Annons

Lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Kapsyl

Aktiv medlem
Har nu letat mig blå i manualerna. Har en Canon 450D (till låns) och en Powershot SX1is. Har blivit inspirerad av alla kvälls och -nattbilder folk har tagit. Men hur fasen ställer man in "3 minuter" som slutartid?

Har nu letat mig blå i manualerna. Har en Canon 450D (till låns) och en Powershot SX1is. Har blivit inspirerad av alla kvälls och -nattbilder folk har tagit. Men hur fasen ställer man in "3 minuter" som slutartid?

Det kan du nog inte. Du får öppna slutaren, titta på klockan tills tre minuter har gått och stänga slutaren igen.

Per.

Sätter den på manuellt läge, ställ in bländaren ex på 11 (beror på motiv)
Slutaren sätter på BULB läget, bläddra till den överskrider 30s.

Ha stativ och tryck in avtryckaren i 3 min ;)

eller så köper du en trådutlösare som kan låsa knappen åt dig. Det gjorde jag. Kostar 129 kr (139 kr inkl frakt) för 3:e parts. Canons egna kostar nog ca 500 kr.

Köpte av denne kille http://www.blocket.se/kristianstad/Tradutlosare___Till_de_flesta_kameror_24400326.htm?ca=23_8&w=0

/Stefan

Kortfattat:

- Stativ
- Fjärrutlösare
- M-läge (helst). Läs av ljusmätarens information så du hamnar rätt med bländare och slutartid. Iso får gärna vara lägsta möjliga.
- Ställ in slutartiden på bulb/time (vet inte vad det står på Canon. Jag har Nikon, och på den skruvar upp slutartiden förbi 30sek, där hittar jag bulb-läget. Det heter "time" om jag har fjärrutlösare aktiverad)
- Fokusera gärna manuellt, annars är det ett bra tips att fokusera rätt med knappen halvt nertryckt varefter du ändrar till manuellt fokus och låter bli att justera fokusen manuellt.
- Tryck på fjärrkontrollen en gång för att öppna slutaren.
Räkna till 3 minuter
- Tryck en gång till på fjärrkontrollen för att stänga slutaren.

Hoppas det här hjälper. Lycka till!

Edit: Andra hann visst före... :)

Å fasen, är det på gammalt hederligt farfarsvis man fotar, det hade jag aldrig listat ut! Tack för snabba och bra svar. Ibland har inte google alla svaren :)

Edit: Perkele! Verkar inte funka på SX1:an och 450:an har jag inte hemma. Får väl bli porträttbilder av en sur gubbe istället för nattbilder :-(

Senast ändrad:
Hmm, läste fel så min kommentar blev fel.... så jag tog bort den :)

Okidoki. Har nu hittat att det skall gå att åtminstone få 15 sekunder på min SX1:a. Hittade det i en manual som inte medföljer i kartongen utan finns på nätet. Den skulle nog varit med i kartongen, vet inte och skit samma, den finns här: http://software.canon-europe.com/software/0031635.asp?model=

På s.99 står det att man kan använda lång slutartid-läge. synd att det inte går att köra i "bulb" i manuell som ni skriver om. Men jag har köpt denna kameran för att vara "låst" och på så sätt få fram vad för kamera jag skall ha. Äh, de går inte att förklara. Får bli en egen tråd :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar