Annons

Lång trådutlösare till Panasonic GX1

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag kan se så är det tre trådar i N3 kontakten:
http://www.instructables.com/id/DIY-C3N3-remote-control-plug-for-Canon-DSLR/

Då borde man kunna klippa en bilig 80 cm och sätta på tre poliga tele-kontakter:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...5-mm/kontakt/kontakt-2-5mm-hane-stereo-p39104
Finns även med skruv terminal om man inte vill löda.

VAd som behövs är två honor och två hanar + en kabel med 3-4 parter.
Klipp av sladden på fjärren sär en hona på ena stumpen och en hane på den andra.
Sätt en hona + hane på kabeln. sen kan du skarva ihop god tycklig längd.

Är det nån som kan förklara lite noggrannare hur man gör för en teknik-analfabet som mig? Jag har en Panasonic GX1. Längsta kabel till den som jag hittat är denna:
http://kaffebrus.com/fjarrutlosare-for-panasonic-leica-dmw-rs1-552.html

Vilka kontakter behövs? Löder man, eller använder man nån skarvkontakt? Jag har en gammal kabel som jag använde till min Canon 1D Mark III. Kan jag använda den?

Om du inte har något emot att betala ett par hundralappar så föreslår jag att du istället köper en sån här trådlös fjärrkontroll.

Jag har en liknande fast för Olympus. Fungerar bra, men jag har inte provat om den verkligen har 100m räckvidd. Inga problem dock på flera meters avstånd.

Om du inte har något emot att betala ett par hundralappar så föreslår jag att du istället köper en sån här trådlös fjärrkontroll.

Jag har en liknande fast för Olympus. Fungerar bra, men jag har inte provat om den verkligen har 100m räckvidd. Inga problem dock på flera meters avstånd.

Naturligtvis en smidigare lösning! Tack för tipset. Jag brukar dock vara rätt skeptisk mot sån där tredjeparts-grejer, men den kanske funkar bra. Jag ska inte ha på så långa avstånd, men längre än 10m.

Den som jag länkade till tror jag inte är av samma märke som den jag har, så jag kan inte uttala mig om kvaliteten. Jag ska leta rätt på min och se vad den heter. Den fungerar bra och det finns högst troligen en variant av den för andra kameramärken.

Den här var det jag köpte, och detta tycks vara motsvarande för Panasonic (GX1 listas som kompatibel).

Jag ska se om jag kan göra ett räckviddstest.

Minst 60 meters räckvidd har fjärrkontrollen. Längre än så kunde jag inte gå från den uppställda kameran utan att vada över ett mycket blött dike. 60 meter tror jag räcker och blir över för mig, åtminstone.

Man kan tydligen använda samma fjärrkontroll till flera olika kameramärken (och -modeller) eftersom anslutningssladden är utbytbar. Pixels websida verkar påstå det. Klicka på fliken "compatible" och skrolla ner till listan av sladdar med olika kontakter i kameraänden.

Minst 60 meters räckvidd har fjärrkontrollen. Längre än så kunde jag inte gå från den uppställda kameran utan att vada över ett mycket blött dike. 60 meter tror jag räcker och blir över för mig, åtminstone.

Man kan tydligen använda samma fjärrkontroll till flera olika kameramärken (och -modeller) eftersom anslutningssladden är utbytbar. Pixels websida verkar påstå det. Klicka på fliken "compatible" och skrolla ner till listan av sladdar med olika kontakter i kameraänden.

Tack för att du testade det! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar