ANNONS
Annons

Lättanvänd kamera & objektiv för okunniga

Produkter
(logga in för att koppla)

De Pascalis

Medlem
Jag behöver hjälp med att välja en kamera. Vi behöver en kamera som skall cirkulera bland olika användare som helt saknar kunskaper om fotografering. Det som skall fotas är oftast stora processanläggningar men även mindre objekt som elskåp m.m. Fotografering sker både utomhus och inomhus. Bilderna skall kunna användas som marknadsmaterial efter lite snabb retuschering.
Kameran måste därför vara så automatiserad som möjligt men även ha möjligheter för manuella inställningar för de som kan lite mer.
Ett objektiv för fotografering av höga objekt på 6-8m behövs med.
Budget, ca 10.000kr ?

Här är några exempel på hur det kan se ut:
http://www.nordicwater.com/en/assets/Image/ds_tank.jpg
http://www.linde-le.de/img/4_Gasaufbereitungsanlagen_B.jpg
http://www.pharmaceutical-int.com/u...ges/companies/657/vacuum-process-plant-1b.jpg
http://www.parkson.com/sites/defaul...a-ecoflow/cover/cover-lamella-ecoflow-181.jpg

Vad rekommenderar ni?
 
Om det är ett resultat i närheten av exemplebilderna så är det en fotograf ni behöver. Marknadsmaterial som blir så där halvdant riskerar nog ge mer skada än nytta.
 
Ett vidvinkel för att få med stora föremål inomhus och utomhus i området 10-20/3,5 tex Sigmas är inte så farligt dyrt. Kanske något ljusstarkt också, borde gå att lära ut hur man byter objektiv tex Nikkor 35/1,8.

Föreslår en Nikon D3200 så man har en hel del pixlar att jobba med och bra ISO egenskaper och kostar inte så mycket, i automatläge så är den enkel att jobba med. En D5100 kanske kan vara praktisk med vinkelbar skärm, som ett alternativ.

Vet inte om du kanske behöver en extern blixt också, men det blir ofta ganska krångligt, bättre att använda befintligt ljus och högre ISO.

Man kan ju också köpa till ett stativ och ta på längre tider. Om man vill ha några vettiga bilder så tror jag man ska använda en mer "riktig" systemkamera än någon kompakt sak
 
Har inte de flesta av de där teknikerna redan en kamera i sin telefon och möjlighet att skicka bilder direkt efter att de är tagna? Om det inte handlar om bildkvalité liknande den på de presenterade bilderna, utan bara motiven, så duger en mobiltelefon med kamera alldeles utmärkt.

Men också med telefonen som kamera krävs att man vet hur den funkar för att få bästa möjliga resultat utifrån förutsättningarna som den har.

I vart fall tror jag att en systemkamera är totalt fel, eftersom den kräver mer än att trycka på knappen och är onödigt krånglig för den som inte vill gå igenom dess funktioner. Den kan vara rätt för den som kan använda den, men hur ska det då gå för den som inte klarar att ställa tillbaka den till grundläge om någon annan har gjort inställningar tidigare utan att ställa tillbaka?

Så det vettigaste är nog att ta bilderna med det som i stort sett alla har, telefonen.
 
Jag skulle rekommendera en Canon 600D eller 650D och objektivet Canon EF-S 15-85 IS USM, då har ni hyfsad vidvinkel och slipper byta objektiv mellan olika fotoobjekt. Kameran erbjuder alla möjligheter för den vane fotografen men fungerar utmärkt som en "sikta och klicka" om man vrider ratten till "gröna pricken".

Nikon har säkert motsvarande objektiv som också kan vara bra i kombination med till exempel nämnda 3200 eller 5100.

Att börja blanda in objektivbyten och fasta brännvidder för icke-fotografer känns onödigt när man kan få fullt dugligt resultat med ett bra zoomobjektiv. För stor bländare kan också bli ett problem när skärpedjupet blir för litet om det ska vara bilder som visar något tekniskt mer ur förklaringssynpunkt än för det estetiska. Framförallt för oerfarna fotografer som inte vet hur man hanterar skärpedjupet och fokuspunkter fullt ut kan detta ställa till problem.

Annars skulle jag rekommendera en bättre kompakt som till exempel en Canon G1X om kameran inte ska ta så stor plats. Många tekniker uppskattar nog en kamera som man bara kan stoppa ner i fickan framför en systemkamera som kräver en väska till att släpa på.
 
Kan hålla med Håkan om oerfarna kan missa det korta skärpedjupet på stor öppning, så om vi ska hålla oss till Nikon så lägger jag upp Nikkor 16-85 på bordet ;-). Det fungerar säkert bra med Canons alternativ också. En G1X är nog också bra, men det brukar vara så småpilligt på dessa kameror som är "små" men ska ha massa funktioner som en stor. Sökaren brukar inte vara så bra heller, men oerfarna kanske kör i live view?
 
Jag skulle nog fundera på en kompaktkamera med massor av zoom, t.ex. en Samsung WB859F. Jag köpte nyligen själv en sån som semesterkamera och alltid-ha-med-kamera.
Optik från bra vidvinkel till nästan lite för mycket tele. Relativt ljusstark, iaf i vidvinkelläge.
Inbyggd Wi-Fi gör att man kan maila foton direkt från kameran om det behövs.
Den funkar bra i grönt läge för den totala fotonovisen, men har ändå möjligheter för den mer intresserade.
Kompletterad med en gorillapod eller annat enkelt stativ klarar man även att få bra inomhusfoton.

En kompakt är nog bättre än en systemkamera för att följa med på jobb med fotonoviser. Lättjobbad, och man slipper objektivbyten av okunniga i dammig industrimiljö med skitig sensor som följd.
 
Hur ska bilderna användas?

Om bilderna bara ska visas i mindre format (tex på webben) så tror jag det kommer räcka med en lite bättre kompaktkamera, tex Sony RX100.

Pga av dess mindre storkek tror jag också blir lite mer populär bland teknikerna som säkerligen redan släpar påen hel del annan utrustning.
 
Jag har fotat en del ute på site och valfri liten systemkamera med normalzoom borde funka prima. Dock vill man ofta(?) har långa skärpedjup på bilderna man tar vilket talar för att en kompaktkamera skulle fungera lika bra eller bättre.

Varför inte en kompaktkamera med möjlighet till manuella inställningar och ett stativ? Då kan man fota i mörker, det är ju inte direkt så att tankar, pumpar och annat skojsigt flyttar på sig.

Sen är det ett jäkla meck att fota rostfritt och annat som blänker men det är ni kanske medvetna om.
 
Tack för alla tips, jag var tvungen att läsa på lite innan jag fortsatte tråden. Nu har jag siktat in mig på en Canon 650D. Håkan rekommenderade EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM men så hittade jag EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM som jag uppfattar som likvärdigt men för 3000:- istället för 6000:-. Skiljer dom sig så mycket att det är värt att betala det dubbla priset?

Jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=31847,480141
 
17-85 är ett ganska tråkigt objektiv. Omfånget är bra men bildkvalitén är sisådär.

Jag skulle nog antingen spara ytterligare pengar och nöja mig med 18-55 IS eller så lägga till det föreslagna 15-85.

Om du vill ha ett 17-85 så kanske du kan hitta ett begagnat för små pengar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.