Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lätt OCH stabilt stativ, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag behöver ett stativ, men det bör helst vara litet och lätt. Samtidigt vill man ju inte att det ska svaja som tusan, men det behöver ju inte vara så stabilt att det är tok-stumt i styv kuling direkt.
Vikt och små mått prioriteras ändå högre än stabilitet i slutändan för min del tror jag. Hellre att man får med sig stativet som inte riktigt duger, än att man lämnar det hemma för att det tar för stor plats.
Hellre också bra kvalitet än stabilt men plastigt, om ni förstår motsägelsen, hehe. Alltså hellre ett lätt stativ helt i metall än ett lite bastantare med plastdelar som förr eller senare pajjar.

Antar att det kan kosta en hacka, men helst ser jag ju att priset är under tusenlappen. Det kanske är helt orimligt?

Nån som kan rekommendera nåt?
 
Kan snikra ihopp en liten styv låda som du kan skruva fast kamera i, då kommer du få både små mått, liten vikt och stabilitet....

Annars så låter det som en svår kompromiss.
Välj kolfiber för vikten, korta ben för att minska svajet och riktiga kopplingar/kula för att minimera glapp och gung. Billigt lär det inte bli.
 
Vikt är en viktig egenskap.

Men vikt kan också appliceras ett BRa lätt stativ, t.ex hängas som en vikt under stativet, mellan de tre benen..

Kolla på kolfiberstativen.

Mvh Niclas,
 
Nome Nescio skrev:
Kan snikra ihopp en liten styv låda som du kan skruva fast kamera i, då kommer du få både små mått, liten vikt och stabilitet....

Annars så låter det som en svår kompromiss.
Välj kolfiber för vikten, korta ben för att minska svajet och riktiga kopplingar/kula för att minimera glapp och gung. Billigt lär det inte bli.
Korta ben kan jag klara mig med. Får väl krypa lite, hehe.
Kolfiber låter dyrt ja.

Om vi säger att det är storleken som har högre prioritet än vikten då? Ett litet men stabilt stativ ska man väl kunna hitta för en vettig peng tycker man...
 
Jag tycker att manfrottos 190 modeller är ok stativ. Själv har jag ett 055 som är lite tyngre och större.

Man kan ju också plocka bort en eller ett par leder i stativbenen för att lätta bort mycket vikt. Men det är ju inte kul att demolera ett nytt stativ kanske.

Mvh Niclas,
 
"Litet" säger kanske inte er så mycket, men det ska typ få plats i eller utanpå en ryggsäck av ca 30-liters storlek, och då inte ta upp hela ryggan. Ihopfällt mindre än 40x15 cm eller så alltså...
 
Prisvärdast

Jag funderar på ett nytt bra stativ. Om man bortser från vikten, vilket stativ är bäst i förhållande till priset. Alltså mest stativ för pengen...
 
Velbon CX-mini är litet och billigt. Jag tycker det ser stabilt ut men har inte testat det.

Jag är också på jakt efter ett litet stabilt stativ för resor, fisketurer, fjällvandringar mm.
 
Sandsäck/ärtpåse är hyggligt lätt och mycket stabilt.

Annars går lätt och stabilt inte riktigt ihop. Den bästa kompromissen är väl liknande Gitzo G1325. Feisol och Velbon gör annars prisvärda alternativ.

/Pontus
 
Makten skrev:
"Litet" säger kanske inte er så mycket, men det ska typ få plats i eller utanpå en ryggsäck av ca 30-liters storlek, och då inte ta upp hela ryggan. Ihopfällt mindre än 40x15 cm eller så alltså...
Oj!
Läste inte detta! Bortse genast från G1325 då! :)

/Pontus
 
Om du inte vill ha ett ganska litet och lätt stativ kanske Gitzo 1027 kan vara något. Det är ihopvikt 45cm och max utdraget 120cm. Vikten ligger på 76 gr och den klarar en last på 3kg. Ett kanontrevligt och nätt stativ om man klarar sig med den höjden. Gitzo har även riktigt fina och trevliga huvuden som passar i storlek.
 
Nu har jag varit runt och klämt på några stativ i stadens affärer.

Jag ska använda stativet med en Nikon D50 och "normal" optik, dvs inga tok-telen på flera kilon. Det ska förresten vara för nattfoto första hand, och alltså inte för att förhindra oskärpa vid långa brännvidder. Har väl ingen betydelse kanske, förutom att jag alltså inte ska ha jättetunga gluggar på.

-Velbon; verkar aningen för plastiga om man ska ner i den prisklass och storlek som jag fikar efter. Går nog bort faktiskt.
Kollade det där ministativet, och nog är det smäckert alltid, men nog i instabilaste laget.

-Manfrotto; ser helt rätt ut tycker jag. Stabila nog, och diskret och enkel formgivning. De är hellre inte alls lika plastiga som Velbon, men å andra sidan aningen dyrare.
714-serien har tyvärr inget "huvud", utan man måste skruva fast kameran direkt i stativet, och det är ju ingen höjdare om man ska hajka runt med kameran i högsta hugg, och snabbt kunna montera upp den på stativet.
728-serien däremot är väl samma fast med huvud. Såg nåt som kostade 1300:-, men kan jag komma undan billigare är jag ju glad.

-Slik; ser mycket övertygande ut! Lite fetare, men fortfarande såpass billiga i förhållande till kvaliteten (vad man kan se) att de är klart intressanta. Fanns skitfina kolfiberstativ hos Kameradoktorn, men de var lite väl dyra. Annars precis i rätt storlek och vikt som jag letar efter.
Men så skulle de få in nån serie under nästa vecka som skulle ligga mellan 1100-1300:-, och det kan nog vara nåt...
 
Då har man blivit blåst några hundra spänn genom att vara för otålig...

Köpte just ett Manfrotto 718SHB för 1299:- hos Expert... Väl hemma ser jag att det kostar 750:- hos Cyberphoto. Skitkul:-(

Verkar vara så bra som ett stativ kan bli för den minimala storleken och låga vikten i alla fall, så jag får väl glädjas åt det istället.

Aldrig mer handla i butik. Visserligen kostar väl frakten nån hundring, men ändå.
 
elmqvist skrev:
Jag kan rekomendera de nya Basalt-stativen från Gitzo. Betydligt billigare än kolfiber och marginellt tyngre.


http://www.gitzo.com/
Uäääh, det vill jag inte höra nu! ;-)

Går inte att återköpa, men väl byta, och det tror jag inte är aktuellt. Stativet verkar faktiskt vara precis vad jag letat efter, om än lite väl dyrt. Men vafan...
 
Makten skrev:
Då har man blivit blåst några hundra spänn genom att vara för otålig...

Köpte just ett Manfrotto 718SHB för 1299:- hos Expert... Väl hemma ser jag att det kostar 750:- hos Cyberphoto. Skitkul:-(

Verkar vara så bra som ett stativ kan bli för den minimala storleken och låga vikten i alla fall, så jag får väl glädjas åt det istället.

Aldrig mer handla i butik. Visserligen kostar väl frakten nån hundring, men ändå.

Vadå? Kvitto kvar, ångerrätt, väl?

Skiljer det så jäkla mycket i pris??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.