Annons

Låg takhöjd

Produkter
(logga in för att koppla)

Jexxi-V

Medlem
Tjäina!

Ska sätta upp mitt studiokit, 2 st blixtrar + paraply samt bakgrund, och nu är det som så att jag inte alls har högt i tak. Jag har endast ca 2,10 - 2,20 meters höjd.
Är hel/halvkroppsportätt som jag tänkt att plåta, med ett 28-80 f/2,8-4 L.
Jag vet att det kan bli tight vid helkroppsbilder på längre modeller.

Hur kan man göra det bästa av den situationen?
Vad kan det bli för problem men den låga takhöjden?
'Studsar ljuset annorlunda på taket, om det gör det, kan man göra något åt det så det studsar på ett bättre sätt?

Tjäina!

Ska sätta upp mitt studiokit, 2 st blixtrar + paraply samt bakgrund, och nu är det som så att jag inte alls har högt i tak. Jag har endast ca 2,10 - 2,20 meters höjd.
Är hel/halvkroppsportätt som jag tänkt att plåta, med ett 28-80 f/2,8-4 L.
Jag vet att det kan bli tight vid helkroppsbilder på längre modeller.

Hur kan man göra det bästa av den situationen?
Vad kan det bli för problem men den låga takhöjden?
'Studsar ljuset annorlunda på taket, om det gör det, kan man göra något åt det så det studsar på ett bättre sätt?

Hur ser bilderna ut? Jag skulle kunna tänka mig att taket agerar som reflektor, och hade du inte tänkt ha en reflexskärm där, så blir det inte som du tänkt dig. Du skulle kanske kunna måla taket svart i så fall.

Svart moltontyg eller sammet. Eller svart bordsduk av papper kan vara ett sätt att minska reflektioner/öka kontrollen av ljuset. Enklast att montera i taket är nog svart papper då det väger minst. Raster på ljusformarna är ett annat sätt att få mer riktning på ljuset/mindre skvätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar