marianil
Aktiv medlem
Hittade ett flertal fotografier på en matportal som bygger på medlemmars inskickade recept. Där återfinns 3 av mina fotografier utan någon information om att det är jag som är fotograf, 2 fotografier har information om vart bilderna ursprunligen är publicerade. Från samma ursprungssite är ytterligare 2 fotografier med information kvar publicerade.
Allt som allt 3 fotografier utan information, 4 fotografier med information på själva bilden.
Denna matportal har inkomster i form av annonsintäckter bl.a. Jag som upphovsman har ej medgivet att mina bilder får publiceras i anslutning till dessa recept (som även dessa är kopierade rakt av från vår hemsida). Recept vet jag att det inte finns någon klar upphovsrätt kring så det är inget att bråka om, men fotografierna.
Vad kan vi göra? Vilken ersättning kan vi kräva?
Tack för all tänkbar input i detta fall.
MVH
Maria
Allt som allt 3 fotografier utan information, 4 fotografier med information på själva bilden.
Denna matportal har inkomster i form av annonsintäckter bl.a. Jag som upphovsman har ej medgivet att mina bilder får publiceras i anslutning till dessa recept (som även dessa är kopierade rakt av från vår hemsida). Recept vet jag att det inte finns någon klar upphovsrätt kring så det är inget att bråka om, men fotografierna.
Vad kan vi göra? Vilken ersättning kan vi kräva?
Tack för all tänkbar input i detta fall.
MVH
Maria