ANNONS
Annons

Lågt ISO, grovt korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Så har jag bestämt mig för att börja framkalla s/v själv igen och har 3 frågor:

1: Vad har jag glömt?
Dosa m. 2 spiraler
Filmklämmor m. tyngd i änden
Avtorkare
Mätglas
Sköljslang
Mörkrumssäck(lägenhet, litet dass...)

2:
Vad är det för kemi "som gäller" nuförtiden?
D-76/nån Agfa som jag glömt vad den hette, och Ilfofix var det sist jag höll på(20 år sen).

Hänger väl kanske ihop med nästa fråga.

3:
Jag vill ha lite grövre korn för att få lite "vintage"-känsla i bilderna men vill ha kvar dom längre slutartiderna. Hur får man grovt korn med lågt ISO?

En fjärde fråga kan bli om nån har lite utrustning över som dom vill sälja kanske?

/H

1. Glöm inte klocka, så du kan agitera rätt.

2. Jag kör med D-76. Jag har visserligen aldrig provat en massa (visserligen hc-110 med) och gjort en massa tester utan kör mest med den för det funkar för mig och är lätt att få tag på.

3. vet inte

/ Marcus

1. Termometer. Kärl att ha och hälla ut vätskan i (t ex tre halvliterstillbringare)

2-3. Rodinal och lite överframkallning. Om du inte skannar, då vill du undvika överframkallningsbiten. Undvik modern t-kornsfilm utan försök hitta öststatsfilm.

Väljer du rodinal kompletterar du med fördel utrustningen med några sprutor för dosering.

Termometer är ganska nödvändigt.

Kodak XTOL är en populär framkallare idag. Den ska vara miljövänligare också, men den ger snarare fint korn. Rodinal har jag hört ska ge grövre korn, den har jag inte hunnit testa än.

Jag har en mörkrumssäck och undviker den in i det längsta. Hade med mig den på semestern för att ladda filmhållare till min Sinar, men det slutade med att jag laddade i en bastu på natten. Den funkar helt ok men jag gillar armbågsutrymme. Speciellt med 120-film, som man inte kan fästa på spiralen med ljuset på.

Snabba svar här :)

jimh skrev:
1. Termometer. Kärl att ha och hälla ut vätskan i (t ex tre halvliterstillbringare)

För återanvändning eller har det med miljöhänsyn att göra?

2-3. Rodinal och lite överframkallning. Om du inte skannar, då vill du undvika överframkallningsbiten.

Jag kommer att scanna till att börja med. Varför vill jag undvika överframkallning då?

Undvik modern t-kornsfilm utan försök hitta öststatsfilm.

Det där behöver jag få förklarat...

Vandraren skrev:
För återanvändning eller har det med miljöhänsyn att göra?
Både och. Återanvädning beror väl på vad du använder för grejer, men att du inte slänger i slasken är ju självklart. Då är det väldigt smidigt att ha dedikerade kärl uppmärkta för vad de är till för. Jag har tre tillbringare, för framkallare, stopp och fix. När jag börjar häller jag upp vätskorna i dessa. Därifrån är det lätt att hälla i dosan och lätt att hälla ur dosan när nästa vätska skall i.
Vandraren skrev:
Jag kommer att scanna till att börja med. Varför vill jag undvika överframkallning då?
Därför att densiteten blir så hög att skannern får svårare att tränga igenom. Det ger förvisso ännu mer korn, men mer av karaktären digitalbrus vilket inte känns lika åtråvärt.
Vandraren skrev:
Det där behöver jag få förklarat...
Modern t-kornsfilm, typ T-Max, Delta och liknande är.. Ja, modern :) Genom teknikens framsteg så är den bl a finkornig. Är det grovt korn och retrolook du är ute efter är det smartare att köpa en äldre filmtyp.

bullen_ skrev:
Har aldrig sysslat med mörkrum, men blir det inte lite mer korn om man pressar nåt steg?

Jo, men man kan få grövre korn genom att välja rätt framkallare och film från början. Med pressning riskerar man detaljer.

Den grovkornigaste film jag hittills använt är Fortepan 200 och 400. Nu har ju Forte lagt ned men Photax har film kvar än. Kanske är deras 100-film också grovkornig? Att kunna använda långa slutartider men ändå få grovt korn kan te sig omöjligt i dagsljus men man kan ju blända ner lite extra och eller använda gråfilter som också förlänger exponeringstiden och då kan man använda snabba och grovkorniga filmer som Forte 400 t.ex. Framkallare som Rodinal och HC 110 ger också lite grövre korn. Späd på detta med högkoncentrerat surt stoppbad (öka koncentrationen betydligt mot rekommenderat) så ska du få se på grovt korn.

Vandraren skrev:
Sist jag höll på fann det inga miljöstationer, vilken avdelning hivar man gammal filmkemi i?
Det viktigaste är att du inte häller ut fixet, det innehåller en hel del silver som är mycket miljöfarligt. Märk dunken tydligt och lämna den på avdelningen för "blandade småkemikalier" eller liknande.

Nu kommer jag få skit, men jag har för mig att man kan spola ner utspädd Rodinal med mycket vatten utan några problem i avloppsverket.

Ett tag körde jag med Ilfords HP5 Plus (400 iso) och den tyckte jag var för grovkornig, så jag slutade använda den.

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar