Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång skrivtid till kortet med en 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maua

Aktiv medlem
Är det meningen att det ska ta flera minuter för kameran att skriva en RAW fil till minneskortet? Detta händer när jag kör långa exponeringar i dåligt ljus. Senast körde jag bländare 22 iso100 och ca 60 sek exponering. Kameran tuggar på och lampan som visar att den sriver till kortet blinkar. Jag har ett långsamt billigt minneskort samt ett "snabbt" Det gör ingen skillnad. Varför tar det sån lång tid. Kan inte komma ihåg att det varit så här tidigare, men det var å andra sidan ganska länge sedan jag exponerade såpass länge.

Är det meningen att det ska ta flera minuter för kameran att skriva en RAW fil till minneskortet? Detta händer när jag kör långa exponeringar i dåligt ljus. Senast körde jag bländare 22 iso100 och ca 60 sek exponering. Kameran tuggar på och lampan som visar att den sriver till kortet blinkar. Jag har ett långsamt billigt minneskort samt ett "snabbt" Det gör ingen skillnad. Varför tar det sån lång tid. Kan inte komma ihåg att det varit så här tidigare, men det var å andra sidan ganska länge sedan jag exponerade såpass länge.

Titta under egen programering i menyn under punkt 2 har du brusreducering för lång exp tid, kolla så att den är avstängd, det skall kunna påverka tiden. Dock låter flera minuter länge.
Jag har för mig att jag har läst att brusreduceringen varar lika länge som exponeringen.

Mvh Mattias

Tiden som går när man väntar känns alltid mycket längre än den är.

Tänkte låna tråden för ett liknande problem, köpte ett 4GB Apacer-kort till min 300D det är väldigt snabbt, men när man tagit ca 500 bilder/ 1,6 GB, så blir kortet segt som sirap. Det kan ofta ta upp till 30 sek för att lagra en bild. Formaterar man det så blir det normalt igen.

Vad beror detta på? Ganska irreterande!

Jag kan ha fel, men tror det ligger till som följande.
När du har brusreduceringen på för långa exp. tider, så kommer kameran att ta ytterligare en bild (med stängd slutare) med samma exp.tid som du tog den riktiga bilden med, sedan jämföra bruset i bilderna och reducera det.
Således tar en 1 minuts exponering 2 minuter..

Vill man komma runt det problemet så tar man EN bild vid samma förhållande som man har där man skall fota (samma temperatur, samma exponeringstid, samma ISO) fast med objektivlocket på. Spara sedan denna (som RAW) och lägg in den som dark frame i RAW konverteraren så slipper du ha "brusreducering för långa exponeringstider" påslagen och resultatet blir i det närmaste identiskt fast du spar mycket tid. Ett tips bara som är värt mycket om du tänker ta många bilder med långa exponeringstider (som typ nattbilder med stativ med tider på tiotals sekunder).

Det här tipset fungerar även på äldre hus som saknade dark frame automatiken (gamla 1D bland annat).

Vill man komma runt det problemet så tar man EN bild vid samma förhållande som man har där man skall fota (samma temperatur, samma exponeringstid, samma ISO) fast med objektivlocket på. Spara sedan denna (som RAW) och lägg in den som dark frame i RAW konverteraren så slipper du ha "brusreducering för långa exponeringstider" påslagen och resultatet blir i det närmaste identiskt fast du spar mycket tid. Ett tips bara som är värt mycket om du tänker ta många bilder med långa exponeringstider (som typ nattbilder med stativ med tider på tiotals sekunder).

Det här tipset fungerar även på äldre hus som saknade dark frame automatiken (gamla 1D bland annat).

Intressant. Vilka råkonverterare fungerar detta med?

Ja, verkligen ett bra tips. Hur är det med Lightroom?

Hur stor skillnad gör det med brusreduceringen av/på Finns det bildexempel.
Fotade vid havet en blåsig kväll i veckan. Använde ett 2 stopps gråfilter för att få lite längre exponeringsmöjligheter. Låg på mellan en och tre sekunder. Brusreducering av och jag tycker att i princip alla bilder är oskarpa. Det kan också vara så att mitt dåliga stativ inte höll måttet i vinden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar