Annons

Lätt utrustning. Ef-500 el 430ex?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scid_ab

Medlem
Jag väljer mellan 430ex och ef-500. Det finns redan en hel del inlägg och efter att ha läst dem är jag fortfarande osäker.

Vid första anblicken verkar det vara enkelt att välja sigmas variant, men jag tänker på vikt och smidighet. Jag kommer inte använda blixten om den inte är smidig och lätt att smussla undan/av och på. Den får inte tynga ner kameran så att den blir otymplig eller svårhanterlig.

Samtidigt vill jag inte begränsa mig för mycket.

Om jag väljer 430ex, i vilka situationer kommer jag då bli förbannad på mig själv för att jag inte kan använda den?

Jag kan inte så mycket om blixtar och vet inte hur stor skillnaden är mellan ledtal 50 och 43 i praktiken t ex. Så ge gärna konkreta exempel.
 
Tyngden är inte ett problem med någon av dom, men Sigman är större och tar mer plats.

Det handlar om två starka blixtar så skillnaden i praktisk användning är nog liten på den punkten.

Canon blixtarna har bättre kontroller och en användarhandbok värd namnet i motsats till Sigman.

Själv har jag en Sigma 500 DG super (tror det är den du menar när du skriver EF 500 som är ett teleobjektiv om det finns) och en Canon 580 EX.
Den praktiska skillnaden är smidigheten i handhavandet som Canon blixten vinner med hästlängder.

Jag tror du blir nöjdast med 430 EX.
 
Jaha, det står EF-500 på cyberphoto men du har rätt, det är 500 DG super jag menar, har inte lust eller råd med ett 500 tele just nu.

Jaja, så det är i stort sett bara ljusstyrka som är mer eller mindre försumlig som man tappar med 430EX?

Har väl mer eller mindre bestämt mig för 430EX, vill bara försäkra mig om att jag inte missar något extremt användbart.
 
Valde själv mellan dessa två blixtar, hade nästan bestämt mig för sigman. Men jag åkte i alla fall till en fotoaffär och pratade med en kunnig fotograf, han rekommenderade Canon 430ex före sigman. Sigman var starkare men Canon hade bättre ljusmätning.
Det var lätt att det blev alldeles för ljusa bilder med sigman.
Så det blev en Canon 430ex tillslut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.