Annons

Låna objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Nu vet jag inte riktigt om jag lagt ämnet i rätt kategori, men jag chansar.
Jag är lite sugen på att prova ett teleobjektiv under nyårsafton, men att köpa ett ordentligt objektiv som jag blir nöjd med kostar för mycket så det är inget alternativ. Dessutom tror jag inte att jag har så enormt stor användning för ett tele så ofta att det är värt att köpa.
Dock skulle jag vara intresserad av att prova ett tele (typ EF 70-300mm eller liknande) under nyår till min Canon EOS 450D. Längsta brännvidden jag idag äger är et 70mm makro så det är väl inte så mycket att hurra för vad gäller tele.
Som jag förstår så lånar man inte gärna ut ett objektiv till vem som helst, så om ni har lust så träffas jag gärna på en fika i Göteborg eller Kungsbacka för att snacka lite foto innan :)
Hade varit kul om någon skulle kunna tänka sig att låna ut ett teleobjektiv under den dagen och även följa med och fotografera, men jag gissar att många gör andra saker på nyår ;)

Hej,
Hade du bott i Sthlm hade du kunnat testa min 70-200/4L IS och 1.4x TC om du vill nå ännu längre.

Grymt snygga landskapsbilder i ditt Sandö album! Visar att det går att skapa mästerverk med EF-S 18-55 IS om man bara vet vad man håller på med.

(kitobjektivet som många dissar för att de inte fatta hur det skall användas)

Måste hålla med dig! Det går att komma riktigt långt med det kitobjektivet. Tack för komplimangen också! :)
Ja, det är väl Göteborg som gäller. Lite långt att åka till Stockholm :)

Jag kör inte Canon, så jag kan inte hjälpa dig...men väl ge dig ett tips...
Jag vet inte med säkerhet hur det är idag - men förr kunde man hyra dyra fina objektiv hos YFO (Gamlestan)...men det var inte billigt...

F.ö., håller jag med jag de andra inläggen ovan...man MÅSTE inte ha värsta objektiven för att skapa fina bilder...

Det kan ju inte skada att ringa och fråga dem hos YFO. Jag får ta och göra det efter julhelgen nu här.

Tack för sympatin Bengt :)

Nu känns det som att det är sista chansen att hitta någon med ett teleobjektiv, så hör gärna av dig här om du kan tänka dig att låna ut ett tele(zoom)objektiv för Canon.

Nu är jag tyvärr inte hemma i Göteborg över helgerna, annars hade jag haft ett 70-200L IS, kanske inte den fetaste telen, men lite bättre än ditt 70mm i alla fall =)

Jag ringde YFO och kollade priser på att hyra objektiv. Den enda telezoomen de hade hemma i Göteborg var 70-200/2,8 IS, som kostar 450kr/dag + moms. När jag också ska ha objektivet över helgen räknas det som 1,5 dagar så det blir ju ännu mer. Då känns det vettigare att spara de pengarna för att kunna köpa ett eget objektiv så småning om. YFO hade även EF 70-300 IS att hyra ut, men det fanns för tillfället i Stockholm och det hinner ju inte komma ner hit tills på torsdag.

Så än en gång undrar jag om någon kan tänka sig att låna ut sitt telezoom objektiv? :)

Jag får inte riktigt ihop det här. Vill du låna ett objektiv för att testa inför ett eget köp, eller vill du bara låna ett objektiv gratis för att fota en nyårsfest?

Jag har normalt inga problem med att låta andra fotografer testa mina prylar om det kan hjälpa dem att välja rätt. Fast då får det ske på något sätt som känns vettigt och säkert för mig som äger prylarna. Jag känner inte dig och har ingen aning om hur du hanterar varken objektiv eller annat. Fast jag måste säga att jag drar öronen åt mig av ett par saker - du är 18 år och att det verkar viktigare att det är just över nyår du får låna det, än vilket objektiv du får låna.

Jag minns mina egna nyårsaftnar när jag var 18 år och där fanns det inte många som jag skulle lita på. Du är kanske oerhört skötsam, och du får gärna förklara lite bättre om vad det är du vill låna och varför just nyår. Jag är i Göteborg över nyåret och äger flera telen.

Jag får inte riktigt ihop det här. Vill du låna ett objektiv för att testa inför ett eget köp, eller vill du bara låna ett objektiv gratis för att fota en nyårsfest?

Min tanke var att om det var någon som inte hade användning av sitt tele under nyår, så hade jag tyckt att det skulle vara väldigt intressant att få prova ett då jag ska fotografera fyrverkerierna i göteborg (17.00). Eftersom att jag är student har jag inte överflödigt med pengar, så om jag möjligtvis kunde få låna ett objektiv av någon här på Fotosidan hade det varit toppen!
Jag ska alltså inte använda det på någon "nyårsfest" som jag antar att du föreställer dig med ett gäng 18-åringar ;)

Jag har normalt inga problem med att låta andra fotografer testa mina prylar om det kan hjälpa dem att välja rätt. Fast då får det ske på något sätt som känns vettigt och säkert för mig som äger prylarna. Jag känner inte dig och har ingen aning om hur du hanterar varken objektiv eller annat. Fast jag måste säga att jag drar öronen åt mig av ett par saker - du är 18 år och att det verkar viktigare att det är just över nyår du får låna det, än vilket objektiv du får låna.

Eftersom att jag aldrig ägt eller provat ett teleobjektiv så hade det varit roligt att göra det någon gång, tex. nu under nyår när jag tänkte fotografera fyrverkerierna. Då spelar det inte så stor roll om det är antingen EF-S 55-250 IS, EF 70-300 IS eller EF 70-200/4 eftersom att det är någon av de objektiven jag möjligtvis skulle kunna tänka mig att köpa, det är i den prisklassen i varje fall. Som jag sa tidigare i tråden så är det här mer en grej för att prova om tele är något jag kommer ha användning för, vilket jag inte är helt säker på.
Och som jag också sagt tidigare så träffar jag gärna den som har objektivet innan och pratar en stund. Det lär jag inte hinna med innan nyår nu ändå, så det är ju kört med hela grejen.
Att jag är 18år tycker jag inte borde vara något problem, är det något som säger att jag är mindre försiktig eller har sämre omdömme för det?

Jag minns mina egna nyårsaftnar när jag var 18 år och där fanns det inte många som jag skulle lita på. Du är kanske oerhört skötsam, och du får gärna förklara lite bättre om vad det är du vill låna och varför just nyår. Jag är i Göteborg över nyåret och äger flera telen.

Dina erfarenheter från när du var 18år verkar inte vara som mina kan jag konstatera.
Jag skulle vilja låna ett telezoom-objektiv för att fotografera fyrverkerierna i Göteborg där endast familjen kommer var med mig, om ingen annan är sugen: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116091
Jag har inte råd att hyra eller köpa ett objektiv, så det här hade varit ett bra tillfälle att prova en telezoom på helt enkelt.

Dina erfarenheter från när du var 18år verkar inte vara som mina kan jag konstatera.

Visst är det så. Jag hoppas du är mognare än jag var när jag var 18, för den jag var då är ingen jag vill kännas vid idag.

Hur som helst finns det en bra lösning på ditt konkreta problem. Fota fyrverkerierna med det du har och testa tele vid något annat tillfälle. Du har ingen nytta av telet för fyrverkerierna. Du behöver en vidvinkel eller normalzoom som du redan har, och ett stativ som jag hoppas du har eller får tag på.

Sök på fyrverkeribilder och se vad de använt för inställningar. Kopiera det och kör på.

Jag hade tänkt stå på Ramberget från början och fota fyrverkerierna, så då hade nog ett tele passat bra, men har nu bestämmt mig för att stå närmare och fota med mitt 50mm eller vidvinkeln. Jag har nog bra koll på inställningar och sånt för fotograferingen, stativ har jag också så det är inga problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar