Annons

lååånga exponeringar... Hur räkna ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Aja, hoppas att rubriken sa det mesta.
Jag ska alltså ta llååånga exponeringar med min alldeles nyinköpta 350d och då behöver man liksom vet hur det ska gå till...

Tänker mig insjön i kvällsljuset.

Låt oss leka med tanken:
får 10sek på f1.8
Hur beräknar jag om jag vill ha typ 50seks slutartid?

Snälla förklara för jag blir nipprig...
Har aldrig någonsin ens funderat över detta.
PS: Vet att med film så får man ta andra faktorer med i beräkningarna so lets not go there ok ;)

10 sek på f1.8 ger:

20 sekunder på f2.5

40 sekunder på f3.5

50 sekunder på f4 (på ett ungefär)

Så.. nu har jag gett dig något att fundera över.. nämligen hur detta hänger ihop.

Edit: Alternativ två är att sänka ISO-talet, om detta går.

hailstorm skrev:
Aja, hoppas att rubriken sa det mesta.
Jag ska alltså ta llååånga exponeringar med min alldeles nyinköpta 350d och då behöver man liksom vet hur det ska gå till...

Tänker mig insjön i kvällsljuset.

Låt oss leka med tanken:
får 10sek på f1.8
Hur beräknar jag om jag vill ha typ 50seks slutartid?

Snälla förklara för jag blir nipprig...
Har aldrig någonsin ens funderat över detta.
PS: Vet att med film så får man ta andra faktorer med i beräkningarna so lets not go there ok ;)

Varje nedbländning med ett bländarsteg ger en halvering av ljusmängden som träffar sensorn, med andra ord: för varje bländarsteg du bländar ned måste du fördubbla tiden.
/Affe

Inte så lurigt i teorin men i praktiken blir det struligt tycker jag. Jag skulle vilja ha en lathund med slutartider i tredjedelssteg för bländare angiven i tredjedelssteg. De lathundar jag har hittat på nätet går inte till segare tider än 1 sekund eller så saknar dom tredjedelsstegen.

Varför lathund då? Jo... kameran mäter max till 30 sekunder. Är det "mörkare" än så måste jag mäta på en större bländare och/eller högre iso och sen "räkna om" tiden till en mycket mindre bländare (stort skärpedjup vid landskapsfotografering på natten) och det är då dom där nedrans tredjedelsstegen ställer till det för mig. Vore bra mycket skönare att ha med sig en ficklampa och en utskriven lathund. typ denna:

http://www.fredparker.com/ultexp1.htm
(Rulla ner till EXPOSURE FACTOR RELATIONSHIP CHART B ... det verkar inte gå att länka direkt till tabellen)

Fast den där saknar som sagt tredjedelsstegen :(

Nån som har en länk till en lathund så jag slipper sätta mig och göra en egen?

Vet inte om denna kan vara till hjälp. Jag gjorde en egen version av "Jiffy Calculator" för ett tag sedan. Där tog jag även med lite information från Ultimate Exposure Computer. Dock så är denna bara i halva steg eftersom det var det jag hade på kameran på den tiden.

Det är inte så svårt för någon som kan programmera PostScript att hacka om denna så att man får 1/3-steg istället men det kan bli knöligt att få plats med det utan att förminska texten ytterligare (den är ganksa pillrigt liten i dagsläget).

Men har man så långa exponeringar är det ändå lite höftning och det 1/6 steg som skiljer mellan halv- och tredjedelsstegen är i det närmaste försumbar.

maxzomborszki skrev:
Vet inte om denna kan vara till hjälp. Jag gjorde en egen version av "Jiffy Calculator" för ett tag sedan. Där tog jag även med lite information från Ultimate Exposure Computer. Dock så är denna bara i halva steg eftersom det var det jag hade på kameran på den tiden.

Det är inte så svårt för någon som kan programmera PostScript att hacka om denna så att man får 1/3-steg istället men det kan bli knöligt att få plats med det utan att förminska texten ytterligare (den är ganksa pillrigt liten i dagsläget).

Men har man så långa exponeringar är det ändå lite höftning och det 1/6 steg som skiljer mellan halv- och tredjedelsstegen är i det närmaste försumbar.

Jupp antagligen försummbar...
Men det vore rätt skönt att ha möjligheten att bara snabbkolla mot en tabell när jag får märvärdena i tredjedelssteg i kameran. Iof så kan jag väl ställa om det till halva steg oxå.

Tack för din länk iaf... måste nog försöka kirra en själv tror jag så den blir som jag vill ha den :p

Fredrik Calabrese skrev:
vore shysst att ha en liten PDA med bakbelysning och program för reprocitet och långa slutartider.

Jo i värsta fall får jag sätta mig och skriva ett program. Har hittat till Palm och Windows CE men inget till Symbian och UIQ som jag har i min telefon. Vet i fasen hur det funkar det där får väl försöka ta hem nån SDK och lura ut hur man skriver ett program. Då borde man eventuellt kunna göra lite stålar på folk som är i samma sits som mig; slöa.

ph0tech skrev:
Jo i värsta fall får jag sätta mig och skriva ett program. Har hittat till Palm och Windows CE men inget till Symbian och UIQ som jag har i min telefon. Vet i fasen hur det funkar det där får väl försöka ta hem nån SDK och lura ut hur man skriver ett program. Då borde man eventuellt kunna göra lite stålar på folk som är i samma sits som mig; slöa.

Kanske något off-topic, men jag jobbade på Symbian ett tag. SDK och utvecklingsinformation hittar du på

http://www.symbian.com/developer/sdks.asp

P.S. Läs på om deras "C++ extensions".

Nu har jag byggt en enkel exponeringsomräknare.
Fast den vart till slut i HTML/JavaScript som går att köra i opera på mobiltelefonen. Fastnade totalt i JAVA\Midlet tjofräset. Snacka om att det är invecklat att bara sätta upp miljön. Att sedan koda är väl inte allt för svårt men att sedan deploya och grejsa är sjukt lurigt!

Så det vart en enkel och smidig lösning. Bara att slänga över .htm-sidan på mobilen via sladden och sedan öppna den i opera, så funkar det :)

Är det någon som vill ha denna exponeringsräknare så kan man använda "kontakta-fotografen-tjofräset" på min profilsida så mailar jag html-filen.

Just nu klarar den bara av omräkning av exponeringstiden. Man börjar med att ange ett mätvärde i bländare/tid/iso. Sedan får man välja vilken bländare och iso man vill räkna om till.
Och då presenteras den nya slutartiden.

Bländare ställs i 1/3 steg
Slutartid i 1/3 steg
Iso i hela steg

Tider över 60 sekunder presenteras dels i hela sekunder samt i tim:min:sek format för att enklare kunna programmera timer-fjärrar.

Måste erkänna att jag är lite smånöjd just nu :p

ANNONS