Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lågupplösta bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

PetraB

Medlem
Jag skulle behöva hjälp med hur jag får bilder lågupplösta på ett enkelt sätt. Jag vill att dom ska gå att framkalla i 10x15 med bra kvalitet men att dom ska bli pixliga vid försök till förstoring. Jag har photoshop. Mycket tacksam för svar!

-> bild -> bildstorlek ->i dialogrutan Dokumentstorlek ställ in bredd och höjd i centimeter.
välj sedan en upplösning som gör att det blir pixligt när du förstorar.

T.ex .15 x 10 cm och 72 pixl per tum,

Klicka sedan på knappen Utskr.stl så ser du hur utskriften kommer se ut. prova förstora med förstoringsglaset så ser du hur pixlig den kommer bli när du försöker förstora i Photoshop.

prova dig fram vad som passar dig bäst

Bilder blir inte pixliga vid förstoring i Photoshop, dock blir de suddigare och förlorar därigenom kvalitet.

Vid betraktning i Photoshop med bildstorlek över 100% blir filer synbart pixlig men har inget med utskriftskvalitet av göra. Gäller bara på skärmen så att säga.

-> bild -> bildstorlek ->i dialogrutan Dokumentstorlek ställ in bredd och höjd i centimeter.
välj sedan en upplösning som gör att det blir pixligt när du förstorar.

Klicka sedan på knappen Utskr.stl så ser du hur utskriften kommer se ut. prova förstora med förstoringsglaset så ser du hur pixlig den kommer bli när du försöker förstora i Photoshop.

prova dig fram vad som passar dig bäst

Tack så mycket för hjälpen!!!

Bilder blir inte pixliga vid förstoring i Photoshop, dock blir de suddigare och förlorar därigenom kvalitet.

Vid betraktning i Photoshop med bildstorlek över 100% blir filer synbart pixlig men har inget med utskriftskvalitet av göra. Gäller bara på skärmen så att säga.

Tack för ditt svar!

...
...

Men om du gör på detta sätt så blir det ingen bra kvalitet vid utskrift i 10*15 cm.

Om man anger både fysisk storlek och PPI, ja då blir antalet pixlar vad det blir. I detta fall 283*425. Det funkar OK som en webbild, men inte för en utskrift i 10*15 cm.

Läs igenom min artikel så kanske det klarnar. Du har tre saker att hålla reda på:
- antal pixlar
- fysisk storlek på utskrift
- PPI

Om du anger två av de tre så blir den tredje vad den blir.

Men om du gör på detta sätt så blir det ingen bra kvalitet vid utskrift i 10*15 cm.

Om man anger både fysisk storlek och PPI, ja då blir antalet pixlar vad det blir. I detta fall 283*425. Det funkar OK som en webbild, men inte för en utskrift i 10*15 cm.

Läs igenom min artikel så kanske det klarnar. Du har tre saker att hålla reda på:
- antal pixlar
- fysisk storlek på utskrift
- PPI

Om du anger två av de tre så blir den tredje vad den blir.

Ska läsa din artikel! Tackar så jättemycket för hjälpen!!!

Kanske räcker det med mindre storlek; beställer du kopior från t.ex. Crimson tror jag dom använder 200 ppi.
Ja, eftersom ett av målen är att det inte ska gå att skriva ut större än 10x15 bör man förstås hålla ner storleken. Kanske kan det vara lämpligt att hålla sig till någorlunda "normal" skärmstorlek, dvs 1024 eller 1280 på bredden.

Jag skulle behöva hjälp med hur jag får bilder lågupplösta på ett enkelt sätt. Jag vill att dom ska gå att framkalla i 10x15 med bra kvalitet men att dom ska bli pixliga vid försök till förstoring. Jag har photoshop. Mycket tacksam för svar!

Jag antar att detta är ett försök att ge kunder en bild som de kan skriva ut i en liten storlek, men som inte går att skriva ut i större storlek.

Det bilr ju lite av en balansakt.

Om tu tex gör dem i den storlek som Robert föreslår, ca 1800 pixlar breda, kommer de att bli kanon i 10 x 15. Det kommer dock också gå att skriva ut i större format utan att bli "pixliga". En sådan bild _går_ att skriva ut i betydligt större storlek t ex 20 x 30. Visst kommer den att förlora lite "sting" men den kommer inte att bli pixliga. Speciellt inte om man använder programvara för att sampla om den.

Jag tror alltså att det är svårt att åstadkomma det som du vill. Jag tror du måste lägga dig på en betydligt mindre bildstorlek för att det skall funka som du har tänkt dig vid förstoring. Problemet är att då förlorar du lite i 10x15 formatet. Det blir nog till att testa!

MEN jag kanske fattar syftet helt fel?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto