Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låna/hyra objektiv!?

Produkter
(logga in för att koppla)

lord_fantiz

Aktiv medlem
Har funderat länge på möjligheten att låna/hyra ett vidvinkelobjektiv. För oss amatörer så är nackdelen att de objektiv som vi verkligen skulle vilja experimentera med kostar skjortan.

Om jag skulle köpa ett extremt vidvinkel på 14mm (detta är ett extremfall) så ligger Canons 14mm på runt 30000 kr och väljer jag Tamrons 14mm får jag fortfarande punga ut med runt 16000 kr.

Någon därute som vet om det finns möjlighet att låna/hyra ett objektiv för speciella tillfällen? Gärna i Göteborgs området.

Kanske en bra affärsidé som går att utveckla?

På kameradoktorn i Stockholm kan man hyra objektiv. För att få göra det krävs att man har konto hos dem, för att få konto så måste man ha en firma. Men det kostar fortfarande en hel del per dag.

dessa priser fick jag på kameradoktorn för minst ett år sedan:

Uthyrningspriser nikon objektiv:

500/4 - 1600/dag, vecka 1600*4 = 6400.
600/4 - 1900/dag, *4 = 7600
+ moms.

Jag vet att Fotohörnan Swefo i Umeå hyr ut utrustning. Om jag minns rätt så ligger dagshyran på 1% av inköpspriset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar