Annons

Långa slutartider + sport/basket?

Produkter
(logga in för att koppla)

stylefish

Aktiv medlem
Hey!

Plåtar för en basketklubb här i krokarna och som alltid när det gäller inomhussporter så är det otroligt dåligt ljus.

Jag kör för tillfället med min d70 och 80 - 200 2,8 och ibland drar jag även till med mitt 18 - 70 för att skapa lite mer spektakulära bilder.
Det roliga är att 18-70t faktiskt klarar sig rätt bra till och från. Exempel för den som vill.

http://galleri.obbk.nu/d/99-2/cedric.jpg

Nog med uppvisning.

En vän till mig tog den här bilden under en en match alldeles nyligen.

http://galleri.obbk.nu/d/258-1/051206-Plannja.jpg

Nu förstår jag att det är en lång slutartid som gäller för den där bilden men min fråga blir då... hur går det till? Hur kan den här spelaren som är skarp i bilden lyckas bli just skarp om man inte använder blixt eller dylikt?

Det är sent på natten så jag kanske bara är extra trött men om någon skulle kunna förklara för mig så skulle jag kunna få ännu mera action i mina bilder!

Tack på förhand!
 
Hmm, Jag har ingen erfarenhet av att ta mycket sadana bilder sjalv men jag kan ju tanka mig att fotografen panorerar med spelaren som blir skarp och eftersom de andra spelarna inte foljer hans rorelser sa blir dom suddiga... kan det vara sa latt?
/Rickard
 
Ja, det verkar vara en ovanligt lyckad panorering på den korte killen.
Prova att köra på på T(v) läget och ställ in ca 1/60 och följ spelaren mjukt och tryck av försiktigt.
 
Jo kom på sen att det måste ha varit någon slags panorering men förmodligen en rent lyckoskott faktiskt.

Ska testa om jag kör kontinuerlig fokus på ett objekt som kanske bara kommer rakt mot kameran. Borde ju bli liknande effekt.

Då verkar det svårt att få sådär skarpt på frihand och långa slutartider.
 
stylefish skrev:
som kanske bara kommer rakt mot kameran. Borde ju bli liknande effekt.

Nej. Rörelser du ser i bilden är ju alltid rörelser tvärs kameran, inte mot/från kameran. (En speciell effekt får man ju om motivet rör sig så att det tar upp allt större bildyta under själva exponeringstiden, men det var kanske inte så du menade.)


Då verkar det svårt att få sådär skarpt på frihand och långa slutartider. [/QUOTE]

Jo du...
 
stylefish skrev:
Jo kom på sen att det måste ha varit någon slags panorering men förmodligen en rent lyckoskott faktiskt.

Ska testa om jag kör kontinuerlig fokus på ett objekt som kanske bara kommer rakt mot kameran. Borde ju bli liknande effekt.

Då verkar det svårt att få sådär skarpt på frihand och långa slutartider.

Ser trevligt ut med punktskärpa och allt annat oskarpt - Tur? Kanske turen skapats i PS!
Grym bild ändå, oavsett allt...
 
Jag har tagit liknande panorerade bilder själv. Bland annat den här.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=522142

Är ingen expert själv utan glad amatör. Men jag har i alla fall lyckats genom att följa åkaren (plåtar mest cykling) noga i sökaren och knäppa av en serie bilder.

Oftast står man ju så till att åkaren först färdas mot dig sedan passerar han vid sidan och sen kanske han försvinner bort och färdas från dig. Då blir det lättare att börja följa honom i god tid och fota en serie bilder med lagom slutartid.

Förhoppningsvis blir någon av bilderna där åkaren rör sig mest i bild bra panorerade och skarpa.

Jag skulle dock vilja veta hur en blixt påverkar panoreringen. Om man ställer blixten så att den skjuts i andra ridån kan man väl få problem med "en skugga" framför objektet där det fortsätter sin färd efter blixten.

Eller handlar det om att ställa in blixt/kamera så att blixten skjuts tillräckligt sent i slutartiden för att objektet bara precis skall "frysas" i bild och inte hinna färdas ytterligare?

*äger ingen blixt ännu* :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.