Annons

Långa slutartider / Mängd ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventileit

Aktiv medlem
Hola,
Jag kör en Nikon D70 sen några veckor tillbaks som jag trivs oerhört bra med men är LÅNGT ifrån fullärd vad gäller dess funktioner. Jag är lite nyfiken på att ta naturbilder med en lång slutartid (Har sett så vackra bilder av en del av er här inne på bla. vattenfall där vattnet blir som rök nästan, ni är med på vad jag menar yes?) Anyway, jag har för skoj skull helt sonica ställt slutartiden på 4 sek. och knäppt av några bilder dessa har ju blivit HELT vita och det har inte gått att urskilja ett dugg på dessa "alster". Nu kommer ju frågan om dessa bilder som jag beskrev ovan (vattenfall, osv,) måste tas sent på kvällen när nästan allt ljus är borta?, på dagen verkar det ju inte fungera om det inte e jag som har helt fuxade settings på min kamera =)

Tacksam för svar
Mvh
Danne.

Man måste alltid exponera rätt. För att få längre slutartider kan du, 1. sänka iso, 2. använda mindre bländare, 3. använda ett gråfilter.
Eller så det självklara, vänta tills det är mindre ljus.

Glöm inte stativet!

/Henri

Om du bara drar upp slutartiden utan att kompensera med en mindre bländare får du ju som du säger en överexponerad bild. För att minska ljusintaget ytterligare får du skruva på ett gråfilter, eller alternativt fotografera i skymnings/gryningsljus eller på natten.

Automatik?

Jag, t.ex., skulle nog sätta kameran på tidsautomatik (A). Då kan du blända ner och samtidigt se hur tiden ändras. Kommer du inte upp till ett par sekunder eller längre, är nog enda lösningen, som framförts innan, att sätta på ett gråfilter (ND4x).

Har du bara ett s.k. G-objektiv, alltså ett objektiv utan bländarring, så får du styra bländaren via menyn tills du får en tid som passar.

Felet du gjort verkar vara att du hade kameran på helt manuellt läge - du ändrade tiden utan att kompensera med bländaren.

Ljusmängden ska hållas konstant: alltså om du förlänger tiden ett snäpp, så måste du minska bländaren ett snäpp.

Ett exempel där ljusmängden är konstant:
Bländare - Tid
2.8 - 1/500 sek
4.0 - 1/250 sek
5.6 - 1/125 sek
8.0 - 1/60 sek
11.0 - 1/30 sek
16.0 - 1/15 sek
22.0 - 1/8 sek
32.0 - 1/4 sek

Jag har för mig att lägsta ISO (känslighet) på D70 är 200ISO (ASA). En normal sommardag med lätt molnighet kanske kräver bländare 8 och 1/250 sek.
8.0 - 1/250
11.0 - 1/125
16.0 - 1/60
22.0 - 1/30
32.0 - 1/15
Så du ser att du har (med detta exempel) ingen möjlighet att komma upp till 4 sek utan gråfilter. Eller ta bilden när det är riktigt grått, skuggigt eller kväll (gryning).

Tack Göran ... och ni andra med för den delen.

Jo det stämmer Göran jag kör helt manuella inställningar på kameran, mest för att jag vill lära mig vad olika inställningar resulterar i ... kör jag i "A" läget har jag ju ingen kontroll på vad som händer.

Senast ändrad:
Ventileit skrev:
Jo men det är pretty much it?

A står för "Aparture" dvs bländare och man kan ju få känslan av att man BARA kontrollerar bländare i det läget men är det inte så att det enda man INTE kontrollerar i det läget är slutartiden?

Jag förstår om du vill lära dig kameran bra och därför kör helt manuellt men man kan faktiskt lära sig mycket om kameran genom att se vad kamerans automatik väljer i vissa lägen.

Joel Höglund skrev:
A står för "Aparture" dvs bländare och man kan ju få känslan av att man BARA kontrollerar bländare i det läget men är det inte så att det enda man INTE kontrollerar i det läget är slutartiden?

Jag förstår om du vill lära dig kameran bra och därför kör helt manuellt men man kan faktiskt lära sig mycket om kameran genom att se vad kamerans automatik väljer i vissa lägen.

Jo man kan ju förvisso köra åt det hållet med, det e ju samma sak fast baklänges om man säger =). Hur som helst så var ju egentligen frågan från början här hur jag kan köra med så lång slutartid som möjligt för i detta fall fotografera rinnande vatten (effekten jag e ute efter). Det verkar bli till att gå ut när mörkret börjat lägga sig.

Om du rattar in minsta bländaren i A-läget, t.ex f/32, så får du automatiskt längsta tiden. Glöm inte att köra på lägsta ISO-känsligheten.

Tänk på att mätaren i kameran kanske bara mäter till 30s och är det fortfarande underexponerat då, så är det Bulb-läget som gäller.

Fast även med minsta bländare lär du inte kunna använda 4 sekunder om det inte är sent på kvällen. Om man ska ta den typ av foton på dagen så lär väl gråfilter vara ett måste.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar