ANNONS
Annons

Lätt och bra kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

148637

Avslutat medlemskap
Har bestämt mig för att köpa en lätt och nätt kamera som man alltid får med sig men som ändå ger bra bilder på exempelvis fjällvändringar. Tröttnat på att bära med systemkamera...

Modeller som jag överväger är Sony DSC RX100 och Canon Powershot G1X.
Av dessa så lutar det mot RX100, lättast och jämförbar bildkvalité (?).

Ett annat alternativ är Canon EOS-M med 22 och 40 mm objektiv. Det tyngsta alternativet och något begränsat objektivomfång men störst sensor och ändå lättare än mitt nuvarande kamerahus. Med EF-adaptern kan använda mina gamla objektiv.

Är ute efter lite tankar/funderingar från er. Vad skulle ni välja och varför? Vilka betänkligheter har ni inför något av alternativen?

Jag gick i samma funderingar som du och i veckan så beställde jag en Olympus XZ-2 med deras elektroniska sökare. Efter att ha läst en hel uppsjö av artiklar och tester så blev det Olympusen. Inte för att den var bäst men jag kände att den var den mest mångsidiga med en bildkvalite som jag kan acceptera. Mina kriterier var att displayen kunde vinklas, att kunna köra raw, att ha en sökare och att det fanns tillräckligt med knappar så att man slapp gå in i menyerna allt för ofta.
Sneglade givetvis på både Canon och Sony, men även Panasonic

Sökaren ville jag ha för att ibland är det omöjligt att se på displayen, både Olympus och Panasonic hade sökare som tillval. Canon har det inbyggt men den tycker jag är rent ut sagt kass.

Sony har givetvis bäst bildkvalite men efter att ha sett bilder från både Panasonic och Olympus så tyckte jag de hade väl så bra kvalité.

Cyberphoto hade Olympus kameran till ett väldigt bra pris med sökaren så det var det som avgjorde i slutändan.

Olympus kameran ska jag ha som ett komplement till min systemkamera, semester och när det känns jobbigt att ta med systemet. Kommer säkert att upptäcka tillfällen där den underpresterar men är fullt övertygad att den kommer att användas väldigt mycket.

Hade också samma funderingar – stor, tung och otymplig systemkamera – och ville ha ett behändigare alternativ. Mina tankar gick åt endera någon av de högt klassade kvalitetskompakterna eller segmentet spegellösa systemkameror, där det senare drog det längsta strået, mest beroende på möjlig bildkvalitet. Jag hamnade till slut hos microfourthirds, som har i mitt tycke det mest heltäckande systemet avseende kameramodeller och objektivalternativ. Skillnaden i bildkvalitet mellan microfourthirdssensorn och APS-sensorerna är direkt försumbar. Min utrustning nu är lätt, behändig och höggradigt flexibel, med en bildkvalitet som inte står min tidigare DSLR-utrustning efter.

Olympus

Hade också samma funderingar – stor, tung och otymplig systemkamera – och ville ha ett behändigare alternativ. Mina tankar gick åt endera någon av de högt klassade kvalitetskompakterna eller segmentet spegellösa systemkameror, där det senare drog det längsta strået, mest beroende på möjlig bildkvalitet. Jag hamnade till slut hos microfourthirds, som har i mitt tycke det mest heltäckande systemet avseende kameramodeller och objektivalternativ. Skillnaden i bildkvalitet mellan microfourthirdssensorn och APS-sensorerna är direkt försumbar. Min utrustning nu är lätt, behändig och höggradigt flexibel, med en bildkvalitet som inte står min tidigare DSLR-utrustning efter.

Vi har en stor diskussion om spegelfri eller aps kameramodeller "tjockkamera är nya benämningen)
Ämnet heter framtiden. Jag fick min PEN E-PL5 för par dar sedan. Förvånad att det funkade så bra med en gång.Kanske ska komplettera med sökare framöver.Vilken smidig och lätt kamera .
Den kommer en PL6 snart.
Göran

Titta även på nikon v1 som man kan få väldigt billig just nu. Visserligen systemkamera per definition, men väldigt liten. Den är aningen för stor för byxfickan men går lätt ned i en jackfickan eller en rymlig benficka på ett par vandrarbyxor. Samma sensorstorlek som RX100. Riktig sökare gör det lätt att komponera bilden även om du befinner dig på fjället i flödande sol. Dessutom den snabbaste autofokusen jag någonsin sett oavsett prisklass och kamerakategori.

RX100 ger dig troligtvis aningen bättre bildkvalitet, men det är bara folk som oss här på fotosidan som egentligen kommer att se någon skillnad i kvalitet mellan den och den betydligt billigare V1:an så länge du inte gör kopior större än A2. Vad fler kan se skillnad på är om bilden är välkomponerad eller inte, och en ritig sökare där du ser vad du gör, och inte har sol och distraherande omgivning runt sökarbilden gör det mycket lättare att få till en bra bild. Dessutom är det mycket lättare att undvika skakningsoskärpa om man inte behöver hålla kameran på armlängds avstånd.

En annan sak att tänka på om du vill ha kameran med dig i fjällen är batterikapaciteten. Med en RX100 får du omkring 200-300 bilder en V1:a ger dig kring 1000 bilder om du stänger av displayen på baksidan och använder EVF:en och inte ligger och beundrar föregående dags bilder i tältet hela natten.

Titta även på nikon v1 som man kan få väldigt billig just nu.

En annan sak att tänka på om du vill ha kameran med dig i fjällen är batterikapaciteten.

En Nikon känns inte aktuellt då tanken med EOS-M var att jag kunde använda mina nuvarande objektiv. Ev. så borde man vänta tills deras andra version kommer så att de har jobbat bort en del brister som finns i deras första modell i spegellösa landet.

RX100 känns väldigt rätt då den är riktigt lätt och har ett bra zoomomfång.

Uppskattar påminnelsen om batteriet. Oberoende av modell så får det bli extrabatterier.

De flesta spegellösa system kan använda de flesta gamla objektiv, det finns väl egentligen ingen större anledning att vara märkestrogen i det läget då det ändå är ett annat system och annan fattning. Är inte så jätteinsatt men det kanske funkar lika med bra NEX, M43, V1, X eller vad som helst bara det finns en adapter som passar :) jag kör t ex ett gammalt Pentax K tele på min OM-D.

De flesta spegellösa system kan använda de flesta gamla objektiv, det finns väl egentligen ingen större anledning att vara märkestrogen i det läget då det ändå är ett annat system och annan fattning. Är inte så jätteinsatt men det kanske funkar lika med bra NEX, M43, V1, X eller vad som helst bara det finns en adapter som passar :) jag kör t ex ett gammalt Pentax K tele på min OM-D.

Finns ingen anledning att vara märkestrogen just för att vara det, här håller jag med dig!
Sony nex med sina fina sensorer hade varit väldigt tilltalande. Men med EF adaptern så får jag autofokus med EOS-M och min nuvarande Canon/Sigma objektiv, det lär jag väl inte få med Sony Nex? Eller har jag missat något här?

Sony nex med sina fina sensorer hade varit väldigt tilltalande. Men med EF adaptern så får jag autofokus med EOS-M och min nuvarande Canon/Sigma objektiv, det lär jag väl inte få med Sony Nex? Eller har jag missat något här?
Det finns faktiskt otroligt nog EF-adaptrar till NEX med autofokus, bländarstyrning och stabilisering, tillverkade av Metabones. De är dock mycket dyrare än Canons EF-M-adapter, men det är möjligt att det finns billigare kina-kopior att få tag på. Metabones har även Speed Booster-adaptrar till EF, som ger samma bildvinkel och skärpedjup på NEX som på fullformat.

Sen vet jag inte om du är medveten om det redan, men autofokus med EF-adapter är riktigt långsamt. Det tar flera sekunder att fokusera, oavsett vilken adapter du använder. Objektiven är ju byggda för spegel-kamerornas autofokus med fasdetektering, vilket inte fungerar så bra med de spegellösas kontrastbaserade autofokus.

Ett annat alternativ är Canon EOS-M med 22 och 40 mm objektiv. Det tyngsta alternativet och något begränsat objektivomfång men störst sensor och ändå lättare än mitt nuvarande kamerahus. Med EF-adaptern kan använda mina gamla objektiv.

Det låter ju alltid lockande att kunna återvinna, men då tappar man direkt fördelen med en mindre kamera - bara objektiven till spegelreflexkamerorna är ju tyngre än de flesta spegellösa kamerahusen, och ibland lika tunga/tyngre som hus+objektiv spegellöst. Plus en markant obalans.

Fujifilms XPRO 1

Jag har varit i samma sits. Släpat runt på spegelreflexkameror jorden runt, tröttnat och lämnat kameran hemma allt oftare. Jag har köpt flera kompakter som fått åka med till Alperna med hyggligt resultat, men men så villa man ha en stor kameras kvalitet i en liten förpackning. Den senaste blev en Canon G11 som fick följa med ett tag till Österrike och Portugal och den fixade bra bilder men den optiska sökaren var inte särskilt bra. Och en vettig sökare är ett krav jag har. Sedan ett par år har jag en Canon 5D mk II med en hel del objektiv (många), men sedan jag köpt en Fujifilm XPRO 1 så får den stanna hemma på hyllan. Till XPRO 1 har jag 18, 35 och 60 mm objektiven och om man inte skall fota sport eller hundar så är det en mycket bra kamera med suveräna objektiv. Kolla upp den innan du köper något annat!

Det låter ju alltid lockande att kunna återvinna, men då tappar man direkt fördelen med en mindre kamera - bara objektiven till spegelreflexkamerorna är ju tyngre än de flesta spegellösa kamerahusen, och ibland lika tunga/tyngre som hus+objektiv spegellöst. Plus en markant obalans.

Vid "lätt" fotografering är det inte aktuellt att släpa på gammal optik, då kan jag lika så gott bära på min gamla utrustning. Men med ett EOS-M så får jag ett kamerahus till som jag kan komplettera min gamla kamera ned och på så vis ha två kameror vid samma tillfälle. Med olika brännvid.
Det ena behöver inte vara uteslutande för det andra!

Hoppsan

En väldigt fin kamera men här är prisbilden betydligt över de som jag har räknat upp!

Läste nog inte ordentligt! Det är inte helt lätt att hitta rätt kamera som passar till allt. En faktor som man ofta bortser från är "medtagbarhet". Särskilt om man är på resande fot och måste släpa på grejorna upp o ner i vått som torrt. Då är risken stor att den bäst kameran får stanna hemma...

Finns ingen anledning att vara märkestrogen just för att vara det, här håller jag med dig!

Å andra sidan är autofokusen på EOS-M så långsam att det nog egentligen kan kvitta. Man fokuserar ganska snabbt med t.ex. en NEX-6 med EVF sökare och fookuspeeking också. Jag hade nog väntat på nästa generation av EOS-M om kompatibilitet med existerade Canon objektiv var viktigt.

Men som det låter på dig är litenheten den viktigaste faktorn, och då är nog Sony RX100 ett bra val. Hur man än vänder och vrider på det, väljer du något med större sensor kommer kameran bli större eftersom optiken blir större.

Men med ett EOS-M så får jag ett kamerahus till som jag kan komplettera min gamla kamera ned och på så vis ha två kameror vid samma tillfälle. Med olika brännvid.
Det ena behöver inte vara uteslutande för det andra!

Det är sant förstås. Men samtidigt får du då dels en bra kamera (den gamla), men också en betydligt sämre, som dessutom inte är så lätt i sig, och som knappast räcker till som ersättning vid resor, eller kanske ens som backup (med tanke på vad man är van att få ut i bildkvalitet). Och dubbla system blir kostsamt. Jag försökte med det under en period, men det föll, dels på kostnaden, dels på att jag kunde ta lika bra bilder med det nya systemet (m43) och alltså egentligen inte behövde min gamla stora "tjockkamera".
Det kan vara bättre att satsa på en kvalitetskompakt, och då ligger Sony väldigt bra till, vad jag förstår av recensioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar