Annons

Lång-zoom vs System "zoomomfång"

Produkter
(logga in för att koppla)

Sn3jki

Aktiv medlem
Hej gott folk!

Har en liten fundering som jag tänkte ni här lär ha koll på. Det är så att jag idag har en sk lång-zoomare Fuji Finepix 5600 och e på g att ska byta upp mig till en systemare. Det jag funderar lite på är att vilken omfång på zoom-objektiv behöver jag för att få liknande omfång som jag nu har på min kamera i dagsläget? Dvs 10x zoom.

Nån som har koll? Isf vore jag tacksam! :)

Önskar alla en bra dag i vårsolen!

Jag tror att din Fuji har ett zoomomfång som motsvarar 38-380 mm. Om du väljer en systemkamera med APS-C sensor med 1,6x beskärningsfaktor så får du ungefär samma utsnitt med objektiv på 24-240 mm och om du väljer en med fullformatssensor som t ex EOS 5D så får du samma utsnitt med just 38-380 mm. Eftersom "många gångers zoom" oftast inte är att eftersträva eftersom de presterar sämre och är ljussvagare, så är det dock rätt ointressant. Med systemkamera kan du ju helt enkelt välja det som passar.

Om allt man bryr sig om är att slippa byta objektiv så har ju sigma en 18-200 också. Lite mer än 10x zoom och säkert inte speciellt rolig optiskt jämfört med ett 17-85 kompletterat med ett 70-200, men den kostar ju å andra sidan inte speciellt mycket heller. Med tanke på att den blev årets konsumentoptik 2005 så kan den ju inte vara helt värdelös.

Okej tackar för svar! Jag känner att jag använder zoomen rätt flitigt och kommer säkert att sakna just zoomomfånget. Har precis köpt en Pentax K100D och funderar på deras 50-200 objektiv..

Tackar för svaren!

Mvh

Pentax 50-200 ska vara ett okej objektiv för sitt pris. Exakt samma objektiv finns från Samsung och heter då D-Xenon 50-200. Så du kan köpa det istället om det är billigare eller lättare att hitta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar