Annons

Långa telen eller gömsle för att fota fåglar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Vaknade till ljudet av orr-spel (Tetrao tetrix). Ett par minusgrader och lätt snöfall. Kollade in dussintalet orrar i kikaren (10x42mm) och ställde senare min E-300 på stativet tillsammans med telezoomen ZD50-200mm/F.2.8-3.5 och telekonvertern EC-14. 200mmx1.4=280mm räcker inte långt i detta fall, vilket bifogade 100% crop montaget visar här nedan. 280mm på en 4/3-sensor motsvarar visserligen ca 13x förstoring om man jämför med en kikare.

Inser att fågelfoto inte är elementärt. Ett gömsle skulle behövas för att kunna komma närmare dessa fåglar. Helst också en ZD300mm/F2.8 med en EC-20 förstås..., men då bör man nog ha en professionell aspekt med i bilden.

I dagsläget njuter jag av ljudet och skådespelet, samt tar ändå ett par bilder som minne av detta vårnöje, som jag minns att redan som skolgrabb vi brukade titta på innan man tidigt gick till skolan om vårarna.
 

Bilagor

  • p4188939-40hf400.jpg
    p4188939-40hf400.jpg
    51.3 KB · Visningar: 519
Gömsle är att föredra då man lätt tappar svärtan även vid lätt dis/damm i luften på långa avstånd. Är det dessutom fint väder så kan bilden bli suddig pga värmedallret längs marken.
Sen missar man ju även det mysiga kuttrandet om man står för långt bort. :O)
 
man behöver ju inte lägga sig på en proffs nivå!!

Sigma gör en 50-500, samt tamron 200-500 den ska visst vara riktigt bra.dessa ligger runt 10.000:- i sverige, i tyskland kan man nog dra av en hel del..
 
Gömsle är det bästa, de flesta av de fantasiska bilderna som du ser på nätet är tagna med 200-400mm, dvs kortare bränvidd än vad du redan fotar med.
Men vill du ha lång tele så finns det även fina gamla manuella OM linser till toppenpriser. Men då är det manuellt som sagt. Du kan få en 400/5.6 för 750-4000 beroende på kvalitet om du letar lite.
Bigman har mycket hög kvalite i förhållandet till priset men tamron finns ej till 4/3. Sigma har även en 100-400. Till sommaren/hösten kommer ZD ut med en 70-300 till hyfsat pris, men det blir inget som konkurrerar till vad du redan har.

ps. ögats normala synfält motsvaras av 50mm (25 a la 4/3) så 280mm blir 280x2/50=11.2.
 
Inte för att det direkt har med ämnet att göra men jag tycker att dina oskarpa gryninga orrspelsbilder är ganska snygga! Det ligger nåt "Liljeforskt" över dem, om du förstår vad jag menar. :) mvh Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.