Annons

Långresa med oframkallad film

Produkter
(logga in för att koppla)

johanh

Aktiv medlem
Hej!
Jag har sökt i forumen, men inte kommit till något svar på en fundering jag har. Det är så att jag ska åka till Nya Zeeland och vara borta i närmare 2 månader. Tänker fota en hel del under tiden. Förra gången jag var där skickade jag hem filmer med post kontinuerligt som sedan framkallades direkt de kom hem. Detta eftersom jag inte ville riskera något. Enklast vore om jag kunde samla all film och massframkalla när jag kommer hem.

Nu skulle jag vilja veta om det är någon som kan svara på hur snabbt man bör framkalla en exponerad film som förvaras i rumstemperatur eller lite varmare? Hur gör ni själva när ni är ute och reser?

Tacksam för respons.

Vänliga fotohälsningar!

Johan

Hejsan!

Att skicka hem rullarna med posten skulle jag aldrig våga.

Åkte runt på Nya Zealand under tre månader för ett par år sedan.
Givetvis blev det ett antal rullar både dia och neg.
Hittade bra lab både i Aukland på nordön och Dunedin och Christchurh på sydön.
Så mitt råd är nog att sköta all framkallning på plats. har också för mig att priserna var klart godkända.

Vid tillfällen då jag ej vågar framk. filmen på plats stoppar jag ner dem i en påse och förvarar denna på svalaste och mörkaste plats jag kommer åt. I Thailand tex stoppade jag in en hel påse i kylen på ett hotel. Kom tillbaka tre månader senare, betalade ca: 20 kr och åkte hem med nästa flyg.

Enligt mina erfarenheter klarar sig filmen ganska bra även om den får utstå lite "obehag" iform av värme och viss tid mellan exponering och framkallning.

Trevlig resa

Tack för ditt svar! Jag har funderat på att framkalla på plats. Problemet är bara det att jag kommer röra mig ganska mycket och inte vara så mycket nära större städer. Om du minns namnen på labben i Dunedin och Chch vore det intressant.

Kom på att jag borde säga att det gäller diafilm Kodak 100VS.
Frågan kring hållbarheten skulle kunna renodlas till:

Kommer filmen försämras märkbart om jag under 7 veckor förvarar exponerad film mörkt, vid en temperatur kring 20 grader dagtid, normal luftfuktighet?

Kolla så att filmen är färsk när du åker så tror jag inte att du kommer märka någon skillnad under de 7 veckorna.

Skall se om jag har kvar namnen på labben någonstans.
Återkommer med det senare om jag hittar det.

Kvaliten suger!

hej hej... jag ar i malaysia och fotar, problemet ar framkallning. jag maste framkalla har for jag bor har nu. Idag framkalla jag en rulle. bilderna blev oskarpa och om man tittar noga randiga. jag undrar om det ar dumt att framkalla negativen i ett inte varldends proffsigaste labb? hur mkt fel kan dom gora nar dom bara framkallar negativen(inte bilder)???
nagon som har erfarenhet om hur man hittar bra stallen utomlands? vad ska jag titta efter? etc?

Re: Kvaliten suger!

...jag ar i malaysia och fotar, problemet ar framkallning. jag maste framkalla har for jag bor har nu. Idag framkalla jag en rulle....

Gula sidorna kan hjälpa dig :) www.tpsb.com.my/

Borde vara ok

Har varit på några "långresor" i asien och Mexico (5-10 veckor). Har inte sett någon försämring i bildkvalitet vid framkallning hemma. Svårt att bedömma hur bilderna skulle sett ut annars, men inget jag reagerat över i alla fall på de ca 20 rullar det blivit på varje resa.

//Jocke

Vi var nere i Nya Zeeland för något år sedan och framkallade våra dior i Christchurch på ett lab som både var snabba och bra. Det tog bara ett par timmar.
Stället heter Photocorp el. Image Lab Ltd. Det ena stod på kvittot och refererade till det andra i gula sidorna.
addr:79-81 Manchester St ingång ifrån welles street om jag inte minns fel Christchurch
telnr: 0-3-379 7179

Skall du ha andra lab i NZ så kolla på.

www.yellowpages.co.nz

MVH
Villgot

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar