat det hela:
När du tittar på bilderna i Biblioteksmodulen är det bara miniatyrbilder du ser (thumbnail), typ en lite jpeg kopia av RAW filen. Men så fort du ska granska bilden så måste LR läsa in hela RAW filen, typ 20-30mb och då tar det lite tid. Om du däremot importerar i 1:1 så är redan hela RAW filen inläst.

(vilket också kräver mer diskutrymme)

Det är faktiskt ganska intressant att öppna ett utforskarfönster på Cache-mappen för Camera Raw och studera när och varför det skapas filer där. Jag har inte riktigt greppat hur det hänger ihop.

Helt klart verkar fullskärmsläget gilla att dra igång "Loading" - trots att man just laddat bilden nyligen och trots att det finns gott om plats i Cachen.

Om man istället för fullskärm kör det "vanliga" läge går bläddring alltid något snabbare.

Det som möjligen ger bäst prestanda är att markera mappen i library-modulen, välja i menyn library-previews-build 1:1 previews. Det tar ganska lång tid att genererera men därefter går bläddringen fort - även i F-läget. De previews som skapas då lagras dock inte i Camera Raw Cachen så vitt jag förstår utan i de "mystiska" mapparna under lrcat-filen. Hur länge dessa skall sparas styrs av inställningarna under Catalog Settings File Handling.

Snabbhet har aldrig varit Lightrooms styrka men jag har nog vant mig.

Att generera 1:1 fungerar trots allt bra! Det verkar heller inte ta diskutrymme i nån utsträckning. Tack alla för bra tips! Problem solved :)

Att generera 1:1 fungerar trots allt bra! Det verkar heller inte ta diskutrymme i nån utsträckning. Tack alla för bra tips! Problem solved :)

Nog tar det ganska mycket plats. Jag gjorde en snabb test och för 8 bilder från en APS-C kamera så blev previewsen drygt 40 meg. Vet inte om jag räknat rätt men det låter väl ganska rimligt?

Nu behöver man ju någon form av previews så ökningen för 1:1 preview beror ju på vad man jämför med.

Nåväl, disk är ju billigt och det går att ställa in så att 1:1 previews raderas efter en viss tid om man nu har ont om plats.

Notera alltså att previews hamnar i mappen "mittkatalognamn previews.lrdata" som ligger där du har lrcat-filen.

Gör man 1:1 previews vid importen så upplever man inte det som speciellt tidsödande så det kan nog vara värt det.

Jag har ställt in att 1:1 previews ska tas bort efter 30 dagar för att inte fylla upp hårddisken. Tror inställningen fanns på katalog inställningar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto