Annons

lågupplösta bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneos500d

Aktiv medlem
Vet inte om det hör hit, men jag har problem vid fotobeställningen.
Jag fotar med kameran canon eos 500d och har den på den mest högupplösta inställningen med 15 MP, men när jag laddar upp bilderna på "fuji direkt" så står det "obs! bilden är på gränsen till lågupplöst" och det går inte att beställa tex. en canvas i strl. 20x30 trors att bilden i fråga var helt obeskärd.

men när beställer bilder tagna med våran digitalkamera är det inga problem, hur kan detta komma sig?

Min gissning är att du använt bildbehandlingsprogram som krympt bilden.

Eller så har du skickat bilden med mail och låte mailprogrammet komprimera bilden. Det är lätt hänt om man använder Windows och högerklickar och väljer "skicka till e-post mottagare" och låter programmer ändra upplösningen.

har inte skickat denna bilden, men det verkar ju troligt att redigeringsprogrammet har påverkat upplösningen!

testade nu att ladda in bilder i datorn; hög upplösning innan jag redigerat dem, sedan krymps de. men är det en inställningssak, eller krymper fotoredigeringsprogrammet picasa helt enkelt bilderna?

kan jag få gamla bilder där orginalet ej är sparat att bli bra igen?

nej i detta fall var bilden inte beskärd och jag väljer "exportera till mapp..."
men ser nu att det går att ställa in upplösningen till programmet.

men frågan är om det går att rädda gamla bilder?

Tillägg

Om det är så att du har bilder som bara är 800 x 534 så kan det gå att få utskrifter i förvånansvärt stor storlek genom så kallad "interpolering". Det innebär att man låter programvara förstora upp filen och på så vis kan skriva ut i storlek som man inte trodde var möjlig.

Hur pass väl det fungerar beror på motiv, bildens kvalité, syftet.

När du väljer att exportera bilderna från picasa finns inställningar för att ändra formatet...

Bildstorlek skall vara "Behåll orginalstorlek" och Bildkvalitet skall vara "Maximum" så skall det inte vara något problem, använder själv picasa mycket, främst för att ha ordning på bilderna och få dem sökbara med ansiktsigenkänning.

okej,
ja jag såg att man kunde välja "behåll orginalstorlek" nyligen, hade bara slarvigt tagit för givet att det var en grundinställning.., känns ju rätt surt nu när jag låtit alla mina bilder gå igenom picasa, men tur att det löste sig nu iaf. ;)

Picasa gör aldrig något med originalbilden. När du exporterar så skapar Picasa en kopia av hur du har fixat med bilden i Picasa i den storlek du väljer. Så om du letar upp dun originalbild i utforskaren så ser du din bild orörd.

Enda gången Picasa gör något med originalet är när man fixar röda ögon. Då byter Picasa ut ditt original med den fixade men lägger samtidigt originalet i en dold undermapp. Varför den är dold begriper jag inte.

men när man sparar bilden i en ny mapp så sparades mina bilder i strl. runt 800x500 eftersom jag inte hade ändrat den inställningen, och nu har jag inte längre orginalbilderna kvar...

jag har märkt att de förstoringarna som har gjorts har blivit dåliga många gånger, men när vi framkallar dem som foton blir nästan alla helt okej, och vissa av bilderna är fina som bakrundsbilder i datorn, trots att de då förstoras, borde de inte vara ännu sämre än så om korten bara är runt en halv MP?

Om du själv har raderat originalbilderna så finns det ingen återvändo.

Men om du har flyttat bilderna från kameran till datorn och sedan fixat dom i Picasa så finns de säkert kvar. Vet du var dina bilder ligger lagrade?
Har du sök i utforskaren efter alla jpg-bilder?

Se till att aldrig spara över dina original. Själv sparar jag mina digitala original på en extern hårddisk (plus på datorn). När jag redigerat en bild sparar jag den som kopia. Därmed löpr jag ingen (eller åtminstone liten risk) att råka spara över mina bilder.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

jag har märkt att de förstoringarna som har gjorts har blivit dåliga många gånger, men när vi framkallar dem som foton blir nästan alla helt okej, och vissa av bilderna är fina som bakrundsbilder i datorn, trots att de då förstoras, borde de inte vara ännu sämre än så om korten bara är runt en halv MP?

Om du framkallat dem i liten storlek, t ex 10 x 15 så räcker en halv megapixel till en acceptabel kvalité.

Samma sak som bakgrundsbild på datorn, beroende på vilken upplösning din skärm har, hur du valt att visa bilden etc, så kan det bli "tillräckligt" bra med en bild som är 800 pixlar bred.

Som sagt, om du har bilder där du har tappat bort originalet och nu bara har en bild som är en halv megapixel så häng inte läpp. För visning på datorn är det ofta OK och om du behöver utskrit eller flera pixlar till skärmen så kan det gå att "sampla om" bilderna i en större storlek med acceptabelt resultat.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto