Annons

Lång usb kabel?

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Har begåvat mig själv med en Eos 300D =), och funderar nu på programet som följer med nämligen remoteCapture. Det är ju idealiskt att använda med en bärbar dator i studion eftersom den skickar bildena direkt in i datorn. Problemet är ju bara den ynka usb kabeln på en knapp meter, finns det en längre kabel med Canons lilla söta usbplupp eller finns det skarv kablar för att länga kabeln?.

//Mats.

Jo jag har kollat på Dustin men blir inte klok på alla olika modeller, får väl gå ner till lokala datanasaren och kolla.

Man kan ju alltid köpa en förlängningsladd med vanliga usb kontakter. En till datorn och en till usb ändan på orginalsladden. Vet tyvärr inte hur kontakten på en sån kamera ser ut då jag inte har någon canon digital annars kunde jag nog hjälpt dig. Om det är en canon specialare så är det nog canon man ska vända sig till men om det är usb standard (finns ett par) så kan man köpa dom på många datorbutiker.

Kabeländen som sitter i datorn torde vara standard, så jag tycker att det borde finnas förlängning som passar.kameraänden är väl canon special antar jag, tappar man "effekt" om man förlänger det blir ju iallafall runt 3-4 meter.

//Mats.

Om det är så man tänker så tappar man effekt om man har en 4m kabel jämfört med en 1m kabel. Det är marginellt. Man kan tappa effekt på många saker. T ex om sladden går görbi en massa strömsladdar, magneter osv. Det kan störa. Om kabeln är vikt kan man förlora info osv. Jag personligen tror inte att man förlorar något på att ha en förlängninssladd.

Skaffa en "vanlig" usb förlängning. Hos en lokal datorhandlare, eller t.ex siba har säkert.

Kapa denna och skarva med en 4ledad kabel till önskad längd. Bör ej översiga 10meter, för då är det lätt att motståndet i kabeln blir för stort, iaf om du har en mycket tunn kabel.

mvh jago

En USB-kabel får vara max 5 meter. Allt över det bryter USB-specen. Det har inget med tappad effekt, störningar eller motstånd att göra, utan det faktum att propageringstiden inte får överstiga 26ns.

är du 100 på detta?
jag har nämligen byggt en liten miniubåt med en innmonterad Webkamera, och linan till denna är ca 8½ meter och detta har fungerat u/a förutom när jag vattenfyllde ubåten. :)

//jago

Jupp, helt säker. Kollade just. Sedan KAN det fortfarande fungera om du bryter specifikationen, men inget säger att det MÅSTE fungera. Du kan lika gärna elda upp drivkretsen. De 26ns är den maximala tiden signalreflexerna får på sig att hinna stabilisera sig i sladden, då USB inte är ändterminerat som t ex ethernät. USB är helt enkelt konstruerat för korta avstånd, och kan i och med det vara strömsnålt.

Ok.
Jag ger mig, du verkar ha lite mera koll.
Så då hadde jag tur med min u-båt med andra ord.

Lite kuriosa bara, så funkar den bra igen efter att ha torkat den. :)

mvh jago

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar