Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Lånade" fotografier publiderade på en matportal

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Hittade ett flertal fotografier på en matportal som bygger på medlemmars inskickade recept. Där återfinns 3 av mina fotografier utan någon information om att det är jag som är fotograf, 2 fotografier har information om vart bilderna ursprunligen är publicerade. Från samma ursprungssite är ytterligare 2 fotografier med information kvar publicerade.

Allt som allt 3 fotografier utan information, 4 fotografier med information på själva bilden.

Denna matportal har inkomster i form av annonsintäckter bl.a. Jag som upphovsman har ej medgivet att mina bilder får publiceras i anslutning till dessa recept (som även dessa är kopierade rakt av från vår hemsida). Recept vet jag att det inte finns någon klar upphovsrätt kring så det är inget att bråka om, men fotografierna.

Vad kan vi göra? Vilken ersättning kan vi kräva?

Tack för all tänkbar input i detta fall.

MVH

Maria

Hittade ett flertal fotografier på en matportal som bygger på medlemmars inskickade recept. Där återfinns 3 av mina fotografier utan någon information om att det är jag som är fotograf, 2 fotografier har information om vart bilderna ursprunligen är publicerade. Från samma ursprungssite är ytterligare 2 fotografier med information kvar publicerade.

Allt som allt 3 fotografier utan information, 4 fotografier med information på själva bilden.

Denna matportal har inkomster i form av annonsintäckter bl.a. Jag som upphovsman har ej medgivet att mina bilder får publiceras i anslutning till dessa recept (som även dessa är kopierade rakt av från vår hemsida). Recept vet jag att det inte finns någon klar upphovsrätt kring så det är inget att bråka om, men fotografierna.

Vad kan vi göra? Vilken ersättning kan vi kräva?

Tack för all tänkbar input i detta fall.

MVH

Maria

Vill du ha betalt, skicka faktura. Sök i forumen för pris.

Vill du att bilderna ska bort, be dem ta bort bilderna.

:)

Skicka först fakturan för olovlig användning ( dvs +100% på vad bilden skulle kostat om de köpt den/dom)

Sen kan du be dom att ta bort den. Vill dom ha den kvar så blir det att betala för bilden/ och för olovlig användning. Det blir ett påslag med 200%.

Man ska inte vara snäll mot människor som stjäl.

Jag håller med tidigare skribenter: du kan fakturera om du vill. De har använt dina bilde rutan tillstånd och får stå sitt kast.

Men, om du fotograferar mycket mat, eller kan tänka dig göra det, så finns det en annan väg att gå. Du struntar i att fakturera de som driver sidan för att de använt dina bilder utan lov, mot att de skriver på ett kontrakt att de närmaste året köpa bilder av dig för X kronor. (Och X skall vara högre än beloppet du skulle fakturerat för det nuvarande 'brottet'). På det viset får du betalt för mer jobb, och de slipper jaga fotograf: båda parter tjänar på det.

Vill du ha betalt, skicka faktura. Sök i forumen för pris.

Vill du att bilderna ska bort, be dem ta bort bilderna.

:)

Har sökt, men fått upp väldigt olika prisuppgifter därav min fråga.

Fakturera som privatperson verkar knepigt... Finns liksom inget företag med F-skatt, då hade saken varit enklare.

Känns inte så seriöst av mig att skicka ett papper, betala XX kr, sätt in på konto nr ZZ. ;-)

Jag håller med tidigare skribenter: du kan fakturera om du vill. De har använt dina bilde rutan tillstånd och får stå sitt kast.

Men, om du fotograferar mycket mat, eller kan tänka dig göra det, så finns det en annan väg att gå. Du struntar i att fakturera de som driver sidan för att de använt dina bilder utan lov, mot att de skriver på ett kontrakt att de närmaste året köpa bilder av dig för X kronor. (Och X skall vara högre än beloppet du skulle fakturerat för det nuvarande 'brottet'). På det viset får du betalt för mer jobb, och de slipper jaga fotograf: båda parter tjänar på det.

Hade ju varit en ypperlig lösning som jag redan idag fotograferar en hel del mat, MEN denna sida bygger inte på att de själva gör något arbete. Det bygger på att deras medlemmar gör jobbet åt dem (gratis)! ;-)

Att deras medlemmar sedan lägger upp andras fotografier verkar de inte bry sig om för fem öre.

Har sökt, men fått upp väldigt olika prisuppgifter därav min fråga.

Fakturera som privatperson verkar knepigt... Finns liksom inget företag med F-skatt, då hade saken varit enklare.

Känns inte så seriöst av mig att skicka ett papper, betala XX kr, sätt in på konto nr ZZ. ;-)

Använd frilans finans att gå genom då. Priser finner du om du söker på detta forum med ord som SFF prislista.

Eller så fakturerar du vanligt och meddelar att du deklarerar enligt hobbyverksamhet. Enda skillnaden är att du plockar bort momssatsen i fakturan. Har jag själv gjort åt några företag med gott resultat.

Man behöver absolut inte företag och F-skatt för att fakturera. Precis som NorthernLight föreslår kan du fakturera som privatperson, ange personnummer och påpeka att du deklarerar för hobbyverksamhet och att köparen därmed varken ska betala in preliminärskatt eller sociala avgifter.

Hittade ett flertal fotografier på en matportal som bygger på medlemmars inskickade recept. Där återfinns 3 av mina fotografier utan någon information om att det är jag som är fotograf

Grattis till bildförsäljningen! Bara att faktuerera och "köparen" har ju ett rätt dåligt förhandlingsläge om priset på bilderna dessutom, när de redan har använt dom.

Grattis till bildförsäljningen! Bara att faktuerera och "köparen" har ju ett rätt dåligt förhandlingsläge om priset på bilderna dessutom, när de redan har använt dom.

Jag tycker att det där "grattis till bildförsäljningen" är en rätt töntig inställning.
Som att sitta hemma och hoppas på att ens bilder blir snodda så att man kan få inte lite kulor.

Det är ju inte riktigt så enkelt som att skicka en faktura i praktiken.
Frågan är om det är värt allt tjohej för den summa det blir.
Vet inte vad det är för sorts sida, men du antydde att det var medlemmar som tankade upp bilder och recept, i så fall har sidan nästan säkert att det från säger sig ansvar för om medlemmar postar upp bilder de inte har rätt till.

Maria, skicka en mail (eller ännu hellre, ring) och säg, ni får 12 timmar på ett att ta bort mina bilder från er hemsida annars kommer jag att skicka en faktura på vad det kostar. Gör de det inte då är det kanske värt att bråka mer på allvar.

Jag är själv i en sån här strid (som är väldigt mycket större än denna och mycket mer omfattande) och det har pågott i över 2 och halvt år nu, med facit på hand hade det varit bättre för min själ att blunda och skita i det.

/Magnus

Om det är ett forum så får du be dem lämna uppgifter på vem personen är som postat dina bilder, om jag inte har helt fel så får de dock inte lämna ut personuppgifterna till dig, utan du får göra en polisanmälan, så får personen bakom forumet lämna uppgifterna vidare till polisen som får göra en utredning om upphovsrättsbrott.

Att försöka få forumet att betala för att en medlem lagt upp din bild är nog lönlöst. Lika stor chans som att företaget bakom fotosidan skulle betala dig om jag postar en av dina bilder här i forumet.

Som sagt lättast är nog bara att informera administratören om att någon publicerat bilder som är dina och be dem ta bort dem.

Om det är ett forum så får du be dem lämna uppgifter på vem personen är som postat dina bilder, om jag inte har helt fel så får de dock inte lämna ut personuppgifterna till dig, utan du får göra en polisanmälan, så får personen bakom forumet lämna uppgifterna vidare till polisen som får göra en utredning om upphovsrättsbrott.

Att försöka få forumet att betala för att en medlem lagt upp din bild är nog lönlöst. Lika stor chans som att företaget bakom fotosidan skulle betala dig om jag postar en av dina bilder här i forumet.

Som sagt lättast är nog bara att informera administratören om att någon publicerat bilder som är dina och be dem ta bort dem.

Det är INTE ett forum, det finns en redaktion bakom som säger sig ha tillåtelse att neka recept att bli publicerade etc.

De tjänar pengar på att deras medlemmar skickar in recept som de sedan indexerar och gör sökbara m.m.

Ska fundera hur jag ska gå vidare i ärendet.

Tack för alla synpunkter!

Vad jag kan förstå fungerar sidan just som ett forum och borde alltså regleras av lagen om elektroniska anslagstavlor. Det innebär att det enda krav du kan ställa på ägarna nog är att de tar bort dina bilder.

Om de trots din uppmaning inte gör det borde du kunna skicka en faktura.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar