Annons

Lätt rygg/väska sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag skall iväg och resa och söker en enklare daypack vid vandring i städer, byar utan att att släpa på 40L säcken som är min primära dagryggsäck. Vill inte ha kameran synlig hängande runt halsen och kunna ta med mig objektiv 1-2 st. Pga flygvikten så bör denna extra väska väga så lite som möjligt. Har du tips och egen erfarenhet hur du löst detta?

Hej!

Om du inte har något preoblem med lowepro tycker jag att du ska gå in på deras hemsida och kolla deras guide om väskor! Den ör mycket bra och jag har hittat mina väskor via den.

Elias

Extraväska

Eftersom du inte har angett någon maxvikt på väskan är det svårt att veta vad du anser vara en tungt väska.
En väska/ryggsäck som uppfyller dina övriga önskemål är Tamrac 5769 Velocity 9 å 10.
Har själv modell 9 där jag får rum med en skjutklar Canon 40d med påmonterat battgrepp och ett likaså påmonterat 70 - 210 Zoom. Får rum med ytterligare tre objektiv 24, 50 och 18-55 samt ett mindre blixtagg. Fram på väskan finns en praktisk ficka med plats för småprylar som batterier, minneskort, filter mm och faktiskt även plts för ett bordstativ.
Denna väska är av typ slingpack med topplock som öppnas innifrån kroppen och viks utåt vilket underlättar upptagande av kameran. Väskan bärs som en rygga och behöver inte tas av vid fotograferande. Det finns även ett monterat midjebälte som när det inte behövs lätt döljs i en specialsydd ficka för detta midjebälte.
Måste säga att detta är en alldeles utmärkt smidig konstruktion. Vikt Velocity 9: 1,134gr.
Väskan säljs av firman "aifö" och har ett pris på1095 sek.

Själv när jag kör med liten utrustning så använder jag axelväska. Jag tycker det är smidigare än ryggsäck, när man ska ha tag i kameran eller byta objektiv mm.
Jag använder en Billingham Hadley Pro. Den rymmer min 5D2, EF 17-40L, 70-200/4L och Sigma EX 50/1,4 iväskan och blixten 430exII.
Ett billigare alternativ som verkar intressant, är Kalahari väskorna som Photax säljer. // Greger

Jag lägger min röst på Tamrac Velocity också. Som är ett mellanting mellan axelväska och ryggsäck.
Jag har en velocity 10x och den sväljer en hel del bla har tryckt ner 180/3,5 makro, 300/2,8 L + 1,4 konverter monterat på 5D, plus lite till.

Man bär den på ryggen och när man ska ha tag i utrustningen så släpper man ner den som en axelväska och kan ta fram grejerna. Tveklöst den bästa väska jag haft hittills.

ANNONS